Damm utan tillstånd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Damm utan tillstånd

    Man kan tydligen inte bara bygga en större damm hursomhelst:
    Killies is a lifetime passion
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    På sin egen tomt går det bra att anlägga en damm utan tillstånd.
    Det känns lite fel att behöva ha tillstånd på egen mark, men det måste nog regleras för att det inte ska bli en mängd konstigheter i naturen.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är väl inte annorlunda än andra byggnationer, man får ju inte schakta/anlägga hur som helst. Och tur det, annars hade väl hela södra sverige varit golfbana eller shoppingcentrum vid det här laget.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        #4
        Det finns mycket regler för vad man får göra med sin mark så det är inget konstigt.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          Snart får man kanske söka bygglov för att ställa ut sin solstol på egen mark
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • Rambo
            • February 2004
            • 672

            #6
            På det lilla som stod i artiklen så tycker jag man kan uttyda att det inte riktigt handlade om nån guldfiskdamm utan snarare att de har dämt upp en bäck. Små fördämningar kan vara ett allvarligt problem för fiskbetånden i vattendragen
            575l Åleds
            80l JAD
            Tiffany - perser/norskskogskatt
            Lizton - renrasig Bengal

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              Ursprungligen postat av Rambo
              På det lilla som stod i artiklen så tycker jag man kan uttyda att det inte riktigt handlade om nån guldfiskdamm utan snarare att de har dämt upp en bäck. Små fördämningar kan vara ett allvarligt problem för fiskbetånden i vattendragen
              får allt hålla med
              Dammbygget har väsentligt ändrat naturmiljön i området,
              de tycker ja personligen låter som en rätt stor damm
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                det var ju en gammal betad äng med höga naturvärden som försvunnit... tråkigt
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ja säkert bättre att låta den växa igen av sly.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    ...eller fortsätta beta den med statsbidrag.

                    Jag gillar viltvatten, och vill ha mer, överallt, men jag gillar också att man inte får göra riktigt vad som helst med sin mark utan tillstånd. Jag vill inte att man skall få schakta bort fornlämningar eller bebygga områden med stora naturvärden hur som helst. Och jag gillar att de som ändå gör det, får böter.

                    Sen är det alldeles riktigt som sägs att fisk i små vattendrag kan få problem om man dämmer. Lekplatser kan försvinna, vandringsvägar stoppas. Stockholms sista vilda bäcköringbestånd, t.ex., utplånades just för att man stökade runt med det lilla "dike" där de bodde.

                    Jag har ju inte sett hur det såg ut/ser ut på just den här platsen, men tills vidare kommer jag att anta att tillsynsmännen har haft anledning att agera som de gjort.
                    Senast redigerad av Azur; 24 February 2006, 10:56.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ja, en bäck där jag brukade fiska amerikansk bäckröding blev förstörd vid en avverkning av maskinerna.
                      En bit från där jag bor är det en vik av älven som vuxit igen med fiskdöd i vinter som följd. http://kartor.eniro.se/query?streetn...=map&asearch=1
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Hugin
                        • December 2005
                        • 499

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramfors
                        Ja, en bäck där jag brukade fiska amerikansk bäckröding blev förstörd vid en avverkning av maskinerna.
                        En bit från där jag bor är det en vik av älven som vuxit igen med fiskdöd i vinter som följd. http://kartor.eniro.se/query?streetn...=map&asearch=1
                        Tråkigt när sånt händer.
                        "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                        Winston Churchill

                        Kommentar

                        • Isuxs
                          • December 2005
                          • 796

                          #13
                          Tycker att det är bra att man måste söka lov för sådana saker. vet ju annars inte var man gräver.. Inte kul att kap en huvudströmkabel.. Blir nog inte grannarna glada..
                          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                          180L Ghost / Black skalar
                          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            #14
                            det är bra ur biologisk synpunkt oxå... vad som kan verka vara en helt vanlig äng kanske innehåller nån speciell art för det området... har hört en del historier under min utbildningstid om just sådant o det är sorgligt
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...