Omplanering av 350-500 liters damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    Omplanering av 350-500 liters damm

    Nå, dammen i sig ska faktiskt inte planeras om, men vattenfall och filtrering ska konstrueras om, så jag tänkte ta tillfället att prova ett fluidiserande sandfilter i ett 250mm PVC rör, Avloppsmodelen ni vet...

    Ett lock i ena ändan, ordentligt med silicon, en stor tratt avskuren "pip", mer silicon för att täta runt om, och ett rör som går ner ovanifrån och ner i tratten... sista 5'te delen av röret längst upp sätter jag ett modifierat lock, med stöd för röret som ska gå ner i mitten, och som hållare av lite filtermatta (för att fånga upp växtrester osv, som annars inte fastnar i filtret) och avslutar med att leda returvattnet till en överfylningscistern från vilken vattnet rinner ut i ett "vattenfall".

    Förhoppningsvis är ni med på vad jag menar. Detta kombinerat med ett UVC filter kommer förhoppningsvis hålla vattnet rent, även om det i nuläget inte ska simma nån fisk i pölen. (skandal, inte sant? jobbar på det där, så kan vi ju inte ha det, läge för intensiv övertalning av ägaren när det hela är färdigt.)

    Nu bara råkar det vara så att jag hoppades på ett par åsikter, tex är det möjligt, och rena uppmuntrande tillrop som "låter bra, funkar säkert jättre bra, hör av dig med info om hur det går" osv...

    ;- )
    B!
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    går säkert jättebra hör av dig med hur det går...

    är inte säker på att jag förstod rätt men om jag gjorde det så borde det ju funka..
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    Arbetssätt...