Rovfåglar och fiskmåsar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ahlin
    • September 2002
    • 234

    Rovfåglar och fiskmåsar???

    Kanske en dum fråga från en som vet noll om dammar och dammfisk. Men är det inte stor risk att fåglar plockar åt sig en och annan Koi O Guldfisk? Om så är fallet vad gör man för att undvika detta?
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    #2
    fåglar o katter

    Vi har haft en häger i vår trädgård som har spanat på fiskarna. Lyckligtvis hann den inte ta någon av dom, och nu har vi lagt ett finmaskigt nät över hela dammen. Inte vackert men vad gör man. Har också fått veta att man ska skrämma fåglar och ev katter ordentligt för att de inte ska komma tillbaks, t.ex genom något som smäller högt eller genom att kasta grus. (Har ej provat)!
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

    Kommentar

    • Paniktandborste
      • March 2005
      • 330

      #3
      har för mig att man kan ha en plasthäger för då vågar inte någon annan komma fast har man otur kan en annan häger tycka att den är en lovande partner.. och då kommer man inte ha några fiskar kvar vet inte hur vanligt det är att detta händer, men risken finns ju.
      Aka Pixel eller Bildpunkt

      Kommentar

      • Bucket
        • February 2004
        • 1020

        #4
        hagelgevär ett bra alternativ
        jävla massa akvarium!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          Ursprungligen postat av Bucket
          hagelgevär ett bra alternativ
          men tyvärr olagligt....

          som tidigare sagts, nät över dammen funkar nog bäst...
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Hagelgevär o blanka skott? Jäkla smäll, och djuren flyr?

            Finns / fanns startpistoler att köpa i danmark för, "amunitionen" var frigolit, eller kork korkar, med en svavel haltig laddning i mitten, som antändes av fysiskt våld. Pistolerna gick inte att köpa i sverige, men ispimpelfisket använder tydligen samma knallpatron för automatisk indikering av napp på de här grejerna man ställer ut, innan man går o sätter sig o pimplar öhl, badar bastu, eller vad man nu gör undertiden, när fisket i sig inte igentligen är det intressanta... Själv har jag inte varit med som ni hör, jag tycker det är för kallt.

            Men i alla fall, det borde kunna vara en "halvlaglig" variant på det hela? peka bara inte på nått brandfarligt när ni pangar på, det är ingen stor låga eller så, men det är trots allt en massa brinnande svavel som far runt.
            B!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              eller så riggar man upp en hållare för pimpelfiske som man kan lösa ut med ett snöre på ett sånt sätt så en häger inte ser en.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Knallkork

                Ja, det var nåt sånt min "fiskhandlare" föreslog för att skrämma katter (och annat otyg)! Jag har dock nät och några blänkande ugglor i trädet. Finns ju också en vattensprutande "häger" att köpa.
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                Arbetssätt...