Mina guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellaluna
    • October 2005
    • 1

    Mina guldfiskar

    Hejsan!!!

    Är det någon här på Zoopet som kan upplysa mig om hur jag ska göra med mina guldfiskar som jag liksom "ärvde" efter damen som bodde i huset som vi nu ska flytta in i.??? Dom finns för tillfället i en damm utomhus som måste göras ren.
    Det är så att jag som sagt nu till den 1/11 flyttar in i ett hus, och på tomten finns det en damm som är ca 3½ lång och ca 2½ meter bred, och den ca 70-80cm djup skulle jag tro (inte mycket mer iallafall). I denna finns det ca 5-7 st guldfiskar som var och en är ca 15-17 cm långa. Det är inte dom guldfiskarna som är "bottiga" i kroppen och med utstående ögon, utan dom jag beskriver är långa och smala, och mera fisklika om ni förstår hur jag menar???
    Till detta kommer det att det finns en fontän i dammen, den sprutar upp vatten till en höjd av ca 20 cm. Dessutom så är vattnet väldigt grummligt, så jag misstänker att pumpen som finns inte renar vattnet, utan bara pumpar runt det. Eller så är den alldeles för liten för vattenmängden i dammen.
    Det jag vill veta är om jag kan ta in fiskarna i ett akvarie, iallafall under vintersäsongen, och hur stort bör då akvariet vara??? Det har hänt att vatten som varit ca 50-70 cm djupt har bottenfrusit här nere i Skåne. Och då vill man ju inte ha fiskar i dammen då dom dör.
    Jag har ett akvarium som rymmer ca 200 - 250 L, är detta lagom, eller ska det vara större, och isåfall hur mycket större???
    Vad ska jag ge dom att äta, går det med "vanlig" fiskmat från burk som man har till t.ex Scalarer, Tetror och/eller liknande fiskar, eller finns det speciell mat som är för guldfiskar???
    Vad kan jag ha för växter i akvariumet??? Guldfiskar är väl en slags karpar om jag minns rätt, och är därmed växtätare, så man kan väl inte ha vad för slags plantor som helst med tanke på att dom äter upp dom???

    Tacksam för svar.
    MVH Christel.
    Senast redigerad av Bellaluna; 25 October 2005, 22:24.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Fiskarna mår bäst av att komma in.
    Hur har damen gjort med fiskarna tidigare vintrar.
    Det finns foder till Guldfisk.
    Du kan klara vintern med ett 250 l akvarium med bra filtrering och täta vattenbyten men 500 l eller större är bättre.
    Du behöver inte ha växter eller grus (lättare hålla rent utan) i vinterförvaringen men en temp på 4-7 grader eller över 12 grader.
    Ska du ha fiskarna i rumstemp inne tänk på att inte låta dem få en högre höjning av tempen med mer än ca 3 grader per dygn för att inte riskera att de får någon sjukdom.

    Ska fiskarna vara kvar i dammen ska det mesta av skräpet på botten tas bort, ett 50 % vattenbyte, eller fler om vattnet är smutsigt, en luftpump med syrestenar strax under ytan, en ishätta som luftar ut ev. sumgas, en dammvärmare som som hjälper syrestenarna att hålla en vak öppen, och en täckning av dammen med tex bubbelplast är inte fel.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    Arbetssätt...