snart slut på säsongen (här iaf)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nadiagb
    • November 2004
    • 137

    snart slut på säsongen (här iaf)

    Har ju lyckats med konsten att INTE behöva hjälp i sommar.... wow!

    Nå.... alltså allt väl med damm och fisk! Får se hur länge dom får vara ute i år... hoppas på mild september så kan dom vara fria lite till i alla fall!

    Köpte ju fler fiskar till den här sommaren, en shubunkin, en guldid och två malar. Innan hade vi en guldfisk och en koi, alla lever. Feta som jag vet inte vad! Hmmm.... kan man banta fisk? Guldfisken Ragnar är lite väl rund om nacken. Någonstans läste jag att fisken är överviktig om det sätter sig speciellt där... MEN läser så mycket så det är mycket möjligt att man rör ihop allt.

    Jag är här inne då och då och lär mig mer men har märkt att det blivit en... hetsigare stämning... hoppas det var jag som tolkade fel. Det här forumet är min favorit och jag har tyckt (för det mesta) att folk verkar ha vänliga själar!
    (och det tror jag folk har också)

    Fiskarna är tama och mysiga och när jag rensar med håven så följer dom efter. Det lär ju inte bli problem att få in dom! Guldfisken och koien går t om nästan in i den... suck.... jaja.

    Men jag börjar få angst för malen. Hur i hela fridens namn ska jag få in dom två?? Därav inlägget idag. Är det någon som vet?

    (retar mig som var så dum och tog rådet att släppa i mal. "dom kommer rensa upp så fiiiiint"... ja, lite grann.... men sen dåå?

    Hur som helst så kan jag inte strunta i dom i alla fall! Dom SKA in!

    Hjälp? Någon?

    Ha det fint så länge!!
    Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    #2
    Pumpa ur

    Ja vi pumpar ur ganska mycket vatten så att fiskarna inte kan smita undan. Har redan tagit in två så det är bara två kvar, blir nog inte så svåra att fånga!
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

    Kommentar

    • nadiagb
      • November 2004
      • 137

      #3
      tack så mycket för svaret! hoppas det går och att de små liven syns också!!
      Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Annars kanske det går att bygga en fälla liknande sån som man brukar ha i akvariet för att fånga in mal-yngel..
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        • nadiagb
          • November 2004
          • 137

          #5
          Ja, fast jag har aldrig haft yngel så det är jag helt ovetande om!

          Har fått in en mal just precis. Var ute och tryckte vid dammen och lekte mal Efter en halvtimme vågade dom sig fram och jag fick tag i en som praktiskt taget gick i håven utan att veta om det... stackaren

          Ursprungligen postat av Fredde_
          Annars kanske det går att bygga en fälla liknande sån som man brukar ha i akvariet för att fånga in mal-yngel..
          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

          Kommentar

          • Kid
            • February 2004
            • 183

            #6
            Lite nyfiken, vad är det för malar ni har i dammen?

            Har hört att man kan ha praktbotia i damm, går det?

            /Kid

            Kommentar

            • nadiagb
              • November 2004
              • 137

              #7
              host, host och ursäkta....

              ähum, ursäkta för seeent svar! det var en bra fråga... jag tror det är ancistrusar....men det finns ju många....
              Jag tror jag tar tillfället i akt att be om hjälp att identifiera arten!
              Bildlänk:



              Det gick i alla fall utmärkt i dammen men dom är inne nu för vintern. Oj, vad dom har vuxit över sommaren!

              (inga monster men ändå)

              Ursprungligen postat av Kid
              Lite nyfiken, vad är det för malar ni har i dammen?

              Har hört att man kan ha praktbotia i damm, går det?

              /Kid
              Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

              Kommentar

              • Kid
                • February 2004
                • 183

                #8
                Tack för bilden.
                Är ingen expert, men det är absolut ingen ancistrus. Ser ut att vara en "algätare", fast vet inte vilken specifik.

                /Kid

                Kommentar

                • nadiagb
                  • November 2004
                  • 137

                  #9
                  japp, har förstått det äntligen det verkar vara en kinesisk algätare enligt en annan som var duktig på det där också. sen när jag läste mer om den så fick jag världens angst, den låter ju livsfarlig! kan bli aggressiv, suga sig fast på andra fiskars kroppar och käka upp ögonen på dom.... nä, fy!

                  det får bli uppfostringsanstalt om dom börjar med sånt!


                  (mina verkar ju så trevliga.....)

                  Ursprungligen postat av Kid
                  Tack för bilden.
                  Är ingen expert, men det är absolut ingen ancistrus. Ser ut att vara en "algätare", fast vet inte vilken specifik.

                  /Kid
                  Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Ser ut som en sandkrypare, Gobio gobio.

                    Erik
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Nej - kinesisk algätare är det nog allt.
                      Och ryktet stämmer allt enligt mina erfarenheter från 1960-talet.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • nadiagb
                        • November 2004
                        • 137

                        #12
                        det var det värsta... ja, minsta lilla tecken på aggressivitet får dom flytta till ett annat glashem!

                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Nej - kinesisk algätare är det nog allt.
                        Och ryktet stämmer allt enligt mina erfarenheter från 1960-talet.
                        Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Inga bra bilder och repiga&skitiga rutor men är det inte likt så säg http://pg.photos.yahoo.com/ph/pinnta...89.jpg&.src=ph

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • nadiagb
                            • November 2004
                            • 137

                            #14
                            hur likt som helst. trodde först det var mina bilder! antingen så är det jag har algätare från kinaland eller sandkryparen gobio....

                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Inga bra bilder och repiga&skitiga rutor men är det inte likt så säg http://pg.photos.yahoo.com/ph/pinnta...89.jpg&.src=ph

                            Erik
                            Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              I mina ögon är fisken på din bild en solklar sandkrypare. Teckningar kan ju skifta så man kan ta fel iofs. Men har den verkligen en riktig sugmun så att den kan suga fast sig på tex rutorna? Sandkryparen har inte det.

                              Erik
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...