vattenfall eller bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bru
    • February 2006
    • 4

    vattenfall eller bäck

    Byggde en damm på ca 80m3 använde Firestone 1mm dammduk,10m bred 12m lång djup ca1.6-0.5m samt en grund del på 5m2.
    Mellan dessa finns en vall bestående av lerkrukor placerade i plast lådor (50x50x350cm).Vatten renande växter planteras ovanpå vallen och vattnet får strömma över och genom den.Nu har jag planerat att bygga ett vattenfall så att vattnet faller i den grunda delen av dammen.
    Nu är frågan den att när dammen nu befinner sig ca 6-7 timmar i solen är det då bättre att lämna bort en bäck på 10m som jag har planerat så att vattnet inte blir för varmt.Solen skulle då värma vattnet i bäcken hela dagen.
    Tänkte mig även använda luftpump på natten och en eller två vanliga pumpar breoende på hur stora dom blir.
    Beroende vilken vattenkvalitet det blir nu när allt är nytt tänkte jag vänta med att släppa ut någon fisk.
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Du skulle kunna plantera träd eller buskar som skuggar bäcken. Det hjälper mycket. Men om du ska använda dammduk till bäcken också är det väl stor risk att rötterna gör hål i duken.

    Om du bygger bäcken blir det större temperaturvariationer i dammen än om du inte har någon bäck. Kallare på natten och varmare på dagen än utan bäck. Men det är ju himla trevligt med en bäck.

    Kommentar

    • Bru
      • February 2006
      • 4

      #3
      Det blir ett vattenfall
      Hur stor volym med biobollar behövs för 100000 l vatten (kommer att öka vattenmängden i dammen)
      Har läst allt om filter här samt Pond rushes-so you want to build a pond.
      Pumpen blir en vortech megapump på 40000 l/h
      Vattnet pumpas endast 2m=lite svinn i vatten mängd
      EN bekant säljer en öppen fiskbassäng på 9m3 som blir grund för filter och vattenfall.Är det bättre att ha fisk (öring) före eller efter biobollar ca 0.4m3.
      Enligt pond rushes-so you waatn to build a pond behövs inget annat än biobollar
      Hur tvättas större mängder biobollar enklast.
      Tack på förhand.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Varför skulle vattnet bli varmt om det rinner i en bäck.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Bru
          • February 2006
          • 4

          #5
          Gräsmattan var bäcken skulle hamna är så varm och torr att gräset gulnar på sommarn.Den skulle också komma nära glasterrassens mycket varma o soliga vägg
          Dammen är i skugga av en stor granhäck hela förmiddagen

          Kommentar

          • figo
            • October 2004
            • 480

            #6
            Har du några bilder på dammen?
            m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

            Kommentar

            Arbetssätt...