Ev. dammbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • y0da
    • August 2005
    • 1697

    Ev. dammbygge

    Funderar lite på om man ska bygga en damm hemma hos päronen. Eller, snarare sagt, farsan funderar på att gräva upp den befintliga dammen. Idag är den ett blomsterland :P
    Erbjöd givetvis min hjälp.

    Dammen är 50 år+ och har varit igengrävd så länge jag minns, så det är väl bara själva platsen som behålls, resten görs om från början.
    Klurar lite på det med fiskar bara. Läser man här på zoopet så står det 250L för guldfiskar. När man läser på sidor om dammar så står det 3-5kbm? Skiljer vattenkvaliten så pass, eller varför skiljer storlekarna så grymmt?
    "Dammen" som finns idag är rund och har en diameter på 2-2,5m. Okännt hur djup den är. Den nya dammen blir väl i form av en halvcirkel skulle jag tro.
    Hur stor behöver dammen vara för 4-6 guldfiskar? (eller är det bättre med någon annan fisk?)
    http://www.y0da.se

    540L SA
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Bygger man en damm för Guldfisk och är fisk intresserad brukar det sluta med att man efter 1-2 år byter Guldfisk mot Koi därför är mitt råd att dammen ska vara på minst 10 kubik och 120-150 cm gärna mer djup.
    Och ett utrymme att förvara Koien under vintern där temperaturen är mellan 4-7 eller över 12 grader.

    Tror man att det räcker med några Guldfiskar att lite förstrött betitta i vackert väder på sommaren klarar man sig med 5 kubik och då Guldfisken är tålig och relativt billig får den ofta vara kvar i dammen under vintern vilket gör att den ska ett djup så den inte bottenfryser.

    I regel anses det att 50 cm Guldfisk ska ha 500 l vatten och 50 cm Koi 1000 liter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #3
      Nåt tips så att inte katter eller fåglar tar fiskarna i dammen ?

      Kommentar

      • y0da
        • August 2005
        • 1697

        #4
        Tror nog 10 kbm kan bli ganska svårt att få till dock :/. Har inte så jättestort utrymme att bygga på. Ungefär hälften bör vi nog lyckas med dock, så det kan väl räcka till ett antal guldfiskar.
        Farsan har nog tänkt sig runt 2kbm skulle jag tro, kan bli svårt att övertala honom till 10

        Berserken:
        Det finns ju nät som man kan spänna över dammen. De är väl främst till för att förhindra så det inte faller ner löv i den, men det kan ju funka prima som skydd för fåglar och katter också.

        Hur stor är risken med fåglar förresten?
        http://www.y0da.se

        540L SA

        Kommentar

        • Berserken
          • December 2005
          • 472

          #5
          hägrar kan ta rätt stora fiskar men beror väl på var man bor

          Kommentar

          • Isuxs
            • December 2005
            • 796

            #6
            Det med Guldfiskarna har med födan att göra. Och även med värmen från solen som kan orsaka att syre nivån i dammen blir låg under varmadagar, sen har det även med att fisken måste kunna gå ner för att slippa den ständiga strålningen från solen. Sånt man slipper i kar.. En sak som funkar för att slippa att fåglar tar fisken är att sätta en pump som pumpar upp vattnet, som en liten fontän, så att vatten ytan är krusad i stora delar av dammen. vilket medför att dom i regel inte försöker ta fisken efter som dom får svårt för att fokusera på bytet då.. Katter är värre då får man lämmna en rak kant som stupar lodrätt cirka 10cm. Katten kan då riskera att glida ner, och dom gillar i regel inte vatten.. Lycka till
            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
            180L Ghost / Black skalar
            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

            Kommentar

            • svempa69
              • March 2006
              • 88

              #7
              Ursprungligen postat av Berserken
              Nåt tips så att inte katter eller fåglar tar fiskarna i dammen ?
              Du har ju redan fått goda råd av de andra. Här är ett till......Jag fick problem med fiskmåsar i somras. Åkte till Ica o köpte ett billigt trädgårdsplockepinn och delade dom på mitten, stakade ner dom lagom jämt runt dammen så jag kunde spänna fisk-lina mellan dom, blev ett sicksackmönster o lite kors o tvärs över alltihopa, hängde upp ica-plast-påsar i trädet brevid och bjällror i grenarna.

              Du kan tro det såg rätt komiskt ut, men de försvann (det gjorde nästan grannen oxå som fick spel )

              Likaså slutade jag mata fåglar i trädgården, strängt förbjudet!!!
              Kattar har jag inget problem med, en kraftigt sluttande kant så dom inte kan sitta o fiska....

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                tack för råden

                Kommentar

                Arbetssätt...