Inför vintern?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oliver
    • September 2005
    • 52

    Inför vintern?

    Förra vintern hade vi våra största guldfiskar och koi i en innedamm i garaget, i vinterdvala. De mindre hade vi inomhus i akvariet. Nu tänkte vi försöka att övervintra de stora i dammen som är ca 1 m djup. Vad måste vi tänka på för att det skall fungera.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Var bor du är väl första frågan...
    Det är faktist en enorm skillnad på Kiruna och Malmö
    Garaget är troligtvis bättre alternativ i alla fall.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      värmare som förhindrar bottenfrysning.
      luftpump behövs nog också.

      mer info får dom mer kunniga komma med men kan ju prova att söka lite då detta ämnet varit uppe tidigare.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Oliver
        • September 2005
        • 52

        #4
        Naturligtvis har det betydelse var man bor. Vi bor mitt emellan Malmö och Kiruna, vid kusten. Så bottenfryst kan det nog bli!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Min lilla damm i Huskvarna på bara 1 kubikmeter tror jag bottenfrös i vintras.
          De abborrar och annan fisk som fanns där dog.
          Däremot överlevde snäckor och allsköns andra innevånare och även växterna.
          Och det här skall föreställa zon 2.
          Själv skulle jag inte chansa på övervintring i dammen.
          För en chansning är det nog.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Läs här om vinterförvaring http://www.koiclubsweden.se/info.asp?ID=30
            Och här ett relativt säker vinterförvaring http://home.chello.no/~vogata/
            Klicka på prinsipp skisse.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Oliver
              • September 2005
              • 52

              #7
              Tack för tipsen, men nu har vi börjat fiska in dem och har bara 5 st kvar i dammen som också ska upp. "De stora" är på plats i garaget och får vara där hela vintern - känns lite trist, men det är kanske bäst för dem. De ligger stilla i 5-gradigt vatten utan mat.... Är det ok tro att lägga över några flytväxter i inomhusdammen eller kan det störa miljön där?

              Kommentar

              • Kid
                • February 2004
                • 183

                #8
                Lägger mig i lite med vinterfrågor.
                Har en liten damm på 1-2 kubik med lite guldfiskar nere i södra skåne.

                De flesta säger ju att man ska sluta mata när det är under 10-12 grader. Är det då maxtemperatur på dygnet man pratar om? Det är ju mycket kallare vid gryningen än på eftermiddagen i vattnet?

                Hur är det om det plötsligt blir några varma dagar eller veckor i, låt säg, november och vattentempen går över 10-12 grader. Kan man mata då?
                Eller ska uppehållet alltid vara ända till på våren?

                Vattenpump och syresten som man kan ha: Är det av samma typ som man har i inomhusakvarier eller?

                Oxygenator, vad är det för något? Kan den helt ersätta vattenpump med syresten?

                Pumpen ska vi stänga av för att inte trötta ut fiskarna. Ska denna upp eller?
                Om inte, ska man tvätta av filtret?

                Många frågor!
                /Kid

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Oxygenator är en keramikbehållare som innehåller en flaska med väteperoxid.
                  Ideen är att ett jämviktsförhållande ska uppstå mellan syremättnaden i vattnet utanför behållaren och vätesuperoxidens "frisläppande" av syre.
                  Använder man väteperoxid direkt i vattnet så är risken stor för syreövermättnad.
                  Det blev ingen "hit".

                  Du ska inte mata när tempen är undr 10 grader. normalt så slutar fiskarna äta vid 8-10 grader.
                  Det blir nog inte så många dagar under vinter som värmer vattnet till över 10 grader.

                  Du behöver en värmar och luftpump som håller dammen öppen för utsläpp av sumpgas.
                  Bor du norr om Skåne även i Skåne kommer nog dina fiskar dö i dammen om du inte har en rejäl värmare som hindrar dammen att frysa.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Kid
                    • February 2004
                    • 183

                    #10
                    Tack för svaren Kramfors.

                    När det gäller temp. och matning så är det mest just nu jag tänker på. Temperaturen är cirka 15 grader som max på dygnet och kan gå under 10 på natten.
                    Om jag tolkar dig rätt så ser man på fiskarna om de ska matas eller ej, då du säger att de brukar sluta äta (och röra sig så mycket) under 10 grader?

                    /Kid

                    Kommentar

                    Arbetssätt...