Förhindra is - doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    om man ställer en luftpump inomhus som pumpar 20gradig luft och isolerar luftslangen så blir det ju ingen avkylning utan snarare en svagsvagsvag uppvärmning.

    finns en varmvattenledning eller vattenelement kan man ju linda slangen 20 varv runt för att ytterligare värma luften
    Senast redigerad av Raven; 12 January 2006, 04:07.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Glajdarn
      • November 2004
      • 270

      #17
      Ursprungligen postat av idunb
      va ska du med en tunna mört till under vinter som är så angeläget? :S
      Jag kan tänka mig att han skall ha dem som levande agn vid gäddmete på isarna...
      "This is a lighthouse. Your call."

      Kommentar

      • Glajdarn
        • November 2004
        • 270

        #18
        Ursprungligen postat av Raven
        om man ställer en luftpump inomhus som pumpar 20gradig luft och isolerar luftslangen så blir det ju ingen avkylning utan snarare en svagsvagsvag uppvärmning.
        Frågan är om det inte blir jäkligt svårt att isolera så bra... Men det kan ju vara värt ett försök! =)
        "This is a lighthouse. Your call."

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19
          tror inte de blir svårt alls att isolera.

          skumgummi 2x2cm som man skär en skåra i och lägger slangen och sen på med gaffatejp så de blir vattentätt till exempel.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Mörtmannen
            • January 2006
            • 5

            #20
            Mycket aktivitet här, man tackar för tipsen!

            Japp, mörten är bete vid fiske av gädda/gös.

            Jag byter vatten ibland och då höjs tempen genom detta, vill mest förhindra isbildning och då borde 1-2 grader räcka. Möjligt 4 grader är bättre men jag har inte märkt av att fisken skulle må dåligt även då isbildning påbörjats.

            Kallförråd/uterum är den lösningen jag har idag, men det bildas kondens där inne och därför vill jag flytta ut tunnan då uterummet ändå inte håller många graders högre temp. Så länge inte solen ligger på eftersom det är inglasat...

            Sump i sjö kör jag då inte isen ligger, men med is är det för omständigt och risk att någon unge ramlar i vaken.

            Jag har ett vindskyddat läge utmed husväggen, får testa att flytta den dit med en liten doppvärmare och hålla koll på tempen. Doppvärmaren kommer bara att gå då det blir flera minusgrader. Eventuellt försöka isolera tunnan en del.

            /Martin

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #21
              Hej.
              Det finns värmare gjorda i rostfritt stål,gå till dammtillbehör,koppla en timer till värmaren och isolera med rockwoll,täck med en press så funkar det säkert.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • plorozen
                • January 2004
                • 531

                #22
                bobbyfuller: torde det inte vara tvärtom? att värmaren får en längre livstid om den är "på" hela tiden. då behöver ju inte termostaten slå av och på ett stup i kvarten.

                Kommentar

                • gladys
                  • March 2005
                  • 1962

                  #23
                  Om man isolerar tunnan då? Och har en "liten" värmare??
                  Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                  Kommentar

                  • dgqlof
                    • November 2003
                    • 1344

                    #24
                    Ursprungligen postat av heeke
                    1W/L i ett 100L akvarium klarar hålla akvariet 1-2ºC över omgivningens temperatur
                    Det där kan inte stämma. Det skulle ju innebära att en 100W doppis bara skulle klara av att värma ett 100l kar till 21-21ºC i ett 20 gradigt rum, och så är ju inte fallet.
                    Oops, nej det har du rätt i. Jag måste varit helt snurrig när jag försökte räkna om lite siffror. 100W värmare i 100L akvarium klarar 10-20ºC över omgivningen.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Ursprungligen postat av dgqlof
                      Oops, nej det har du rätt i. Jag måste varit helt snurrig när jag försökte räkna om lite siffror. 100W värmare i 100L akvarium klarar 10-20ºC över omgivningen.
                      Det känns mer rimligt. Man brukar ju säga att man ska köra med en värmare på "halva karets volym i watt" dvs tex 50W till 100l och med dina siffror skulle det betyda max 5-10ºC över omgivningstemp och det är väl det man brukar sträva efter.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        En generell regel är att värmeeffekten på värmaren skall vara 1/3 - 1/2 watt per liter akvarievatten vid en rumstemperatur på 20-22°C. Detta kan dock variera så kontrollera temperaturen noggrant tills den har stabiliserat sig.

                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • zombie88
                          • January 2006
                          • 14

                          #27
                          Det finns massor av doppvärmare för dammar, varför inte använda en sån?!

                          Kommentar

                          • Malle
                            • October 2003
                            • 29

                            #28
                            Kan du få ner ca 10 m värmekabel i tunnan så hade det gjort susen(den variant som e till för att förhindra att vatten rör fryser).dom e självreglerande termostat.
                            240 l juwel Rio

                            Kommentar

                            • Mörtmannen
                              • January 2006
                              • 5

                              #29
                              Jag köpte en 50w doppvärmare utan termostat som jag slår på när det vankas kallare än -4. Funkar bra!

                              Kommentar

                              • mayday
                                • November 2005
                                • 2085

                                #30
                                ä skippa betesfisken
                                åk in till akvarielagret o köp lite koi o meta på
                                har ju fin färg o allt ...
                                ______________________________________________

                                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                                Kommentar

                                Arbetssätt...