Naturdamm växer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruben77
    • May 2005
    • 45

    #16
    ser här när jag tittar på bilderna att jag har skrivit lite fel.

    dom som heter vänstra är höger
    o den som heter högra är den vänstra.

    inte så nogra kankse men det är så det är.

    Kommentar

    • Ruben77
      • May 2005
      • 45

      #17
      hej igen skriver mycket just nu :=)


      har kommit på att det kan vara en möjlighet att tömma dammen,
      bakom mig där jag står när jag fotar är det en väldigt brant backe
      på ca 400 meter o nedanför den rinner det en bäck.

      så en möjlighet kan kanske vara att tömma dammen ner i bäcken med hävert.
      om inte slangen tättnar samt att hur det blir med påfyllningen av dammen vet jag inte det sägs att den fylls på underifrån finns ju ingetinlopp till den o det finns ALLTID vatten i den.lite konstigt den ligger så väldigt högt o precis bredvid är det en stor brant backe eller sluttning ändå ner till bäcken o sedan planar marken ut igen. skall se om jag kan få fotat sluttningen med kankse ?

      sedan funderar jag på djupet det är ingen som vet exakt hur djup den är.

      men den är minst 3 meter om man skall tro vad som sägs.
      skall själv kolla upp det till vintern tänkte jag.

      borra ett hål mitt ute på o sedan sänka ner en lång stör,
      det har gjort förut o en 3 meter lång sådan räckte inte till botten.

      Kommentar

      • jonisg
        • April 2005
        • 172

        #18
        På mossbilden http://web.telia.com/~u52506818/mossan.JPG där man ser mossan. Jag måste nog säga att det där kan du räkna som land. Du skulle kunna gräva bort det med då få du massor av jobb. Är inte kul att gräva i tjärr. En fin tjärn måste jag säga. Men! Jag sätter en hundring på att det simmar abborre i den. Och kanske till och med nån gädda.
        Har fiskat väldigt mycket. Tar man sina stövlar och trampar ut 3-4 km rakt ut i skogen så hittar man lik för*annat abborre i vattnet. Stort som litet. :-)

        Lyckas du tömma dammen så måste du förmodligen ta dit en slammsug som suger upp den meter med dy som alldeles säkert ligger på botten.
        Senast redigerad av jonisg; 20 May 2005, 18:59.
        -:KUNGEN:-

        Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

        Zooline 50 L, Tomt....

        Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

        Kommentar

        • Ruben77
          • May 2005
          • 45

          #19
          tömma dammen var nog kankse inte den bästa lönsingen jag kunde komma på.

          någon gädda eller abborre är det ingen som har sett i den dammen (tjärnet)
          sedan min farfar köpte marken någon gång på 1950 talet.

          om jag skall börja gräva ur dammen skall man börja vid utloppet eller skall men börja i andra änden ???

          på den är bilden ser man en del av berget som skall bli en grillplats.



          där ser man den högra öppningen samt övergången till den vänstra öppningen som finns samt att det är en liten öppning in till berget.

          det är främst där som jag vill ha det helt öppet så man får det fint när man sitter o grillar kan kolla på en o annan koi. (om PH tillåter)

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #20
            Hej!

            Dom rensade ut dammen utanför löberöds slott för ett par år sen. Men dom hade ju kapital bakom.
            En grävmaskin rensade längs kanterna vad han nådde. sen hade dom en flotte med en kraftfull pump i en slang som dom sänkte ner till botten och sög upp slammet. dom hade byggt en ficka av reglar och halm vid ena kanten där slammet och vattnet samlades. och vattnet rann genom halmen och tillbaka ner igen. Där blev flera dumpers flak fyllda med slam.(minst två)

            I ringsjön släppte dom ut karpar som åt upp gräset och blev jättemånga. sen skattar dom sjön genom att tråla upp fisken.

            Men om du har naturlig balans i din damm som dessutom är färdiganlaggd så ska du väl inte rensa för mycket så du får en steril grop i stället för din fina levande damm?(jag är jätteavundsjuk!).
            bygg en brygga ut så du kommer ut till vattnet och rensa där det behövs.

            Urban

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Funderat på varför det inte finns åtminstone abborre, "tusenbröder" brukar finnas i små tjärnar.
              Men jag skulle villa ha en liten tjärn och dumpa de Koi som är över på hösten, det skulle vara intressant att se hur stor de kan bli om det finns mat i vattnet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #22
                Jättefin damm! Det ser ut som ett skolexempel på hur de allra flesta sjöar kommer sluta sina dagar, som kärr och mossar.

                Men vad jag undrar är hur djup är egentligen dammen? Det ser ju väldigt flackt ut i terängen runtomkring och inte direkt som det skulle vara särskilt djupt i dammen. 3 meter kan den ju ha varit en gång i tiden men den kan mycket väl ha slammat igen väldigt mycket sen dess.

                Rent spontant skulle jag nog inte själv vilja göra så hemskt mycket med den dammen, den passar så fint in i landskapet och är en verklig pärla! Rensa bort lite av gräsen på sin höjd kanske och göra nåt litet trädäck så man kommer ut lite utan att bli för blöt.
                Senast redigerad av Tottofagrin; 23 May 2005, 11:11.
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                • Ruben77
                  • May 2005
                  • 45

                  #23
                  hejsan.


                  när man står i kollar på dammen i ganska bra ljus så ser man näckrosblad en bra bit ner i djupet minst 1 meter ner, det är så djupt man kan se sedan är det säkert djupare lägre ut i dammen.

                  ska se om jag hinner med flytbryggan till dammen i år så skall jag försöka mäta djupet.

                  mvh Ruben77

                  Kommentar

                  Arbetssätt...