länge sedan jag var här :) varning:långt som sören :)!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nadiagb
    • November 2004
    • 137

    länge sedan jag var här :) varning:långt som sören :)!

    Här kommer rena romanen...
    sammanfattning av allt avslutar inlägget för forumisterna som vill veta vad det gäller men inte få bestående synskador pga ett alltför långt stirrande på en skärm

    Har ju varit här och smått hysteriskt skrikit om hjälp och råd angående mina fiskar. Har en viss uppdatering till den info jag gav då.
    Jag har koi och guldfisk, inte shubunkin som någon inbillade mig
    Vi ärvde dom med lägenhetsköpet.
    I trädgården finns en damm, storlek... 2 1/2 x 1 1/2 ca.
    Djupaste stället är ca 40 cm. Då var det helt nytt med fiskar för mig och pga dammdjupet så skulle dom in över vintern.
    Vi ärvde även en skål att ha dom i, ca 9-10 liter. Få inte nervet redan här. Det var därför jag kom hit. Kändes inte helt tillräckligt liksom Nå, in kom dom i september (vill jag minnas) i alla fall. Och inte var det lätt att fånga in dom. Men det gick.

    Någon fixade dammen för vintern, alltså... någon tömde och täckte med presenning som fladdrade i kanterna lite då och då... suck. Kommer till detta.
    Enligt andra i huset skulle det ha funnits 4-5 st men det fanns bara 2 i dammen när jag letade. Bortförda av aliens? Inte ett spår.
    Jag fick in två jättefina fiskar. Hur snygga som helst. Tycker jag då.

    Efter en stund här i forumet beslutades resolut att den gamla skålen skulle undan för en ny på 50 liter med pump för vinterförvaring. Någon här pratade om att man skulle tänka på 1 liter vatten per 1 cm fisk...(fisken ca 10-12 cm) - nå! Pga platsbrist fick då denna nya "bubbla" duga.
    Det tog en dag eller två sedan var fisken otroligt social. Jag kan säga att dom nog inte haft det så bra innan då ingen verkar ha brytt sig nämnvärt. Man visste ju inte ens det exakta antalet på fisk i dammen.. så ni kan tänka er.

    Efter en månad eller så kom dom upp till handen och åt. Jag kunde "kela" med dom och dom tyckte mycket om att vi satt hos dom när vi åt eller så. Kanske dom hela tiden bara hoppades på mer mat och därför blev mer aktiva när man visade sig. Det påstår alla runt omkring mig om mina bebisar Men tur jag vet bättre! Jag kunde sitta flera meter ifrån och göra rörelser med armen och dom följde rörelserna. Att jag tjatar om detta är för att minimera möjliga påhopp här i forumet Jag menar att dom hade det bra trots att en koi och en guldfisk togs in från damm till minivärld och inte fick bo i en 5000 liters tank i källaren

    I alla fall... jag har läst och läst på nätet och blivit helt galen på all information som ges, den ena säger si och den andra säger så. Det är helt omöjligt att veta vad som är bäst med de förutsättningar man har. För 50 liters bubblan sa en att 50% vatten skulle bytas varje vecka, en annan 10% osv. Andra sa att det skulle bytas varje dag, en annan sa att det var nödvändigt med totala vattenbyte då och då. Andra blev fullständigt rabiata när dom läste detta. Suck.... inte lätt
    Till slut gav jag upp faktiskt. Jag bestämde mig för att kolla fisken istället för datorskärmen. Med slutsatsen: trots att mina fina fiskar inte levde i en idealvärld så var det bra. Fisken var pigg, alert och frisk. Inte en sjukdom. Det var också en grej... herre gud. Jag läste för mycket om sjukdomar så jag sprang alltid där i början och letade angrepp, hål och prickar och gud vet vad. Om jag inte slutade med det skulle jag nog ha stressat ihjäl de små liven! Nu är det ju inte riktigt det som inlägget skulle handla om så nu drar jag iväg till poängen... ja, faktiskt!

    Tre veckor sedan dammen startades upp för sommaren. Bor i Malmö så här blir det varmt lite tidigare, trots dålig sommarstart. Läste ihjäl mig på nätet som vanligt och gick ner för att kolla dammen. Man hade någon vecka innan startat upp den. Eller vad man ska säga. Ja, man hade tagit bort presenningen och fyllt på vatten! Underbart! Presenningen hade ju släppt in all världens skit! Som om jag skulle släppa ut fiskarna som klarat sig så fint inne i den skitsörjan! Fick tömma helt pga nästan svart vatten. Fullt med löv och skit. Såg ut som en våtkompost! Jag förstår att fisken inte ska ha det kliniskt men inte ska den väl leva i ett avlopp heller? Nå, när vattnet var tömt så fick man ligga på knä för att rensa ut. Inte hade man en sån där fantastisk dammsugare inte! Men bort med så mycket skit man kunde få bort. Och till slut kom jag faktiskt ner till stenarna... Spolade dammen och tömde en gång till då det fortfarande var som kaffesump. Men sedan... jättefint! Fick rådet att preparera vattnet så att kranvattnet inte skulle vara skadligt. Dag två, fortfarande fint. Köpte lite växter och i med det. Fortfarande fint och klart. BRF ville ha fler fiskar än två så det köptes ytterligare en koi, en guldid och två malar. Mycket pigga fiskar allihop, simmade i stim med varandra, mal inkluderade! Har aldrig sett mal göra så men har ju bara haft mal i akvarium när jag var liten så... hmm.
    Köpte en ganska tråkig plastnäckros för skugga som fiskarna avgudar. Ville inte ha den men det får ju dom bestämma Det gick en vecka för fiskarna och sedan var det dags att sätta ut gamlingarna som varit inne. Tro nu inte att någon dött eller blivit sjuk eller så, all fisk ok. De nya fiskarna är rätt små medan gamlingarna vuxit lite över vintern. Fast bara ca 2 cm. När dom väl kommer i (ja, jag koppade) så blir det liv! Och man märker att innefisken saknat stimmet! Samtliga samlas i grupp och är ännu i grupp, även malen. 2-3 dagar går. Jag har rena ångesten och kollar och räknar och räknar och kollar. Blir knäpp av sorg om någon dör eller blir sjuk.
    De gamla mådde ju bra inne så blir dom sjuka är det ju mitt fel... allt ok med fisken. Men verkar lite stressade när man står eller går runt dammen. Räcker inte med näckrosen som skydd så bygger upp lite med stora stenar så dom kan gömma sig vid behov. Jaha.... det var det. Fisken var borta och jag såg framför mig en hel sommar utan minsta skymt av dom! Var till slut tvungen att lyfta lite på en sten för att se om dom levde. Jodå. På kvällen kom den nya koien och guldiden ut lite. Men bara lite. Skulle jag tappa allt det sociala? Mina bebisar! Jaja.... har ju läst om detta också.... kan ju vara så i början... hmm... Sedan kom det tråkiga... vattnet blev grumligt. Strandkanterna (10 cm ca) var klara men djuphålan.... oj oj. Man såg inte stenarna där nere alls. Färgskiftningar visst men det var allt. VAD hände? Jag är så orolig så det är inte sant. Och knappt en skymt av fisk. Tömde lite. Kanske bara 10%. Vågade inte mer, rädd för att stressa fiskarna. Det är ju inte länge de varit ute. Nytt vatten med AlgoRem tillsatt. Trodde det var alger i dammen men läst mer om det. Är nog helt enkelt bara skit. Hur får jag bort detta? Hur städar jag? Har en fontänpump i som går konstant. När väl fisken kommer ut gillar den att cirkulera runt den.... bådar det illa?
    Har vattenrenande växter.

    Nåja, efter vattenbytet blev det lite bättre. Men det blev tyvärr grumligt igen. Inte lika mycket men men. Kan jag byta ut lite varje dag? Eller en gång i veckan? Hur mycket? Många frågor....

    Måste berätta att igår kväll när det började mörkna så kom alla fiskarna ut och simmade som i början omkring i stimm. Betedde sig "normalt". Klart att jag var tvungen att gå ut! Närmade mig dammen väldigt försiktigt och satte mig på huk länge. De försvann men kom genast tillbaka. Efter en stund började jag prata med dom som jag gjorde inne, vill inbilla mig att de vant sig vid min röst. Och JA! Jag pratar självklart med fiskarna! Lite mer sociala blev dom men vågade inte hoppas på nåt. Tog fram matpåsen. Jag har alltid haft maten i en lite påse och vande dom inne att det var mat när jag skakade påsen. Då visste dom vad som gällde. OCH till min stora glädje kom dom!! JA! Jag existerar fortfarande för dom! Men maten var inte så spännade. Men dom kom till mig. Fick upp lite hopp. Gick sedan in och satte mig i köksfönstret. Efter en stund började i alla fall gamlingarna sticka upp huvudena för att roffa åt sig lite mat och jag blev så glad! Tänker kanske galet men.... kan fiskarna helt enkelt ha vänt på dygnet? Kanske för mycket liv på dagen? Då ligger dom ju gärna och trycker i gömstället. Men det verkade ju som om när det blev kväll så blev dom som dom ska vara? Låter det helt vansinnigt? Usch, jag är ju helt ny på det här! OCH det är bara jag i huset som intresserar mig! Och det är väl ingen stackare som orkat läsa så här långt heller....
    Sammanfattning och kontentan av inlägget blir:
    -Hur i hela fridens namn ska jag få dammen klar igen utan att ruinera mig?
    Tänk budget men inte att jag skiter i djuren. Som sagt innan, det verkar vara bara jag som intresserar mig. Tror inte föreningen vill spendera hur mycket som helst på mina skyddslingar.
    -Är det normalt att fisken försvinner in under gömstället så där? Inte ska den väl ligga och trycka så? Usch, måtte det inte vara fel på dom.... fast de är ju hur pigga som helst på kvällen när det bara är JAG ute Aha, det vill bara träffa mig?! OK!
    -Kommer dom att äta mindre än inne? Ett tunt lager mjuk algtyp längs med kanterna, har läst att det var helt ok och att fisken betar av det? Inga svävalger eller trådalger.
    -Blir dom tama igen? Alltså kan man förvänta sig det? Saknar det som sören!

    Ville inte alls ha ut dom kan jag erkänna. Det är så tomt här inne efter dom, känns som om någon rivit en vägg.... snyft! Men dom var ju ute förra sommaren... känns som om dom har rätt till det... Om allt går bra kan det väl bara var bra för dom...
    Ja, jag vet att jag är totalnörd när det gäller mina bebisar men jag är tyvärr inte den kunniga nörden därav denna roman till den som orkar bry sig!
    (hoppas någon orkar...)
    Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Jag läste.
    Och du har mycket mer att läsa, tänk på att man blir aldrig fullärd.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag kan inte hjälpa dig, men jag har läst allt och du skriver verkligen bra. Jag känner verkligen att du bryr dig väldigt mycket om dina fina firrar som är på "sommarbete".
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        verkar som du har lagt ner tid på research

        jo de e en hel vetenskap att ha fiskar bara nåt så "simpelt" som vattenbyten är inte enkla.
        angående vattnet.

        har du nån möjlighet att bygga nån form av sandfilter ?
        borde ju filtrera bort en del skit.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • nadiagb
          • November 2004
          • 137

          #5
          Nej, det har jag verkligen förstått!

          Ursprungligen postat av Kramfors
          Jag läste.
          Och du har mycket mer att läsa, tänk på att man blir aldrig fullärd.
          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

          Kommentar

          • nadiagb
            • November 2004
            • 137

            #6
            Tack för det. Det gör jag verkligen faktiskt... frågan är hur jag bryr mig så jag blir nyttig för dom

            Ursprungligen postat av Sonja
            Jag kan inte hjälpa dig, men jag har läst allt och du skriver verkligen bra. Jag känner verkligen att du bryr dig väldigt mycket om dina fina firrar som är på "sommarbete".
            Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

            Kommentar

            • nadiagb
              • November 2004
              • 137

              #7
              Hmm... hur gör men det? Så enkelt som möjligt alltså...

              Ursprungligen postat av Raven
              verkar som du har lagt ner tid på research

              jo de e en hel vetenskap att ha fiskar bara nåt så "simpelt" som vattenbyten är inte enkla.
              angående vattnet.

              har du nån möjlighet att bygga nån form av sandfilter ?
              borde ju filtrera bort en del skit.
              Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                en spann med några dussin småhåll borrade längst ner i sidan/botten och nåt fint nät som låter vatten åka ut men inte sanden och sen en pump som pumpar upp vatten som får rinna ut vid övre kanten av spannen så rinner vattnet ner genom all sanden och ut där nere.

                kan inte svara på om det skulle funka i praktiken eller hur ofta de skulle behöva rengöras.

                nån form av nät som tar större partiklar och växtdelar innan skulle nog kunna va en bra ide.

                inte för fin sand för då blir genomströmmningen dålig och för grovt så blir filtreringen lidande.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • nadiagb
                  • November 2004
                  • 137

                  #9
                  *grunnar*....
                  har du ritning?
                  tack för tipset. men det känns som om fontänpumpen gör detta?
                  har vart ute idag hos fiskarna och kollat dom. är glad för att dom gamla inte skräms av mig. har tömt ut ca 50% och fyllt på med nytt. ser bättre ut men ändå lite svår sikt i djuphålan. tror att jag ska låta dom vara nu lite.

                  retar mig fortfarande lite på att fiskarna är så glada för plastnäckrosen, den är inte rolig att se på alltså, den är inte anskrämlig på nåt vis men den är ju av plast.

                  Jag skulle nog helt enkelt ha tömt djuphålan totalt på småsten för att komma åt ALLT slam. Då hade det nog varit bättre idag. Man lär sig av misstagen.

                  Du verkar vara van och Kramfors vet jag är proffs
                  Om ni tittar hit igen.. är det lönt att köpa en vattenrenande mussla eller två? Har läst att vissa säger dom funkar skitbra medan andra tycker det kvittar...

                  hmm... äh, dom kan ju inte få bort slammet ju.


                  Ursprungligen postat av Raven
                  en spann med några dussin småhåll borrade längst ner i sidan/botten och nåt fint nät som låter vatten åka ut men inte sanden och sen en pump som pumpar upp vatten som får rinna ut vid övre kanten av spannen så rinner vattnet ner genom all sanden och ut där nere.

                  kan inte svara på om det skulle funka i praktiken eller hur ofta de skulle behöva rengöras.

                  nån form av nät som tar större partiklar och växtdelar innan skulle nog kunna va en bra ide.

                  inte för fin sand för då blir genomströmmningen dålig och för grovt så blir filtreringen lidande.
                  Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                  Kommentar

                  • mohlin
                    • January 2004
                    • 1487

                    #10
                    Jag har inga svar på dina problem, men det jag undrar är om "utomstående" har tillgång till dammen? Alltså om det finns risk för att några ungar har slängt i grus eller andra har sprungit o matat eller nåt?

                    Kommentar

                    • nadiagb
                      • November 2004
                      • 137

                      #11
                      Vår gård är inhägnad med vanligt staket. Men det har aldrig stoppat ungarna från granngårdarna. Däremot är det många som tittar till dammen trots att det "bara" är jag som sköter om fiskarna. Och dom som tittar till bor här och vad jag vet matar ingen fisken förutom jag. Men ingen har sett någon obehörig vid dammen i alla fall. Nån skata då och då och en badande duva.
                      Ungarna har jag inte sett ännu men det är bra småfolk som bara vill titta på fiskarna. När vi tog upp fiskarna i september så kom dom snabbt och var oroliga för vad vi skulle göra med dom.
                      -Ni ska väl inte döda dom? Dom är så fina! Snälla döda dom inte!


                      Ursprungligen postat av mohlin
                      Jag har inga svar på dina problem, men det jag undrar är om "utomstående" har tillgång till dammen? Alltså om det finns risk för att några ungar har slängt i grus eller andra har sprungit o matat eller nåt?
                      Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Jag kan inget alls om dammar ute, men du tror inte att vattnet kan klarna av sig själv efter ett tag. Nystartade akvarium inne kan ju ha en del "hyss" för sig innan dom liksom kommer i balans. Om du tycker plastväxten är så ful, skulle det inte gå att plantera en, eller två riktiga näckrosor i en bytta som du sänker ner?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • nadiagb
                          • November 2004
                          • 137

                          #13
                          Jag hoppas på det, att det klarnar upp lite av sig själv alltså.
                          De näckrosor jag sett ska stå djupare än vad dammen tillåter tyvärr. På akvariepiraten i malmö brukar dom ha näckrosor som inte behöver stå så djupt men av någon anledning hade dom inga inne och trodde inte det skulle komma in heller. Tyvärr.

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag kan inget alls om dammar ute, men du tror inte att vattnet kan klarna av sig själv efter ett tag. Nystartade akvarium inne kan ju ha en del "hyss" för sig innan dom liksom kommer i balans. Om du tycker plastväxten är så ful, skulle det inte gå att plantera en, eller två riktiga näckrosor i en bytta som du sänker ner?
                          Koi, guldfisk, shubunkin, guldid, sandkrypare och nu senast äckliga beiga fasansfulla flugor

                          Kommentar

                          Arbetssätt...