Doppvärmare i damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    Doppvärmare i damm

    Hej!
    Finns det doppvärmare för mindre utomhusdammar. Jag skulle vilja få tag i en som kan börja värma vid 10 - 15 gr. Vanliga akvarievärmare kan man ju sätta som lägst runt 20 gr.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Varför vill du ha det till en damm?då fiskarna klara temperaturer ner till nästan 0 gradigt
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Rogli
      • August 2005
      • 132

      #3
      Det beror väl på vad för sorts fisk man vill ha i dammen. Jag skulle vilja sätta ut lite av mina vildguppy och blir det för kallt stryker de med hur härdiga de än är.
      Så; Finns det doppvärmare för mindre utomhusdammar. Jag skulle vilja få tag i en som kan börja värma vid 10 - 15 gr. Vanliga akvarievärmare kan man ju sätta som lägst runt 20 gr.


      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Jag trodde du skulle ha dammfiskar ..Stor guldfisk-koi m.m vet faktiskt inte om det finns doppvärmare under 20 grader vilken årstid hade du tänkt ha dem ute?
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • netweaver
          • May 2006
          • 486

          #5
          Det lär kosta en del att värma upp en damm på vintern nog bättre att ta in fiskarna om dom inte tål så låga temperaturer, men om du vill värma upp en damm kan kanske vanlig pool-utrustning fixa det skulle tippa på att man kan ställa den som man vill
          \\
          Nybörjare varje dag jag vaknar

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            vissa doppvärmare går att justera om för högre/lägre temperaturer.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Dammvärmare i metall med termostat finns från tex 100 W ca 800:- 1000 W ca 2700:-.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Jag tar in mina hädanefter på vintern i ett stor kar i gäststugan jag har haft pump i dem andra åren men det är lättare att ta in dem faktiskt,men det går att ha dem ute hela året
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • Rogli
                  • August 2005
                  • 132

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  vissa doppvärmare går att justera om för högre/lägre temperaturer.
                  Hurdå?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    jäger har en blå grej man lyfter upp så kan man justera om den till exempel.
                    vissa doppvärmare kan man knäcka spärren på justerratten så går den helt plötsligt att justera mycke högre och lägre.
                    har en doppvärmare som styrs av elektronik och i den finns en liten potentiometer man kan ändra.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    Arbetssätt...