Sparvar som drunknar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Sparvar som drunknar

    Senaste veckan har jag fiskat upp fyra döda sparvliknande fåglar ur min lilla trädgårdsdamm.
    Troligen har de väl drunknat.
    Är det någon annan som har liknande problem.
    Och kan man göra något åt detta?
    Jag skall försöka erbjuda fåglarna ett grundare alternativ som vätskestation.
    Killies is a lifetime passion
  • join4t
    • October 2003
    • 854

    #2
    Det låter ju underligt att de skulle ha drunknat. Min låtsasfar är ornitolog och alltså väldigt intresserad av fåglar. Jag har aldrig hört talas om något liknande... iof är inte dammar så värst vanliga vid mina hemtrakter.

    Du kanske kan bygga någon konstruktion/lägga i sten vid kanten på dammen eller eller som du säger erbjuda ett annat grundare alternativ. Jag kan inte se nån annan lösning om du inte vill täcka hela dammen med nät men det blir nog inte så snyggt.

    Berätta gärna senare hur du försökt lösa problemet och om det funkade.
    "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Enkel lösning: se till att det finns nåt sätt för dem att ta sig upp. De hoppar i för att det är nära mellan kanten och vattenytan, sen bottnar de inte = de kan inte ta sig upp på kanten igen.
      De kan simma (litegrann) så vadsomhelst som går snett ned i vattnet & som de kan klättra upp på torde rädda dem.

      Förmodligen dränker det sig rätt mycket djur i folks pooler etc nu när det är så varmt & torrt.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Jag har kokosmatta runt dammen den sluttar brant ner mot djupt vatten, fåglara klättrar på mattan.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Enkel lösning: se till att det finns nåt sätt för dem att ta sig upp. De hoppar i för att det är nära mellan kanten och vattenytan, sen bottnar de inte = de kan inte ta sig upp på kanten igen.
          Förmodligen är det så.
          Pga torkan låg vattenytan 5-10 cm lägre än kanten på de flesta ställena i dammen.
          3 av de 4 stackarna hade försökt ta sej på den del av strandkanten där det är svårast att ta sej upp.
          De flesta tycks dock klara sej då jag idag märkt att trafiken till dammen är tämligen omfattande.
          Så jag har just nu fyllt på dammen till kanten och sett till att det blir lättare att ta sej upp där det förut nog var för svårt.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...