bygge av damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle_p40
    • April 2005
    • 42

    bygge av damm

    Tja. Jag och farsan planerar att göra en damm på vår tomt. Den skall vara 2*2*½ meter. Nu undrar jag om ja bör tänka på något speciellt ang detta?
    Vad ska jag ha för damm-matta?
    Tänkte ha Mal och några fiskar i det.
    När man ska ha malar i dammen ska det vara dybotten då eller går det med stenbotten?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    om du söker på dammduk bör du hitta svar på dina frågor om det.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ja, en så liten damm kan bli varm när den ligger i solen, de fiskar du väljer bör klara variationer i vattentempen då vattnet mulna dagar kan bli något svalare än lufttempen.
      För att ha glädje av fiskar i en damm bör du välja fiskar som synns uppifrån.
      Malar kan lätt fastna i trådalgerna, de rör säkert upp skiten på botten och vattnet blir grumligt.

      Vilken typ av rening från gröna svävalger ska du ha, utan det så ser du inga fiskar.
      Om du har grus eller dybotten sammlas mycket skräp där.
      Det är nog inte så vanligt med "akvarie" fiskar i en trädgårdsdamm, även om det finns arter som klarar det.
      Mitt råd är välj en rening som ger klart vatten och fiskar som du ser i dammen.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #4
        Precis som calle ska vi också försöka starta en damm i trädgården, så jag har ungefär samma funderingar och frågor.

        Har läst lite på din/er hemsida Kramfors och det var nyttig info, men det kännns som om jag behöver mer kött på benen!

        Vad är minsta rekommenderad storlek på dammen om man ska ha mindre fiskar? (Vilka mindre dammfiskar finns det?) Vi bor i södra Skåne så det blir inte så kallt på vintern.

        Finns det färdiggjutna dammformar som är okej för att hålla lite fisk (tillräckligt djup?)?
        Är det lättare med dessa med tanke på att de också behöver grävas ned!?

        Om jag har förstått det rätt så behöver man alltså ingen lera/jord för att ha växter, det som behövs är grus som håller rötterna på plats? Är detta korrekt?

        En mindre viktig fråga, vilket djup behöver man för att plantera den "vanliga" vita näckrosen?

        Tacksam för all hjälp jag kan få! Har så många frågor/funderingar men får inte fram dem nu!

        /KId

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #5
          Hej!

          Börjar bli vår i damm och trädgård För mer information. Kicka på bilden. Låt ljuset lysa upp trädgården Ljusglober i flera storlekar Ljusglober-Klicka här! Vatten i trädgården – möjligheterna är … Läs mer


          Urban

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag tycker att de färdiggjutna dammar är för små, även de största, vattnet blir lätt för varmt.
            Ta vita näckrosor där det är gruntvatten, de är något anpassade att växa på mindre djup.
            Jag har bara grus till mina växter och det räcker ofta att hålla en nitrat nivå på 20-50 mg/l nitrat i vattnet för att växterna ska få näring.

            Vill man ha en mindre damm med tex varianter av Guldfisken så tycker jag 5 kubik och ett djup på 120 cm kan vara lämpligt.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kid
              • February 2004
              • 183

              #7
              Är det någon som kan säga om det är (mycket) lättare att installera färdiggjuten damm än att gräva själv med tanke på allt (pump, filter, växter, fisk, m.m.)?

              Största färdiga dammen på aquainterior är på 1500 liter och typ 70 cm djup.
              Kramfors,
              Detta är långt mindre än din minima rekommendation, men vill ändå höra dig säga typ:
              Men om man bara ...... så är det ok. Eller
              Då måste man tänka på .... så är det ok!

              Eller, är det inte alls ok?

              Kramfors,
              Om man ändå insisterar med att ha färdiggjuten:
              Ska man ha så lite sol som möjligt med tanke på temperaturen? (Hur blir det då med växterna?)
              Är det ok att bara ha varianter på små guldfiskar och övervintra dem inomhus? Bor som sagt i södra skåne.

              "Ta vita näckrosor där det är gruntvatten, de är något anpassade att växa på mindre djup."

              Menar du att jag ska köpa/plocka näckrosor som är uppväxt på grunt vatten? Hur vet man det? Kan man plocka näckrosor i Skåne? Ganska dumma frågor från en inte-ens-nybörjare-på-damm!

              Tack
              /Kid

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Dammen på 1500/l kostar ca 6950:- PVC duk 30:- m2 Gummiduk av bra kvalite ca 79:- m2 en spade ca 200-250:-

                Den vanlig vita vilda näckrosen klarar ca 30 cm grunt.
                Lämplig tid solen ska belysa dammen är ca 6-8 tim gärna "vandrande skugga"
                Det är lämpligt att övervintra fiskarna i ett akvarium eller en innedamm i källaren eller garaget.
                Du ska tänka på att en grund damm blir varm, att värmen gör att det blir fler alger, att du måste alltid ha ett UVC ljus om du vill ha klart vatten
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kid
                  • February 2004
                  • 183

                  #9
                  Med andra ord, det är mycket billigare att gräva själv?!

                  Har sett att det finns en "formel" för att räkna ut hur mycket duk man behöver. Är det någon som kan den?

                  Finns det fler sidor om hur man bygger trädgårdsdamm.
                  Har hittils läst Kramfors, odla.nu och dreamboxx.nu.
                  Någon som har något att rekommendera?

                  mvh
                  /Kid

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10



                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Kid
                      • February 2004
                      • 183

                      #11
                      Tack!

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        #12
                        måste man ha bygglov för dammen om man inte gör en enorm "insjö"? Det är väl sagt att man skall ordna med något slags stängsel så att inte barn kan gå och drulla i?
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Bygglov ska inte behövas, men det kan finnas kommuner som fodrar det, kolla med kommunen.
                          Regler http://www.steelpool.se/Regler%20for%20poolagare.htm
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Kid
                            • February 2004
                            • 183

                            #14
                            Finns det något snyggt och enkelt stängsel eller nät?
                            Eller finns det andra knep för att hålla barn borta? Typ stora stena runt om eller nåt.
                            Måste tänka på det då det kommer att vara barn i trädgården.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Jag har små barnbarn på 2-3 år och vi låter aldrig barnen vara ute ensamma.
                              Att hindra dem från att nå dammen fodras ett rejält staket som inte går att klättra över.
                              Många drunkningsolyckor bland barn sker nära hemmet i brunnar, dammar eller vattendrag.
                              Jag tror att de som har en trädgårdsdamm är mer uppmärksam på risken för barnet att vara vid vatten även i annat vatten än den egna dammen.
                              Vi låter aldrig barnen leka med/vid vattnet i dammen utan de får en balja att plaska i.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...