Nyfikna frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Nyfikna frågor

    Hej!

    Jag har inte möjlighet att anlägga en damm just nu då jag bor i lägenhet och inte har kolonilott, men jag är ändå nyfiken och är lite sugen på att i en framtid bygga en... Dock jag har lite funderingar:

    * Hur djup behöver en damm vara för att undgå bottenfrysning (jag bor i Göteborg, och jag antar att det är olika över landet)?
    * Vilka fiskar, förutom koi och guldfisk, är lämpliga att ha i en damm?
    * Hur kallt klarar "dammfiskar"?
    * Hur undviker man alger och "grönvatten"?
    * Är en damm avancerad att sköta?

    Om någon/några kan besvara bara några av dessa frågor skulle jag bli glad... Och om ni kommer på några "vitala" frågor som jag har glömt, får ni mer än gärna delge mig dem - och besvara dem.

    Tack på förhand!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Bygg en damm inne http://www.kramforskoi.com/jkarlssonsdamm.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • T_K
      • January 2006
      • 102

      #3
      Hehe, men nu var det ju inte det som "Glajdarn" frågade. Jag är inte bra på detta men kan delge mina egna erfarenheter efter första året med damm. "Kramfors" får rätta...

      * Hur djup behöver en damm vara för att undgå bottenfrysning (jag bor i Göteborg, och jag antar att det är olika över landet)?
      >1 ,5 meter blev svaret jag fick. Jag bor i Skåne och har en damm på 18 kbm som enl förre ägaren ska vara just 1,5 meter djup. Det var givetvis is på dammen i vintras, men speciellt tjock istäcke blev det inte, kanske några decimeter. Så varför den ska vara så djup vet jag inte. Det måste ju givetvis också ha att göra med hur stor ytan är.

      * Vilka fiskar, förutom koi och guldfisk, är lämpliga att ha i en damm?
      > Sterlett (stör) och någon till har jag sett. I min damm släppte hitintills okänd lustigkurre i bekantskapskretsen ner en mört. Även den finns kvar i år.

      * Hur kallt klarar "dammfiskar"?
      >Ingen aning, det kan inte ha varit många plusgrader i vintras... Men jag läste en inlägg nånstans där en person tyckte det var djurplågeri att ha kvar fisken i dammen. Inte vet jag om de plågas, nu är de pigga o glada iaf.

      * Hur undviker man alger och "grönvatten"?
      > Mycket växter som konkurrerar ut algerna, ett rejält filter och även UV-ljus.

      * Är en damm avancerad att sköta?
      > Inte den jag har iaf. Rengör bara filtret ibland. Ska suga upp lite trådalger så småningom.
      Senast redigerad av T_K; 10 May 2006, 14:25.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Har man 1.5 m djup blir inte vattnet vid botten kallare än + 4 grader vilket är den nedre gränsen för de flesta fiskar.
        För Koi anser jag man inte ska ha lägre temp än 12 grader pga. en Koi immunförsvar är dåligt vid lägret temp.
        Guldid är en fisk som blivit populär, sedan finns det flera akvariefiskar som går att ha i dammen under sommaren.
        Finns en tråd om det här på Zoopet.
        Ett rejält tilltaget uv-c ljus är ett måste för klart vatten.
        Inget fjuttande med 9-10-11 watt ljus minst 36 watt även i en mindre damm med fisk
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Glajdarn
          • November 2004
          • 270

          #5
          Tack för svaren!

          Jag läste lite om dammbygge på en sida någon länkade till, och där stod det något om att man skulle ha avrinning från centrum av dammen, luftpump för cirkulation ett par filter, UV-ljus och jag vet inte allt...
          För att anlägga en sådan damm verkar det krävas en sju he..etes massa mixtrande och donande! Behövs det verkligen även för en mindre damm? Kan det inte räcka med en pump, ett filter, UV-ljus och en liten "fors" (för syresättning)?
          Och OM det är tillräckligt - för hur stora volymer räcker då en sådan lösning?
          "This is a lighthouse. Your call."

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det har blivit mycket "överkurs" med dammbyggen tex bottenavlopp som säkert är bra men dyrare, men i mindre "vanliga" trädgårdsdammar på 5-15 kubik duger det med ett pumpmatat system.
            Att ha flera filter och pumpar är bra då de ofta fastna trådalger i pumpen så den ger dåligt flöde och filter som "klabbar" igen av döda svävalger och måste rengöras.
            Med flera pumpar och filter är risken mindre för dålig cirkulation, eller att man tvättar bort det nyttiga organismerna i filtret.

            Men det är många som har ett singel system.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Har man 1.5 m djup blir inte vattnet vid botten kallare än + 4 grader vilket är den nedre gränsen för de flesta fiskar.
              För Koi anser jag man inte ska ha lägre temp än 12 grader pga. en Koi immunförsvar är dåligt vid lägret temp.
              Guldid är en fisk som blivit populär, sedan finns det flera akvariefiskar som går att ha i dammen under sommaren.
              Finns en tråd om det här på Zoopet.
              Ett rejält tilltaget uv-c ljus är ett måste för klart vatten.
              Inget fjuttande med 9-10-11 watt ljus minst 36 watt även i en mindre damm med fisk
              det finns väl sjöar som är djupare än 1,5m djupa som är bottenfrusna på vintern??
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Egentligen är nog tricket att inte ha något fisk alls i en sån liten sjö. För det är ju en slags sjö med is på vintern, varierande temperatur och ljus mm.

                Om man skulle klara av låta bli fisken skulle man mycket lättare få en damm med en massa trevliga växter, klart vatten, kanske grodyngel och en massa roliga småkryp.

                Men vill man ha tonvis med karp eller guldfisk så får man räkna med att de bökar runt i bottnen och grumlar vattnet så att man måste ha filter, UV och annat dyrt skit.

                Sedan tycker i alla fall jag att det är dålig stil att släppa ut alla möjliga och omöjliga arter av fisk i naturen. För det är i naturen om det är utomhus och man kan vara säker på att fisken inte stannar i dammen. Det kommer alltid någon lustigkurre så småningom och flyttar fisken. Eller kanske en häger.

                Och en damm som bara är 1,5 m djup kan mycket väl bli kallare än 4 grader på vintern. Men man får räkna med att isen kan bli en halvmeter tjock eller mer vissa ovanligt kalla vintrar och då blir det inte mycket volym kvar till fisken. Utan fisk gör det inget om den bottenfryser så då kan den vara grundare. Fast då får man rensa från vass eller kaveldun då och då.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Mitt svar grundar sig på att om man har fiskar kvar i dammen finns det grundläggande åtgärder som man ska vitaga tex en långsam cirkulation av vattnet, ett hål med värmare för avluftning av sumpgaser, ev täckning av dammen med bubbelplast, sänkning av vattennivån så det finns luft mellan vattnet och isen.
                  Isens tjocklek påverkas av var i landet man bor, snötäcket tjocklek, temperatur.

                  Jag förordar att fiskarna ska hållas i en vinterförvaring med en temp av 4-7 grader eller över 12 grader.
                  För vuxna könsmogna Koi 12-15 grader i 4-6 veckor utan mat för att förbränna fett och rom/mjölke de inte lagt.
                  Med en varmare (20-25 grader )vinterförvaring ökar tillväxten på fiskarna.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Glajdarn
                    • November 2004
                    • 270

                    #10
                    Ursprungligen postat av Krax
                    Om man skulle klara av låta bli fisken skulle man mycket lättare få en damm med en massa trevliga växter, klart vatten, kanske grodyngel och en massa roliga småkryp.

                    Men vill man ha tonvis med karp eller guldfisk så får man räkna med att de bökar runt i bottnen och grumlar vattnet så att man måste ha filter, UV och annat dyrt skit.

                    Sedan tycker i alla fall jag att det är dålig stil att släppa ut alla möjliga och omöjliga arter av fisk i naturen. För det är i naturen om det är utomhus och man kan vara säker på att fisken inte stannar i dammen. Det kommer alltid någon lustigkurre så småningom och flyttar fisken. Eller kanske en häger.
                    Jag kan absolut tänka mig att ha en damm utan fisk, och jag skulle bli mer än glad om det flyttade in grodor... Dock är jag rätt säker på att man måste ha ngn form av filter och kanske UV-ljus om man vill ha klart vatten; svävalger och annat lär bildas även om man inte har fisk i dammen.

                    Vad Hägern anbelangar så tror jag inte risken är så stor att den dyker upp i en ev. framtida trädgårdsdamm - och om den skulle göra det gör det inte så mycket. En fisk (vilken det än månde vara) har naturligt fiender i det fria, och att någon blir uppäten är bara en del av naturen. Dessutom vore det väl fräckt att ha en häger i trädgården! =)
                    Däremot kan det ju svida i plånboken om man vill ha dyr fisk i dammen... Fast för egen del funderar jag nog mest på kanske mört, spigg o dyl.

                    Och jag tycker nog inte att det är dålig stil att släppa ut olika arter i DAMMAR. Så länge man kan garantera att de inte migrerar till vilda vattendrag där de kan sprida ev. sjukdomar eller störa ekosystem.


                    Kramfors:
                    Vad är det för hål med värmare för avluftning av sumpgaser du pratar om? Hur fungerar det, och hur ser det ut?
                    "This is a lighthouse. Your call."

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Ja vill man ha klart vatten hela säsongen och även när det regnar mycket behövs säkert filter.

                        Jag hade hellre satsat på spigg än karpfiskar (guldfisk, mört, braxen, koi osv). De bökar så mycket bottnen.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Vanligtvis har man inget (grus/sand) att böka i på botten
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...