nybliven dammägare, frågor om Smutsig damm mm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cujo
    • December 2004
    • 54

    nybliven dammägare, frågor om Smutsig damm mm

    Hej. detta är rätt långt, men jag behvöer hjälp med råd och tips

    Är en nybliven dammägare. det fanns en damm på tomten till huset vi flyttade till. den är kanske 2,5 m lång och 1,5 meter bred lite ovalformad. Grudn i ena änden och ca 1 m djup i den djupaste delen.

    frågan är hur många liter kan den vara på. Vattnet i den är brunt och rätt fullt med alger. i vattnet ligger en pump (märket hydro tror jag) med filtermaterial i det. kapaciteten är på 2500 l per timme har jag sett. (drivs upp till ett vattenfall).
    Sedan sitter där ett UV ljusfilter med en 5 watts lampa i på väg upp till vattenfallet.

    Hur får jag på bästa sett fint vatten? ska jag hälla i algmedel? tömma hela och rengöra? det blir ju ganska omständigt, då det är en del vatten att göra av med.

    vattnet är så smutsigt att jag måste tvätta filtret 1 gång om dagen nu. blir väl mindre längre fram. Fiskade upp en massa slam och löv från bottne, ligger säkert en massa kvar. I dammen ska finnas ett par guldfiskar, såg en igår.
    för att driva dammen i framtiden, behvöer jag byta ut filter, pump mm eller klarar nuvarande grejor av den?

    tips o råd om saker jag inte frågat om välkomnas också. Jag är van vid akvarium, men damm är helt nytt. vi måste besluta om vi ska ha kvar dammen, eller montera ner den så småningom, vi har ett litet barn som vi är lite oroliga för med dammen. Några andra som har damm och barn?

    mvh
    Peter
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen dammexpert men en bra håv fångar upp mycket skit som finns i vattnet.
    var noga med att ta bort löv grenar och dylikt.

    några dammsnäckor kan hjälpa till att få bort vissa former av svävalger.
    dom filtrerar runt 40-60L i timmen.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag har skrivit lite om vår i dammen kanske det finns något där för dig http://www.kramforskoi.com/voridammen.htm

      Om det varit min damm skulle jag tömt dammen och rengjort den, bytt lampa i UV-C ljuset, kollat filtermaterialet och pumpen, fyllt nytt vatten tillsatt biostart, släppt tillbaka Guldfiskarn sedan de blivit kollade att de inte har svamp/parasiter.
      Och rusa inte iväg och köp på dig fler fiskar.

      Då ser du om filter och pump fungerar, om inte köp nytt eller fyll dammen med matjord och plantera blommor, det är lättast så.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Danei
        • September 2004
        • 555

        #4
        Ta bort filtret i pumpen och skaffa eller bygg ett större filter. Ny UV lampa kan nog vara bra. Man vet ju inte hur gammal den är. Det rekomenderas att man byter den en gång per år. Så om den är några år gammal så har den nog tappat ganska mycket.

        Kommentar

        • Cujo
          • December 2004
          • 54

          #5
          Tack för tipsen. Jag tänkte at jag skulle tömma dammen till helgen. Uv lampan är sönder så jag ska skaffa en ny. (var slut i alla affärer jag besökte i helgen.
          Jag håvade upp en massa löv igår. Sen ligger det en del lera på botten, ska det bort eller vara kvar? kanske behövs för växterna eller???

          Kan man bygga ett filter på ett enkelt sätt? tips mottages, man kanske kan ha nån behållare av nåt sklag med filtermaterial som vattnet får gå igenom? kanske nån som byggt en o har en ritning? En säljare ville sälja helt nya grejor till mig för 6000 spänn.... lite dyrt tycker jag, när pumpen verkar vara klara av det i o m att den är på 2800 liter.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Ta bort allt på botten, det gör att risken för sjukdomsframkallande bakterier/parasiter är mindre.
            Om du har ett UV-C ljus kan du köpa ett sådant här filter, det kostar ca 990:-
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            Arbetssätt...