Elrista i natur damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter
    • January 2002
    • 196

    Elrista i natur damm?

    Hej!
    jag funderar på att plantera in elritsa/ärling eller som de heter på latin phoxinus phoxinus i min damm men jag vet inte hur de skulle påverka dammen.

    det är en "naturlig" damm på ca 300m2 och där i finns för tillfället ca 10st stora fjällkarpar, ett antal rengbågar och signalkräftor. dammen är som djupast 1.8m och har rinnande till och från flöde genom en mindre bäck.
    dammen är grävd så djup som det går för botten är kalkberg som är täkt med sånt som brukar ligga på bottnar i dammar, vilket tyvär ger bra fäste för "gäddnate" som täcker hela dammen om man inte rensar den hela tiden.

    så vad tror ni om att plantera in lite småfisk? blir ju kanske mat åt rengbågarna och det är ju bra eller kommer de att föröka sig till hundratusentals och smutsa ned vattnet som nu är kristallklart?
    hjälp?
    /Peter
  • PatrikMalmo

    #2
    Jag tror regnbågarna kommer att klippa det mesta av elritsorna, men det beror på hur många regnbågarna är och hur många du sätter in. Signalkräftorna kanske käkar en del av fisken/rommen också, de sätter ju i sig det mesta. Vet inte om elritsa ligger på botten och sover. Fick en fundering kring elritsans syrekrav, men med en bäck som tillflöde så torde det fungera.

    Månne kommer elritsa att sprida sig nedåt senare, från utflödet från dammen. Det är ju en inhemsk fisk, så det borde inte vara något lagligt problem.

    Mvh

    /Patrik

    Kommentar

    • Peter
      • January 2002
      • 196

      #3
      nja, det är ju inte riktigt elristorna som jag är orolig för hur de ska klara sig. för det vet jag att det kommer de göra utan problem, trots att endel blir mat. och skulle det vara problemet så kan jag skaffa hur många som hellst från mitt föräldrahem.

      men hur påverkar de balansen, om hela dammen kryllar av dem till slut? tar de maten för de andra invånarna om de blir för många eller vad? jag har inte många renbågar eller extremt mycket kräftor men jag vill inte ha en damm med "tusenbröder"
      /Peter

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Karpen tror jag klarar sig med maten, de käker ju rätt mycket vegetabilier och ryggradslösa djur. Regnbågen torde äta en del elritsa. Svårt att förutsäga hur balansen påverkas. En spontan tanke är sjöarna i Köpenhamn och hur de har jobbat med dem.

        De hade problem med algblomning och disigt vatten (siktdjup max en halvmeter oftast). Kom fram till att problemet bestod i att det var för mycket vitfisk i vattnet, som då åt upp alla algfiltrerande vettenloppor. Lösningen blev att plantera in gädda samt sätta i mycket växter. Numera är vattnet oftast klart. Kan vara en tanke - elritsan käkar nog vattenloppor den med.

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          hur stora blir de egentligen planerar att bygga en damm åt min mormor och då vill jag ha fiskar men helst inte några jättevanliga dammfiskar såsom guldfisk och koi och jag orkar nog inte gräva en sjö så lite mindre fiskar är uppskattade
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • Peter
            • January 2002
            • 196

            #6
            det var något sådant jag var inne på, i de dammarna där det finns elrista är det väldigt mycket humus men det kryllar oxå av insekter. men om det beror enbart på elristorna att man inte ser mer än 50cm vet jag inte, en sak gemensamt är ju att det inte finns någon rovfisk i de vattnen heller och det känns som det kan kvitta med gädda i damen oxå för den delen.
            /Peter

            Kommentar

            • PatrikMalmo

              #7
              Paniktandborste,
              Elritsan blir väl max 10 cm om jag inte missminner mig. Långa slanka fiskar.

              Peter,
              då är det ju upplagt för ett omvänt experiment innan du planterar in elritsa i din damm. Plantera in rovfisk (gädda eller aborre torde kvitta) i en damm med elritsa och se om vattnet blir klarare. Kanske inte något bra om du har brått i med elritsa i din damm, men en rätt skoj grej. Tar ett par år innan du ser resultat tror jag. Det har det gjort i Köpenhamns sjöar i vart fall.

              Kommentar

              Arbetssätt...