Förhindra is - doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mörtmannen
    • January 2006
    • 5

    Förhindra is - doppvärmare

    Har en fråga som kan vara lite off-topic då den inte gäller ett akvarium utan en 200 liters tunna som står utomhus...

    Tänkte dock att kompetens att hjälpa mig borde finnas här så jag gör ett försök!

    Det är så att jag har en tunna med vatten utomhus som jag inte vill ska frysa till is eftersom jag har mört i den. Har varit inne på doppvärmare men kan bara se att termostaten går att att ställa in på typ 18-35 grader. I mitt fall är jag snarare ute efter 2 grader.

    Mina undringar är:

    1: Finns doppvärmare som går att ställa på så låg temp?
    2: Borde en 25W eller 55W doppvärmare som går hela tiden räcka till? (förutsatt att inte det är -20 grader ute hela tiden...)
    3: Någon som har ngn annan god idé måhända?

    /Martin
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    #2
    cirkpump

    Ursprungligen postat av Mörtmannen
    Har en fråga som kan vara lite off-topic då den inte gäller ett akvarium utan en 200 liters tunna som står utomhus...

    Tänkte dock att kompetens att hjälpa mig borde finnas här så jag gör ett försök!

    Det är så att jag har en tunna med vatten utomhus som jag inte vill ska frysa till is eftersom jag har mört i den. Har varit inne på doppvärmare men kan bara se att termostaten går att att ställa in på typ 18-35 grader. I mitt fall är jag snarare ute efter 2 grader.

    Mina undringar är:

    1: Finns doppvärmare som går att ställa på så låg temp?
    2: Borde en 25W eller 55W doppvärmare som går hela tiden räcka till? (förutsatt att inte det är -20 grader ute hela tiden...)
    3: Någon som har ngn annan god idé måhända?

    /Martin
    i vissa hamnar och till mindre åar där man inte vill ha is använder man sig av
    luft om vattnet är i rörelse hela tiden så fryser det inte skulle du inte kunna ha en större luftpump och tillföra luft konternueligt?
    /bobbyfuller
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Inte säker på det här, men vatten i rörelse med hjälp av luft, fryser, och fångar luftbubblorna på insidan. I hamnar kan jag tänka mig att de för upp 4'a gradigt vatten från botten med hjälp av luften, och därför håller tempen över fryspunkten, men i åar?

      B!

      Kommentar

      • Mörtmannen
        • January 2006
        • 5

        #4
        Jag har redan ett akvariefilter i tunnan (i ytan) för syresättning. Detta förhindrar hjälpligt, men behöver hjälp.

        En klen doppvärmare, typ 25W, borde väl knappast kunna värma 200l vatten speciellt många grader?

        Vill ju inte ha kokt mört...

        /Martin

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #5
          ta reda på vilket akvarium den doppvärmaren är till för. är den till 200l så är den ju för effektiv för tunnan eftersom du inte vill ha mellan 13-30 grader. utan bara några få +grader
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • bobbyfuller
            • October 2005
            • 538

            #6
            q

            Ursprungligen postat av Mr B
            Inte säker på det här, men vatten i rörelse med hjälp av luft, fryser, och fångar luftbubblorna på insidan. I hamnar kan jag tänka mig att de för upp 4'a gradigt vatten från botten med hjälp av luften, och därför håller tempen över fryspunkten, men i åar?

            B!
            svartån rinner igenom min stad och där har de en luftpump så vattnet inte ska frysa så änderna har öppet vatten det funkar
            /bobbyfuller
            **Juwel Trigon 190L**
            If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
            If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

            Kommentar

            • Gimbo
              • January 2005
              • 2734

              #7
              Släng in en behållare med vatten och en luftpump i frysen och kolla. Det borde ju besvara frågan
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

              Kommentar

              • bobbyfuller
                • October 2005
                • 538

                #8
                Ursprungligen postat av Mörtmannen
                Jag har redan ett akvariefilter i tunnan (i ytan) för syresättning. Detta förhindrar hjälpligt, men behöver hjälp.

                En klen doppvärmare, typ 25W, borde väl knappast kunna värma 200l vatten speciellt många grader?

                Vill ju inte ha kokt mört...

                /Martin
                doppvärmar idén verkar lite sisodär för det första så får den ju gå oavbrutet
                vilket belastar den väldigt mycket och risk för att den slutar fungerar som följd
                och va gör du när du vaknar en morgon och det är 20 minus? då får du ju
                djupfrysta mörtar istället för kokta!
                har du inget kall förråd/garage där du kan ha tunnan där bör det ligga runt nollan kanske 1-2+ grader
                **Juwel Trigon 190L**
                If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                Kommentar

                • Martin...
                  • January 2006
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mörtmannen
                  Har en fråga som kan vara lite off-topic då den inte gäller ett akvarium utan en 200 liters tunna som står utomhus...

                  Tänkte dock att kompetens att hjälpa mig borde finnas här så jag gör ett försök!

                  Det är så att jag har en tunna med vatten utomhus som jag inte vill ska frysa till is eftersom jag har mört i den. Har varit inne på doppvärmare men kan bara se att termostaten går att att ställa in på typ 18-35 grader. I mitt fall är jag snarare ute efter 2 grader.

                  Mina undringar är:

                  1: Finns doppvärmare som går att ställa på så låg temp?
                  2: Borde en 25W eller 55W doppvärmare som går hela tiden räcka till? (förutsatt att inte det är -20 grader ute hela tiden...)
                  3: Någon som har ngn annan god idé måhända?

                  /Martin
                  Det är inte att rekomendera att enbart lufta vattnet i tunnan för då kyls vattnet av! Detta kommer att medföra att vattnet kommer att bli issörja betydligt fortare....
                  Anläggningarna som finns i tex fiskodlingar, hamnar mfl ställen bygger på att man rör runt vattnet så att bottenvattnet kommer upp till ytan och blandar sig med ytvattnet.
                  Botten vattnet i tex en hamn håller ca +4 grader vinter tid. Detta beroende vinter stagnationen i vattnet.

                  Så har du inte möjlighet att sumpa fisken i ett vattendrag och skall ha kvar fisken i en tunna rekomenderar jag dig att ta kontakt med en återförsäljare va fiskodlingsmaterial.



                  Jag rekomenderar dig att du hittar en läplig plats i en å, damm eller något liknande att sumpa fiske i.

                  Lycka till!
                  // Martin...
                  Mvh Martin...

                  200 112 110 54

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    ev. kan man kanske använda en timmer på doppvärmaren?...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • dgqlof
                      • November 2003
                      • 1344

                      #11
                      En timer var precis min tanke. Kompletterat med en termometer så går det snabbt att ta reda på hur lång tid/dag doppvärmaren skall vara inkopplad för att det skall bli lagom varmt vid en viss utomhustemperatur.

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        Men en liten idé om vilken effekt som krävs är att 1W/L i ett 100L akvarium klarar hålla akvariet 1-2ºC över omgivningens temperatur (om det inte blåser).

                        Det beror naturligtvis på formen och storleken också och materialet (plasttunna-glasakvarium) och isloering. Men en 200W värmare borde kunna hålla det isfritt ner till -15ºC.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av dgqlof
                          Men en liten idé om vilken effekt som krävs är att 1W/L i ett 100L akvarium klarar hålla akvariet 1-2ºC över omgivningens temperatur (om det inte blåser).
                          Det där kan inte stämma. Det skulle ju innebära att en 100W doppis bara skulle klara av att värma ett 100l kar till 21-21ºC i ett 20 gradigt rum, och så är ju inte fallet.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Glajdarn
                            • November 2004
                            • 270

                            #14
                            Håller med bobbyfuller - ett kallförråd eller annat svalt utrymme måste väl vara det smidigaste.
                            Om du inte har tillgång till det är väl sumpning i sjö eller å det näst smidigaste.

                            Om du nu måste ha dem i en tunna utomhus skulle jag nog rekomendera att du isolerar den ordenligt innan du pillar i en värmare. Sedan är det nog inte så dumt om du har en cirkulationspump, och om du matar dem så bajsar dem, och då kanske ett filter inte vore så dumt.

                            Men räcker det verkligen med 2 grader? Bör det inte vara i alla fall 4? Nå nå... jag är inte helt grym på limnologi...
                            "This is a lighthouse. Your call."

                            Kommentar

                            • idunb
                              • August 2005
                              • 39

                              #15
                              va ska du med en tunna mört till under vinter som är så angeläget? :S

                              Kommentar

                              Arbetssätt...