Inomhusdamm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Inomhusdamm

    När vi flyttar till hus skulle jag vilja anlägga en inomhusdamm, det är en liten dröm jag haft länge. Hur stor skulle den minst behöva vara för att rymma koi? Vad använder man för att tillverka själva dammen? Jag har ju sett på vissa ställen att de bara använt typ lecablock och dammduk men jag tycker det ser så vekt ut. Är det nåt annat man ska tänka på? Finns det någon som vet om någon hemsida med dammar inomhus?
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Damm storleken beror på hur stora Koien är man brukar räkna med att en 50 cm Koi ska ha 1000 liter vatten, mina Koi har 600 liter vatten var och samma filter som ute, cirkulation ca 10 000 l/t.
    Här är bilder på en innedamm.

    Och under nyheter http://home.chello.no/~vogata/
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Guldsömm
      • November 2005
      • 125

      #3
      Innomhusdamm låter spännande,har själv gått i samma tankar fast skulle vilja ha Arowana eller stora Skednosmalar i den .

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Det enklaste och billigaste måste vara att ta en plasttank och såga upp toppen. Man kan ju klä den med brädor eller nåt om man tycker att den är ful. Det borde gå att sätta små fönster i en sån också.

        Kommentar

        • Inka
          • July 2005
          • 1233

          #5
          Det är synd bara att jag inte tror på fullaste allvar att jag någonsin kommer att kunna ha en tillräckligt stor damm för koi, men drömma går ju. Guldfiskar är ju vackra uppifrån dom också. Helst skulle jag nog vilja ha ett helt tropikhus! Fast en hyfsat stor inomhusdamm i en källare där det inte blir för varmt vore inte alls helt fel.
          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

          www.kvitter.n.nu

          Kommentar

          Arbetssätt...