damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishboy
    • January 2006
    • 45

    damm

    hej funderar på att fixa en damm till sommaren men har inte någon erfarenhet av dammar och undrar om det finns några bra sidor om hur man fixar en damm och sånt.och så undrar jag om det är dyrt att ha damm?
    tack i förväg för svaren
    Mvh Theo
  • Bosse.J
    • March 2004
    • 796

    #2
    här är en länk. http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=...bcategory%3D76
    Och sen kan du ju söa i forumet.. Där finns massor av mumma för dammgubbar och gummor
    Bosse.J

    Kommentar

    • fishboy
      • January 2006
      • 45

      #3
      ok tack men finns det några andra firrar man kan ha en bara guldfiskar och sådana..
      Mvh Theo

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ja det finns "akvariefiskar" du kan ha i en damm, men de är små och inte så snygga att se uppifrån.
        Att bygga en damm kostar från några tusen och uppåt ska du ha en damm med fisk så räkna med minst 10 000.
        Vi har många dammlänkar på vår sida, du kan också söka på pond på Google så får du 28 800 000 träffar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Hugin
          • December 2005
          • 499

          #5
          Det finns damm duk att köpa. Först gräver du en grop och lägger i sand. Sen så har man i en skydds duk som skyddar dammduken. Eller så köper man en färdig plast damm för ca 2000:- och uppåt. Ps. Har grannen en kattjävel som dom inte har koll på så satsa på större uppvärmd damm med piraya.
          "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
          Winston Churchill

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Ursprungligen postat av fishboy
            ok tack men finns det några andra firrar man kan ha en bara guldfiskar och sådana..
            Visst kan man ha annan fisk även om de är svåra att få syn på som Kramfors redan påpekat.
            Jag tänker i alla fall sticka ut hakan och tala om att jag har bestämt mej för att ha någon art av Argentinsk årstidskilli i min damm till sommaren.
            Det finns dom i Danmark som har dom i dammen året runt.
            Men det rör sej knappast om nybörjarfiskar i detta fall.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • fishboy
              • January 2006
              • 45

              #7
              ok får nog skaffa piraya grannens katt e en riktigt liten bus jävel
              Mvh Theo

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Här har vi en som har Guppy och Svärdbärare i en mindre damm där fiskarna leker och frodas.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Du måste ha en stor damm för att det inte blir så här. http://freepages.genealogy.rootsweb...._album/koi.jpg
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    I vissa fall betalar länsstyrelsen halva kostnaden för dammen. Ta kontakt med dom. Men bara om dammen har möjlighet att rena vatten från någon bäck. Och inte i inlandslän.

                    Kommentar

                    • ubbe81
                      • February 2006
                      • 2

                      #11
                      Jag har Shubunkins i min damm, tillsammans med koi GF och gräs-spegelkarp. Funkar hur bra som helst, även nu på vintern men 3c grader kallt vatten.
                      Shubunkins är ju fina uppifrån oxo.

                      Kommentar

                      • Legisten
                        • January 2006
                        • 115

                        #12
                        skulle det inte bara räcka med att man gröver tex. en grop med dom måtten man vill ha och sedan så tar man och bygger en träram och sätter ner den i gropen och som duk använder man 2 lager vanlig pressening och sedn höller man i sand/grus och sätter när lite vanliga akvarieväxter och så stoppar man ner vanliga akvariefiskar.Skulle inte det funk?

                        Eller så tar man och köper en pool(en lite mindre variant) och har den utomhus på sommaren och sätter tunt lager med sand och i med nån växt och lite fiskar?


                        Båda är bara till för sommarbruk

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Är du snål, damduk är billigare än presenning som brukar vara antimögel behandlade.
                          Om det är de "presenningar av plast så är de inte täta.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Isuxs
                            • December 2005
                            • 796

                            #14
                            Dammduk tycker jag funkar bäst till mindre dammar..
                            360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                            180L Ghost / Black skalar
                            60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                            Kommentar

                            • svempa69
                              • March 2006
                              • 88

                              #15
                              Dammduk, ett bra filter o en UV-lampa är näst intill ett måste, sen är det upp till en själv hur mycket man vill bygga på.
                              Det finns ju "damm-start-paket" billighets-varianter om man bara vill ha en liten "sommar-damm".

                              Kommentar

                              Arbetssätt...