Göra iordning för damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    Göra iordning för damm

    Hej denna fråga ställer jag nog mest till Kramfors detta är hans område =O)). men andra får gärna komma med ideer.

    Well Kramfors vi har inte samma tycke alltid när det gäller andra fiskar vi har i karen men här e jag ute på hal is och därför frågar jag dig om detta med dammfiskar till dig där e du riktigt insatt i.

    Oki till min undran, jag har en damm(ja inte jag en kompis) iaf så denna dammen är i diameter ca 7m det är en grävd damm alltså ingen dammduk eller ngt vatten till från dammen är regn och dunst typ och en del kommer från grundvattnet den är som djupast 2m och går sedan upp mot kanten till 10cm sen börjar gräset.
    Det finns växter i denna damm som liknar Cobomba och ngra andra växter till typ hornärv.
    Jag undrar:
    Behöver jag pump?
    Isf vad och vilken?
    Vilken typ av fisk klarar året runt dammen blir inte bottenfrusen som den är nu.
    Jag kommer med fler frågor senare när dessa e svarde på.
    Tack så länge.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag vet några "naturdammar" med lerbotten och det är vissa problem med dem, leran kan påverka pH, de har lätt att växa ingen när det är fisk som ger näring i vattnet, blir aldrig klart vatten, kommer grundvatten i dammen kan det vara problem med vattenkvaliten, ammonium, nitrit, nitrat, lågt pH.

    I naturliga vatten, särskilt ytvatten, finns en stor mängd mikroorganismer, varav många är potentiellt patogena, sjukdomsframkallande.
    Vilket gör att kranvatten som har renats är bättre.

    Här kan man läsa mer http://www.kristianstad.se/templates...e____3016.aspx

    Jag tror att det blir mer problem med med en naturdamm än en damm med duk som botten
    I en trädgårdsdamm med fiskar behöver man byta ca 10-15 % vatten i veckan beroende på antal fiskar och storlek, de flesta vattnar väl trädgården med vatten från dammen vilket är bra för växterna.

    Att ha en damm med fisk utan filter och pump då ska dammen vara väldigt stor för att klara belastningen från fiskarna föroreningar och ha en stor yta så det blir en naturlig vattenrörelse av vinden.

    Guldfisk är den enda "tamfisk" som klarar sig i dammen under vintern.

    Att ha Koi kvar i dammen kan gå i Skåne men det är många som har tråkig erfarentet av det, problemet är inte vinter för Koi utan våren när vattnet blir mellan 7-12 grader, det är då som de angrips av sjukdomsframkallande bakterier, virus, parasiter pga. att Koien immunförsvar är nedsatt av en lång vinter.

    Naturbruksgymnasiet här har en stor damm utan fiskar som håller på att växa igen och på sommaren är vattnet en grågrön soppa av sväv och trådalger.

    Jag tror inte att det går att ha en damm med fisk med ett bra resultat utan dammduk pumpar och stora filter.

    Jag har bara Näckrosor planterade i påsar med sand i men damm då mina Koi är stora så det äter och river upp det man vill få växa i dammen.

    Här är några bilder att inspireras av. http://www.kramforskoi.com/wu.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Tack för de svaren

      Nu till en ide det är så att han har en bäck som går 12 meter från dammen denna bäck kommer från skogen och skogen är på en bergskulle så vattnet är väldigt rent och smakar frisk(har provat själv) jag skall ta prover på det nästa vecka.
      Ideen : gräva en fåra från bäcken till dammen och en från dammen och dessa kan man styra lite med luckor på så sätt får jag ett naturlig vatten byte vad säger du om detta?
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        Ursprungligen postat av peterhaack
        Ideen : gräva en fåra från bäcken till dammen och en från dammen och dessa kan man styra lite med luckor på så sätt får jag ett naturlig vatten byte vad säger du om detta?
        ingen dammexpert men låter väldigt bekvämt att göra så.
        stadigt tillflöde av fräsht vatten så inga problem med nitrit typ.
        går ju å sätta nåt nät vid inloppet som tar löv å grenar också.


        tänk bara att på utloppet ha en lucka där vattnet måste gå ovanför luckan vilket gör att vattennivån inte kan sjunka för mycket.
        x
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #5
          Hej Raven och tack för dina synpunkter.
          Via har tänk att använda oss av gamla damluckor typ sånna små med en ratt ovan på. dessa skall gjutas ner i marken där skall vi isf bygga en liten spång så man slipper stå bredbent över fåran, fåran skall vi gräva och klä med sten för det finns gott om stenar (rundputsade) sådana nere vid ett litet naturlig vatten fall längre ner i bäcken.
          Men hade varit kul att veta om det skulle fungera innan man drog igång det
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Du får inte ha Guldfisk så den kan komma ut i bäcken.
            Koi får bara hållas i avloppslösa dammar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Nej den kommer inte att kunna komma ut i bäcken.

              Hur kommer det sig att man inte får ha koi?
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av peterhaack
                Hur kommer det sig att man inte får ha koi?
                kan det va för att den kan överleva i naturen ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • dave_3000
                  • October 2005
                  • 367

                  #9
                  måste bara fråga en sak om den där dammen som fanns på din länk kramfors
                  var gör han av ´´hajarna``på vintern för du sa ju att man inte kunde ha dom ute?
                  ifall han tar in dom lär han ju behöva ett ganska så stort akvarium

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    dave_3000, lite bräder och presenning i ett garage så går det få 1 kubik utan större problem.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      De kan bära på SVC (Spring Viremia of Carp) och KHV (Koi Herpes Virus), Ingen av dessa har emellertid påvisats i Sverige (än) och därför behöver man nog inte vara oroad.
                      Därför ska man veta varifrån den Koi man köper kommer så den är svensk odlad, en koi kan nämligen vara passiv bärare av virus utan att vara sjuk själv.

                      Kommer virus ut i våra vatten så kan det angripa alla karpfisker.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Här är bilder på vinterförvaring http://www.kramforskoi.com/bengtsson.htm
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          De kan bära på SVC (Spring Viremia of Carp) och KHV (Koi Herpes Virus), Ingen av dessa har emellertid påvisats i Sverige (än) och därför behöver man nog inte vara oroad.
                          Därför ska man veta varifrån den Koi man köper kommer så den är svensk odlad, en koi kan nämligen vara passiv bärare av virus utan att vara sjuk själv.

                          Kommer virus ut i våra vatten så kan det angripa alla karpfisker.

                          Ok
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • wofflan

                            • September 2003
                            • 3

                            #14
                            måste man inte ha tillståd för att göra en avledare från en bäck så, är själv sugen på att göra ett sådant här projekt, finns lite diken i närheten som man kaske skulle kunna använda.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...