Ny damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MWMW
    • June 2005
    • 2

    Ny damm

    Hej

    Vi har för några dagar sedan startat en damm på 500l. Vi planterade växter innan vi fyllde den med vatten. Vi försökte göra allt efter konstens alla regler men ändå så blev det lite knas. Vi planterade alla växter i korgar och la stenar på för att det inte skulle bli lera och jord i hela dammen men det hjälpte inte. Efter ca 1 dygn var vattnet fullt med lera. Vi planterade om näckrosorna så att det inte ska läcka ut mer lera i vattnet. Men nu till frågan hur blir vi av med leran som redan löst upp sig i vattnet. Vi har satt i 2 extra akvariepumpar utöver den pump och filter som vi har i dammen, för att för hoppningsvis få klart vatten. Men utan resultat. Kommer leran att lägga sig av sig själv? Eller måste vi tömma dammen och börja om på nytt.

    Hoppas någon kan ge tips.

    Mvh Maria
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det finns lera för dammväxter, men den brukar bli för tät så rötterna kan få dåligt med syre.
    Jag använder akvariegrus 1-3 mm till mina näckrosor och överst stenar så de får vara ifred för fiskarna.
    Näringen finns i vattnet inte i leran.
    Leran sätter sig i filtret och tar plats för nyttobakterierna.
    Byt vatten spola rent och starta om dammen.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Geezer
      • October 2003
      • 166

      #3
      Är bara nyfiken på om du tycker att detta -ditt-uttalande är generellt:
      "Näringen finns i vattnet inte i leran." -Geezer-(din kompis?)
      Senast redigerad av Geezer; 28 June 2005, 03:04.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Geezer som vanligt har jag svårt att förstå vad du menar i dina inlägg.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Geezer
          • October 2003
          • 166

          #5
          "Geezer som vanligt har jag svårt att förstå vad du menar i dina inlägg."
          Hoppsan,jag som går och tror att jag skriver på bästa Svenska!

          Kommentar

          • GladFisk
            • July 2005
            • 83

            #6
            Hej

            Jag har startat en dam på ca 1200l för ett år sedan och det blev också grumligt och smutsigt direkt trots att vi hadde dubbla pumpar, provade med medel men vart inget bätre. Jag gick och fråga i en växt hus affär och då sa dom att tillexempel en pump som driver ett vatenfall bara har ett filter för att inte pumpen ska bli skadad och som inte hjälper att holla rent, lika dant med akvariepumpen jag hadde i den hjälpte inget sa dom, men det man skulle ha va ett stort filter som står över damen som har både olika stensorter som filtrerar och filtermata och några runda bollar längst ner som skulle göra så algerna växte där i stälet för i damen + en algemagnet. Det filtret koplar man via en pump som liger i damen och sen stäler man den högre än damen så vatnet riner ur filtret.
            Efter vi hadde gort det och det hadde gott ca 3 dagar så var vattnet helt klart!!

            Det var inte så farligt dyrt häller: 500kr

            Lycka till! //GladFisk

            Kommentar

            • GladFisk
              • July 2005
              • 83

              #7
              Föresten tycker du ska töma ca hälften av vattnet också.

              Kommentar

              Arbetssätt...