Koj..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • majin_92
    • October 2005
    • 6

    Koj..

    Finns det någon smo vet något om fisken koj? Den blir rätt stor,typ som en lax och jag har hört att man kan lära den trix och att den kan övervintra ute om dammen är tillräckligt djup stämmer det ?
    Majin_92
    Majin
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    #2
    Att de kan övervintra, det kan jag svara på. Inga problem alls har det varit för våra och vi har 2 meter djupt på det djupaste stället. På vintern har vi en syrepump i så att hela ytan inte fryser. Sedan blir den rätt tam och äter gärna ur händerna om man vänjer dem vid sin närvaro.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Den finns ju med i artbeskrivningarna (det stavas koi) samt dessutom i Fiskgrupper allmän info

      Om man kan hålla den utomhus beror på flera faktorer som t.ex. hur djup dammen och hur stor dammen är samt i vilken klimatzon man bor.
      Min damm är ca. 1.5 meter djup samt är ca. 20 kvm och jag bor i klimatzon 1. Där jag bra erfarenhet av att hålla guldfisk ute året runt medan det inte funkat med koi
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 31 October 2005, 17:42.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • rogge
        • July 2002
        • 310

        #4
        Tja!!

        Måste bara få säga att en polare till mig bor i Grästorp Har en dam ungefär lika stor som Kjell´s. Han har koi ute i dammen året om, det är nu tredje året som dom går där ute nu !. Å dom växer så det knakar

        Så det verkar som det är lite olika erfarenheter om hur det funkar.


        Akvariska hälsningar Roger

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Den finns ju med i artbeskrivningarna (det stavas koi) samt dessutom i Fiskgrupper allmän info

          Om man kan hålla den utomhus beror på flera faktorer som t.ex. hur djup dammen och hur stor dammen är samt i vilken klimatzon man bor.
          Min damm är ca. 1.5 meter djup samt är ca. 20 kvm och jag bor i klimatzon 1. Där jag bra erfarenhet av att hålla guldfisk ute året rum medan det inte funkat med koi
          Din åsikt har säket räddat livet på många Koi.

          Om man vill ha sina Koi stora över 60 cm måste de nog gå i vatten som är varmt i ca 11 månader om året.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • rogge
            • July 2002
            • 310

            #6
            Tja!

            Där ser man att det är lite olicka erfarenhet av hur det fungerar .
            Jag frågade han om han har haft något bortfall av koi. Utav dom tio som han skafade så har ingen dött !!

            Så det är nu så att dom är göör stora nu så!!!


            (Vem som har rätt å vem som har fel Det får var å en avgöra skälv!!)

            Det jag vet är bara att det fungerar för honom å han bor ju också
            i västra götaland

            Akvariska hälsningar Roger

            Kommentar

            • Zirry
              • June 2004
              • 78

              #7
              Jag bor också i västa götaland. Om man har de förutsättningar som fiskarna vill ha, djup, vattenkvalite osv. så verkar de klara av att övervintra iaf i nedre delen av sverige.
              Kan det inte vara så?

              Sedan är det säkert bra att ta in dem om man kan. Men jag tycker nog mer synd om fiskarna att få gå i små kar när de är vana att gå på stora ytor. Bättre att leva i frihet och kanske dö än att trängas i ett kar i flera månader. Det måste ju vara förenligt med många risker att minska deras utrymme så kraftigt?

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Här är några som har tråkig erfarenhet av att ha Koi i dammen under vintern http://www.kramforskoi.com/bengtsson.htm
                Ni som bor i Skåne kan gå med i en Koiklubb där SKOI.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...