Hjälp med min damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wiklander79
    • June 2006
    • 3

    Hjälp med min damm

    Hejsan

    SKulle behöva lite hjälp med vår damm.
    Så här ligger det till, Vi köpte hus för ett halvår sedan och på våran tomt så ligger det en liten naturdam, (förmodligen en gammal branddam,) den är cirka 3 x 2 meter och 50 cm djup, djupet brukar variera lite beroende på regn.
    Nu så skulle vi vilja få lite ordning på den, det är så att det börjar växa gräs i den (eller det hamnar en hel del däri). Det vi letar efter är någon typ av snäll fisk som äter upp gräs och som inte behöver ha någon pump eller filter.
    Är väldigt nybörjare på dammar så behäver lite hjälp..
    Vattnet som är i dammen är kallt och fint eftersom det är grunvatten som sipprar upp i dammen. (men som sagt det börjar bli lite igenvuxet snart)

    Varför vill vi ha en snäll fisk??? jo det är så att i vår damm så finns det salamandrar har sett en 4 st som mest men vet att det finns fler, vi har även en stor groda (padda?) som har flyttat in imellan åt. Så vi letar som sagt efter en Superfisk som kan äta rent gräs och vara snäll och låta bli våra salamandrar.

    Vore hemskt tacksam för någon typ av svar
  • Isuxs
    • December 2005
    • 796

    #2
    Gräskarp... Men dom blir stora..
    360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
    180L Ghost / Black skalar
    60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Dammruda är tålig.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Gräskarp blir som sagt stora, dessutom tror jag inte att de skulle låta salamandrarna vara, Jag kan inte komma på någon kallvattens fisk som äter gräs som inte blir för stor för att salamandrarna ska hamna i farozonen. Guldfisk äter en del växter, men de skulle behöva bytas ut med ganska täta mellanrum (kanske en gång om året) för inte ge sig på salamandrarna, salamandrarnas larver/ungar blir säkert uppätna av nästan vilken fisk som helst, går det inte att dela upp dammen och skapa en grundvattenszon med täta växtsnår där groddjuren kan hålla till och ett djupare område för fisken? Det behöver ju inte finnas någon direkt barriär om man håller sig med små guldfiskar kommer groddjuren säkert att till största delen hålla sig på skyddade platser. Det enda jag kan tänka mig som äter växter utan att vara farligt för groddjuren, (men kanske för deras ägg) är snäckor, vet dock inte om dom vanliga svenska arterna äter växter, annars vore det ju billigast och mest effektivt.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Billigast är att låta dammen sköta sig själv.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • wiklander79
            • June 2006
            • 3

            #6
            tack för alla svar, Känner mig lite klarare,,

            Är det någon som vet om svenska snäckor äter gräs??
            och tror ni guldfiskar skulle låta salamandrarna vara..

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av wiklander79
              tack för alla svar, Känner mig lite klarare,,

              Är det någon som vet om svenska snäckor äter gräs??
              och tror ni guldfiskar skulle låta salamandrarna vara..
              Guldfiskar knaprar i sig grodyngel och kanske eventuellt också salamanderyngel.
              I den damm som vi har byggt hemma på tomten så finns det såväl guldfisk (som vi la dit) samt grodor, paddor och salamandrar som själva har flyttat dit. Dessa har funkat i symbios nu i snart 10 år - man måste dock se till att det finns gott om gömställen bland växter och slam som de inflyttade djuren kan gömma sig i.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • T_K
                • January 2006
                • 102

                #8
                Vanlig hederlig mört är en brutal växtätare.

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #9
                  Sen så har vi biten med övervintring, men det kanske du löser på nått sett,, Välkommen hit föressten!
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #10
                    Hej!
                    Eftersom du är nyligen inflyttad: Är du säker på att det finns vatten i dammen hela året? Min pojkväns damm, som också är naturlig men tillockmed lite djupare och mycket större (under vinter och vår) blir helt torrlagd framåt juli-augusti. Där det var fullt med vatten och inte en enda växt för två månader sedan är det nu fullt med "gräs"!

                    Visst är salamandrarna fina! Det finns massor av både dem och grodor i min pv damm!

                    Kommentar

                    • wiklander79
                      • June 2006
                      • 3

                      #11
                      tjena tjena,,

                      Jo det är vatten i den hela året med det bottenfryser under vintern, så man får övervintra fiskarna inne, ,, Kruxet är att vi vill ha en ren och fin damm utan att ta livet av salamanderna,..

                      föresten finns det vita grodor annars såg jag nof i syne nere vid dammen,
                      ,, hum, annars är jag fortfarande på jakt efter en timid liten fisk som överlever utan pump och äter alger och gräs..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...