Min kompis har grävt en damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    • March 2004
    • 796

    Min kompis har grävt en damm

    Och nu har han några frågor.

    Måste man ha dammduk? Isåfall Varför?. Hur mycke kostar en sådan?

    Dammen är på ca: 5 m3, grundaste stället ca: 50 cm djup och på djupaste stället ca:120 cm djup.Vad för filtrering behövs? Hur mycke kostar det?



    Dammen var tänkt att från början vara en en liten vattenpöl till hans ankor, men jag fick honom till att gräva en riktig damm när han ändå höll på
    Så nu får man ju ställa upp och försöka hjälpa till så gott det går..
    Bosse.J
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Dammduk lär man ju ha,annars sjunker vattnet ner i jorden.Det varierar lite i pris men jag köpte min dammduk på Bauhaus för 50:-kvm.
    Filtrering beror lite på om han ska ha fisk i dammen,de billigaste filtrena kostar ca:400-500:-.Då är de utan pump,så det lär man väl ha och där varierar priserna kraftigt lite beroende på märke och kapacitet.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Räkna på filter, pump, UVC ljus för 15 kubik om det ska vara fisk i vattnet, och oändligt stort om ankor ska s*ita i dammen.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Bosse.J
        • March 2004
        • 796

        #4
        Hmmm vi har börjat räkna lite på det oändliga förslaget. Och detta blir dyrt.. Tur det inte är min damm...
        MEn iofs så tänker jag oxå fixa mig en damm så småningom. Jag ska visserligen inte ha några ankor, men en bäck ska jag ha. Och en bro över bäcken. MEn det blir inte förän till våren tidigast. Jag tänkte lära mig av kompisens misstag först..
        Bosse.J

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av Bosse.J
          Jag ska visserligen inte ha några ankor, men en bäck ska jag ha. Och en bro över bäcken. MEn det blir inte förän till våren tidigast
          fick en liten mental bild med ett stenröse på runt 1-1.2meter högt vattenfall ner en liten bäck(runt 2dm djup 3dm bred) som ringlar sej fram med en bro(i oljat trä som går som typ en kulle över bäcken med träräcken) över och sen en damm på runt 3 meter i diameter med lite vass runt.

          . Jag tänkte lära mig av kompisens misstag först..
          haha varför inte
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Bosse.J
            • March 2004
            • 796

            #6
            Du har inte samma bild som jag då Raven. Jag behöver inte bygga något fall, jag bor på ett berg med sluttningar fall och allt som behövs. Det är bara att pumpa upp vattnet och låta det rinna ner igen.
            Funkar det med en vanlig dränkbar pump som används vid anläggningsjobb tro?
            Bosse.J

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Nej och ja, en sådan pump är inte gjort att gå jämnt, och drar mycket ström.
              Men visst går det, du får en ny på garantin när den går sönder.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • alcar
                • April 2005
                • 1398

                #8
                Ursprungligen postat av Bosse.J
                Hmmm vi har börjat räkna lite på det oändliga förslaget. Och detta blir dyrt.. Tur det inte är min damm...
                MEn iofs så tänker jag oxå fixa mig en damm så småningom. Jag ska visserligen inte ha några ankor, men en bäck ska jag ha. Och en bro över bäcken. MEn det blir inte förän till våren tidigast. Jag tänkte lära mig av kompisens misstag först..
                om man har ankor behöver man inget filter om man har en bäck så kan man ta och demma upp lite så funkar det åt ankor utan dammduk
                mvh alexander
                min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                Kommentar

                • gigardt
                  • February 2003
                  • 772

                  #9
                  Har man ankor som skiter i vattnet lär man väl ha ett filter annars så tror jag inte att fiskarna skulle må så bra av det.
                  MvH Richard
                  600l Sydamerika(invånare se nedan)
                  7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
                  500l innedamm(Koi)
                  4500l Damm(Koi)
                  125l yngelburk
                  400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    • March 2004
                    • 796

                    #10
                    Alltså för att klargöra lite.
                    Det är min kompis som har ankorna. OCh ingen bäck.
                    Det är jag som ska skaffa bäcken. Men har inga ankor.
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bosse.J
                      Alltså för att klargöra lite.
                      Det är min kompis som har ankorna. OCh ingen bäck.
                      Det är jag som ska skaffa bäcken. Men har inga ankor.
                      varför inte slå er ihop å fixa en LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG bäck med många ankor

                      skämt åsido en bäck med mycket vattenpest planterad kan nog bli rätt snygg.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • alcar
                        • April 2005
                        • 1398

                        #12
                        Ursprungligen postat av gigardt
                        Har man ankor som skiter i vattnet lär man väl ha ett filter annars så tror jag inte att fiskarna skulle må så bra av det.
                        MvH Richard
                        jag skulle inte rekomendera snkor och fiskar jaghadde aborre och mört med ankor och fiskana dog
                        mvh alexander
                        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

                        Kommentar

                        • Bosse.J
                          • March 2004
                          • 796

                          #13
                          kamraten ringde just precis och meddelade att han fått tag i en gardenapump som pumpar 4000 liter i timmen, för ett bra pris. räcker den till eller??
                          Bosse.J

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Det beror på slanglängd och dim.
                            En pump på 4000 l/t med 3 m 1" slang ger ca 300 l/t
                            Bäst är det om pumpen klarar att pumpa runt vattenmängden på 1-2 tim.
                            Han ska mäta hur mycket vatten i tim efter filtret.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...