Frågor kring uppstartande...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    Frågor kring uppstartande...

    Nu är det såhär, att sedan min pappa varit i Asien osv i jobbet har han blivit himla sugen på det här med koi och dammar...
    Både han (45+) och jag (16) har haft ett akvarieintresse i stort sett hela våra liv, och det har i stort sett aldrig gått ett helt år utan åtminstone ett akvarie igång. Just nu är det väl jag som har ansvaret för en 375 litare och två 60 litare.

    I alla fall, en damm har vi aldrig haft, och visst, allt det tekniska har vi klart för oss, och det ska inte bli en fjuttig damm om man säger så. Vi ska dessutom ha fisken ute året om.
    Kanske kommer vi inte köpa Koi på en gång, utan värma upp oss på vanliga guldfiskar el. liknande.

    Undrar lite över tips och tricks, och vad som är viktigast att tänka på när man har en damm.

    Alla tips välkomnas varmt
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Köp inga Guldfiskar om det inte det ni vill ha.
    Det finns de som anser att Koi inte ska ha kallare vatten än 12 grader.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • GladFisk
      • July 2005
      • 83

      #3
      Vad jag vet så klarar koi att gå i 0 gradigt vatten så länge det inte fryser.
      Du kan ju tänka på att koi blir väldigt stora och rör upp botten mycket så det bli väldigt grumligt, därför moste du ha ett jätte stort filter hälst med uv-lampa. Koi vill ha en stor dam minst 5000l och djupet bör vara ca 2m för att damen inte ska bottenfrysa.

      Lycka till!

      Mvh Jonas

      Kommentar

      • cremedaz
        • February 2004
        • 17

        #4
        Som första fisk kan ni ju släppa i dammrudor, dom är bland det härdigaste man kan ha i en damm och vissa kan vara väldigt vackra (guldfärgade)
        Sen så kommer grodor och trollsländor själva flytta dit.

        Lycka till.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Vi ska dessutom ha fisken ute året om.
          Om man skall ha koi så vill det i så fall till en rejäl damm samt att du bor långt söderut.
          Själv bor jag i klimatzon 1 och har en damm som är ca 1.30-1.50 som djupast och innehåller ca. 10-15 kubik och jag har inte fått koi att överleva utomhus i den. Däremot guldfisk (samt grodor och salamandrar som kommit dit naturligt).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...