tillsätta varm vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guldfiskfreak92
    • May 2005
    • 24

    tillsätta varm vatten?

    Tjena,
    jag funderar att skaffa stora tunnor att ha fisken över vintern.. men jag undrar om det är skadligt för fisken att tillsätta varmt kranvatten i tunnorna?
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Varmvatten kan men behöver inte innehålla koppar från varmvattenberedaren.
    Fisken vill ha stabila förhållanden, så att hälla i varmvatten då och då är inte bra.

    Urban

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Vid vilken temp tänker du förvara fiskarna?
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • k3vlar
        • February 2005
        • 73

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Vid vilken temp tänker du förvara fiskarna?
        om du vet vilken temp de bör trivas i så skriv det på engång så vi andra får snabba tips..

        Min familj tog in sina dammfiskar över vintern i ett 250 Liters akvarium , 7 st.
        Nu är dom utsatta med vattnet från akvariumet och ser ut att trivas, vi har fyllt helt nytt vatten i dammen, innan det så rensade vi dammduken från slagg och skit från vintern/senhösten, inventerade hål etc. Karparna trivs.

        enda problemet är endel måsar som fått upp ögonen för vår damm.. ska inreda en gömma för fiskarna, men kanske har ngn ngt tips om hur vi ska få bort våra måsar som cirkulerar ovan dammen, fjolåret hade vi ej problem med fågel, bara kattskrällar som driver omkring.. ska kolla upp lagen vad man får göra vid överträdelser på tomten , för grannarna skiter följdaktligen i att hålla katterna borta från tomten... ..kan tillägga att vi har satt upp ett naturfärgat nät nedanför vår häck som vi har runt tomten men katterna kommer endå och stressar karparna....
        Senast redigerad av k3vlar; 03 June 2005, 18:51.
        Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Spänn en fisklina kors o tvärs över dammen på ca 1 dm höjd mot måsfåglar.
          Jag har armeringjärn som är bockat i en krok överst så linan inte glider, nedtryckt i marken runt dammen .
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • je1
            • June 2004
            • 15

            #6
            Det är inte vidare smart att spänna upp "osynliga" linor eftersom det är väldigt lätt att rovfåglar trasslar in sej och fastnar. Ofta slutar det med en plågsam död. Jag har olika plastfåglar (vättar??) som jag flyttar med jämna mellanrum, hittills är det bara katterna som fattat att det inte är riktiga fåglar. Det finns också massor med batteridrivna grejer för att hålla olika djur borta. Mitt största "problem" just nu är rådjuren, men dom är ju så vackra... Ska man spänna upp något skall det vara något som syns och avskräcker, inte en dold snara. För vem vill snara en vacker fiskgjuse...???

            Kommentar

            • je1
              • June 2004
              • 15

              #7
              Denna länk kommer från KRAMFORS, tack för den...
              Funkar förmodligen även på rådjur och nyfikna katter utan att skada dem (fysiskt

              Kommentar

              • ektunnan
                • June 2005
                • 1

                #8
                Frusen fisk

                Ursprungligen postat av guldfiskfreak92
                Tjena,
                jag funderar att skaffa stora tunnor att ha fisken över vintern.. men jag undrar om det är skadligt för fisken att tillsätta varmt kranvatten i tunnorna?

                Hej Jag kar mina guldfiskar i en stor ( halv) ektunna året runt, och dom har klarat -17 grader. Flera cm is på väggarna men det måste vara lite frritt vatten på ytan så metangaser etc från botten kan komma ut. ektunnan måste vara urvattnad från garvsyra m.m vilket tar 6 -10 månader innan du har fisk i den.

                Kommentar

                Arbetssätt...