Ökar detta vattnets ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • el_pako
    • November 2005
    • 276

    Ökar detta vattnets ph?

    hej, undrar ifall dessa vanliga takplattor ökar vattnets ph eller på något annat sätt kan vara negativt?

    sådana här: http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/kakel.JPG
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Svaret är 'kanske'. Tegels kemiska egenskaper beror på leran som använts, och ifall leran var kalkhaltig så kommer teglet att dra pH mot 7.5.

    Om det är negativt eller inte kan man ju fundera på. Några andra nackdelar bör tegel inte ha.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Men du kan kolla i fall de är kalkhaltiga genom att droppa lite ättika. Får du ingen kemisk reaktion så innehåller de inte kalk.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Akvariafärer brukar säga att man ska göra gömställen av gamla blomkruker dem brukar vara av samma material som takpannan Rätt eller fel??
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Det stämmer troligen, och jag använder själv gamla blomkrukor som grottor.
          Men det finns inga garantier för att det är samma lera i takpannan som i blomkrukan.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Krukor är gjorda av teracotta men om det är samma som tegel är en bra fråga.

            Men jag undrar om inte krukorna innehåller kalk eftersom dom brukar bli vita på utsidan med tiden, man skall väl lägga dom i blöt före man använder dom som blomkrukor för att slippa detta har jag hört.

            Även vissa typer av tegel får dessa vita utfällningar men om det gäller taktegel kan jag ej svara på men dom ska ju vara frostsäkra så förmodligen är dom mer stabila än vanligt tegel.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av albjohn
              Men jag undrar om inte krukorna innehåller kalk eftersom dom brukar bli vita på utsidan med tiden,
              tror mer det är kalkutfällning från vatten.

              gällande taktegel, är det begagnat har nog regn hunnit laka ur dom rätt ordentligt.

              kan ju också försöka få tag på en tillverkare av taktegel och fråga.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                #8
                Nyare pannor innehåller kalk det är ju cementpannor,gamla därimot?teracotta är ju färgen på krukan eller?sen måste man ha ett bindemedel i leran för det ska hålla genom åren det är kanske kalk i det ändå
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #9
                  Raven: Du har nog rätt, men frågan är om det överhuvudtaget är kalk som fäller ut eftersom vattnet är kalkfattigt i alla fall i norrland
                  Det kan även vara salter av något slag.

                  Stene: Det kanske stämmer att det är färgen som kallas Teracotta.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Tri-X 400
                    • April 2006
                    • 259

                    #10
                    Nja, både ja och nej.

                    Terra = röd och cotta = jord så terracotta = rödjord



                    nICKLAS.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...