Damm och Fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Damm och Fiskar

    Min mormor har en damm eller två igentligen.

    Det är först en damm som är djupast på en halvmeter (där den är som djupast) sen ovanför den dammen är det som ett vattenfall med stenar.
    Under den här dupaste dammen är de en typ bäck ner till en annan damm.
    Bäcken är gjord i sektioner för att vattnet ska stanna (tror det är två eller tre sektioner).
    Den sista dammen är inte alls så djup men det finns även en pump i denna damm som pumpar vatten upp till fallet som sen då åker ner i första dammen och sen vidare i bäcken och ner till sista dammen igen.
    Nu undrar jag om det är möjligt att plantera in lite fiskar i dessa olika sektioner.
    jag har rådit min mormor att sätta in ett par tre karpar i den första (störst) dammen och sen ha ett par tre i den minsta dammen också fast flytta över dessa till den stora dammen under vintern.
    Är detta ett bra råd och är det ens möjligt.
    Hon har även en jävla massa skit i dammarna (den minsta är det mest i) Drog upp en hel skottkärra med bara massa ruttna löv idag.
    Undrar om fiskarna skulel kunna leva i den här miljön.
    Eller om man bör göra rent ordentligt först,
    Pumpen är inte påsatt nu.
    Hon har även ett stort problem med andmaten som jag bara tycker är snyggt men de tycker inte hon.
    Jag undrar om det kan bli bättre miljö i dammen om hon skaffar ett par fiskar eller kommer dessa att dö.
    Det hade vart trevligt med lite fiskar tycker jag, men skulle dom kunna klara sig även vintertid.
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    Risken är att det botten fryser så pass att fiskarna inte klarar det.. Själv har jag 2st dammar också varav den ena är 90cm djup i den dammen så blir det cirka 50-60cm is beroende på hur kall vintern är.. I den dammen så klara mina karpar sig iaf (flällkarp).. Vinter tid så äter inte karp så mycket då de mer hammnar i dvala.. Sen vet jag inte redigt vilken typ av karp som du menar antar att det är Koi du tänker på.. Annars så finns det små plast dammar som man kan köpa och ha en i källaren som dom då bor i under vinter tid... Lycka till iaf...
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Oki nja vet inte riktigt, beror väl på vad som går att ha där, hihi, mm vette 17 om de blir så mycket is att hela dammen blir fryst.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fiskarna kommer att sinnma till den nedersta dammen om du inte har något hinder som de inte kan ta sig förbi

        Sedan som Isuxs skriver så tror jag att det kommer att frysa på vintern förutsatt att inte vattnet cirkulerar hela tiden

        Tycker också att du skall städa ut dammarna först
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          mm de e klart man kan ju ha något slags hinder, typ nått galler borde väl funka, som man då för göra rent ibland så klart.

          unkar det med att ha en pump i under vintern, i så fall borde de ju gå bra.

          Kommentar

          • Erik...
            • May 2006
            • 1459

            #6
            Halvmeter djup damm i västernorrland, den kan du nog tryggt utgå ifrån att den bottenfryser, om inte pumpen har väldigt hög effekt, och slangen är dragen på botten av dammen. Ruda eller guldfisk kanske kan överleva där, men det är en chansning, jag skulle ta in fiskarna på vintern. Guldfisk är bra på att äta andmat, och dom är betydligt lättare att övervintra inomhus jämfört med karp, mycket tack vare sin mindre storlek. Och som Kjell säger städa ut dammarna först, det skulle du tjäna mycket på.

            Kommentar

            • ribby_girl
              • February 2005
              • 378

              #7
              Så guldfisk har lättare för att övervintra ?
              Okej nu är de min mormors damm det handlar om och hon kan inte ha fiskar inomhus någon tid så det får vara en fisk som kan övervintra, frågan är om en halv meter räcker eller om hon måsyte göra djupare.
              vet att norrland är kallt men hon bor i bohuslän

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                De flesta guldfiskar klarar en kort tids infrysning, inte årsynglen, och det förutsätts också att dammen inte är full av organiskt matrial under nedbrytning, gamla löv och sånt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik...
                  De flesta guldfiskar klarar en kort tids infrysning, inte årsynglen, och det förutsätts också att dammen inte är full av organiskt matrial under nedbrytning, gamla löv och sånt.
                  Inte sjutton klarar dom en infrysning, men däremot is på vattnet. Dock är 50 cm alldeles för grunt så det lär bli en infrysning (vilket dom som sagt inte klarar ) om du inte har mycket strömt vatten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ribby_girl
                    • February 2005
                    • 378

                    #10
                    Hur djupt behöver dom ha för att de ska klara sig och hur strömt bör det vara i en 50cm djup damm för att de ska klara sig ?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av ribby_girl
                      Hur djupt behöver dom ha för att de ska klara sig och hur strömt bör det vara i en 50cm djup damm för att de ska klara sig ?
                      Själv har jag en damm på ca. 1.20-1.30 som inte är strömt och det är precis på gränsen och jag bor i klimatzon 1

                      Uppriktigt sagt så tror jag knappt att man kan få fiskarna att klara sig i en så grund damm som 50 cm med pumpar utan det krävs nog ett kontinuerligt naturligt tillflöde
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Erfarenhet av en damm på knappt 50 cm djup (som djupast i en liten grop) klimatzon 4 guldfiskarna överlevde vintrarna tills det blev alldeles för mycket "skräp" i dammen, och kanske lite för lite vatten, den dammen var bottenfrusen ganska länge även när guldfiskarna överlevde.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik...
                          Erfarenhet av en damm på knappt 50 cm djup (som djupast i en liten grop) klimatzon 4 guldfiskarna överlevde vintrarna tills det blev alldeles för mycket "skräp" i dammen, och kanske lite för lite vatten, den dammen var bottenfrusen ganska länge även när guldfiskarna överlevde.
                          Du menar alltså att fiskarna skulle överleva i en bottenfrusen damm - sorry men det tror jag inte riktigt på
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • S_sund
                            • July 2004
                            • 1904

                            #14
                            Har flera bekanta i närheten med dammar och övervintrande guldfiskar. De som har lyckats bäst har haft ett djup på 80cm-1m.

                            Finns olika sätt att hjälpa fiskarna vintertid om dammen är för grund, frigolit som fästes på delar av ytan för att isolera och därefter en luftpump för långsamt cirkulering är ett ganska enkelt och billigt sätt men som sagt, det hade inte gjort något om den var djupare...
                            450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                            Min Blogg
                            För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Jodå jag har också haft guldfiskar utomhus i min damm - men den bottenfryser inte.
                              Jag vägrar att tro på att guldfiskar som frusit in i en isklump skulle kunna överleva
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...