Musslor och rening

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haggan
    • October 2004
    • 246

    Musslor och rening

    Några dammfrågor: Kan det vara skadligt att släppa i infångade musslor i dammen, kan de föra med sig sjukdomar etc.
    Tips på någon bra (och inte alltför dyr) rening för damm, vår damm är ca 3 meter i diameter och högst 1 meter djup.
    Dammen.

    Fiskarna.
    Senast redigerad av haggan; 19 July 2005, 09:11. Anledning: Tillägg
    Fortfarande en dum nybörjare
    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

    #2
    Det finns alltid en risk att ta föremål och djur från vattendrag där det finns fisk eftersom det kan följa med sjukdomar. Så man kanske skall vara lite försiktig, men samtidigt vet jag inte om risken är särskilt stor. Jag tror inte risken är särskilt stor att det skall hända något.
    "du ångrar bara det du inte gjorde"

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är inte så där insatt men har för migv att t.ex. flodmusslor är skyddade av miljöskäl - det är med andra ord olagligt att plocka dom i naturen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • haggan
        • October 2004
        • 246

        #4
        Åh, musslorna ifråga låg i vår båt. Förmodligen någon fågel som släppt dem från luften. Den ena var krossad men den andra såg oskadad ut. Men jag vet ju inte säkert att den lever.
        Fortfarande en dum nybörjare
        http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag hade en vildfångad större mussla i min lilla damm i Bälinge.
          Ej flodmussla.
          Musslan överlevde till och med vintern då dammen torde varit bottenfryst.
          Jag inbillar mej i alla fall att vattnet verkligen blev filtrerat av musslan ifråga.
          Introduktionen av musslan och uppklarningen av vattnet sammanföll i alla fall.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            kan ju köpa dammussla i zooaffärn.
            kosta 29kr sist ja såg dom.

            och som Kjell skrev så är flodmusslan skyddad.

            inlägg skrivet at Mats M i denna tråd.

            Hej.
            Har haft mycket musslor i mina akv.En sak som är väldigt viktigt är att tempen ej går över 26gr, för då dör musslorna.
            Om jag kommer ihåg rätt så filtrer dom ca.40L vatten ,så var det om det var tim. eller dygn som jag ej kommer ihåg.Svensk flodmussla är fridlyst , men ej dammussla.Sen finns det en stor nackdel "DOM KAN VARA" bärare av en parasit som ger en svår klåda.I del komuner är det badförbud på grund av att musslan har den här parasiten.
            MVH Mats
            EDIT:
            dammusslan filtrerar 40-60L i timmen.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Musslorna konkurerar med algerna om näringen i vattnet, det behövs nog rätt många musslor per kubik vatten för att besegra algerna.
              Om du tar dem i en sjö så släpp tillbaka dem i sjön inför vintern.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • haggan
                • October 2004
                • 246

                #8
                Hägerproblem

                Musslan ifråga har dött, och vi har fått problem med en envis häger som stryker kring dammen varje dag. Vi har nät och "ugglor" som hänger i trädet ovanför men det verkar inte avskräcka den. Kan man vara säker på att hägern inte kan ta fiskar genom nätet, den har ju lång vass näbb?
                Har ni kollat bilderna?
                Fortfarande en dum nybörjare
                http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Efter att ha sett en Häger ta fisk i Nässjö för ett par år sedan så tror jag nog att det måste vara antingen ett rejält finmaskigt nät eller ett nät beläget högt över vattenytan för att stoppa Hägern ifråga.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • haggan
                    • October 2004
                    • 246

                    #10
                    Nät

                    Har ett ganska finmaskigt nät som sitter en bit ovanför vattenytan. Alla fiskar är kvar i alla fall.
                    Fortfarande en dum nybörjare
                    http://img.photobucket.com/albums/v7...wSiggyMini.jpg

                    Kommentar

                    Arbetssätt...