Lätt nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Lätt nitrit

    I år har vi fått göra om dammen från start.
    Med ny duk, vatten och fisk. Dammen är ordentligt stor och vi har ett filter samt att det rinner till nytt vatten 4 timmar per dag.
    Det är ett litet bestånd fisk som finns i dammen. Men vi har köpt 500 koiyngel som vi har i kärl i dammen. Detta gjorde att nitriten hos ynglen kollades. Lätt nitrit som inte hjälptes upp med vattenbyte. Då kollade jag dammens nitrit vilket också visade sig vara lätt nitrit. Men vattnet från filtret är helt okey. Jag har lite svårt att köpa att man ska få nitrit i en sån stor nystartad damm. Vattnet som kommer från brunnen är det inte heller någon nitrit i. Hur kommer detta sig? Och hur ska jag få ordning på allt detta vatten?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Största Koi dödaren vid dammstart är nog ammoniak, vilket pH har du, testar du ammonium/ammoniak?
    Vad ska med 500 yngel till?
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #3
      Nej, jag har inte testat ammonium/ammoniak, men PH-värdet ligger på 7,5.
      Brunnen ligger på en åker där bonden naturligtvis gödslar. Kan det ha något med saken att göra?

      Alla yngel kommer naturligtvis inte att överleva och det finns säkert avsättning för många av dem.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du kan få ammonium från åkern.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #5
          Nu har vi inhandlat torv och lagt i filtret. Har jag fattat rätt att om vi får ner ph-värdet så kan vi närma oss bättre vatten?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Du måste ha ett pH på ca 7,5 för att vara säker på att det inte sjunker fort när filtret börjar förbruka karbonater vid oxideringen av ammonium/nitrit.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Zirry
              • June 2004
              • 78

              #7
              Tackar, vi har inte fått tag i ammoniaktest än. Men vi får se vad det visar då.

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #8
                Nu har jag kollat värden i damm, brunn och från filtret.

                Finns det någon som kan ha någon idé om dessa värden och vad vi borde göra?

                Damm brunn Filter
                Nitrat 25 25-50 10/mg
                Nitrit 1 0 1
                GH >6 >3 >3
                KH 3 3 3
                PH 7,6 7,2 7,2

                Ammoniaken i dammen och i filtret ligger på 10mg och med PH-värdet så blir värderna från denna test på 0,17 och 0,12
                När vi testar från brunn så blir det naturligtvis 10mg men skalan går till mörkgrönt och detta blir mörkblått. Så man kan tänka att det är en hel del ammoniak som finns där.

                De tester som inte är ammoniak kommer från Sera och är en quick test. Jag vet inte hur tillförlitliga dessa är.

                Nu tänkte vi att vi skulle låta bli att fylla vatten från brunnen och vi har satt i torvströ i filtret ca 20 liter. Det är det enda vi kan komma på att göra.
                Förslag tack................

                Kommentar

                Arbetssätt...