Naturdamm växer igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ruben77
    • May 2005
    • 45

    Naturdamm växer igen

    hejsan provar detta en gång till. Det förra inlägget blev raderat av någon
    anledning.

    har som sagt en stor naturdamm med ca mått 50x200 Meter
    som är ganska igenväxt, undrar lite hur man skall kunna
    få bort det mesta av växterna.
    Har funderat på sätta in gräskarpar mm.

    har kollat upp vattenvärdena i dammen men vet inte om resultaten
    är att lita på.

    fick följande resulta.

    nitrit - 0
    nitrat - 0
    amoniak - 0
    PH - 6.4

    fick förslag att jag skulle införskaffa en JBL mätare o göra mer exakta test.

    Nybörjare som man är så undrar man ju så klart vart man får tag på en JBl mätare samt vad det är för något samt pris på en sådan.

    försökate få med allt som var med i diskussionen o hoppas på fler bra svar på mina frågor.

    så är tacksam för alla tips.

    tanken är att jag skall ha Koi karp i dammen.

    mvh Ruben77
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det verkar vara lite väl surt vatten i dammen - är det verkligen så lågt som 6.4?
    Kanske dags för en kalkning.
    JBLs tester finns i många akvarieaffärer.
    Jag ber som sagt också om ursäkt för att jag av misstag råkade radera tråden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      JBL är också dropptester, inte mätare direkt. Men det är avsevärt mycket högre kvalité och de visar sällan fel.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Ruben77
        • May 2005
        • 45

        #4
        vet inte om det är ph 6.4 utan lite tveksam till dom där stickorna som jag prövat
        nu, testade mitt eget dricksvatten i kranen hemma (komunalt vatten) där var det 7.0 testade även mitt eget akvarium där fick jag 6.8 i ph

        det var därför jag blev rekomenderad ett JBL test
        kommer att införskaffa ett sådant under morgondagen o
        testa igen.

        kommer även lämna in ett vatten prov till en kompis som jobbar på ett labb.
        så får jag reda på alla värden som finns att veta.

        återkommer med värdena på PH i morgon hoppas jag.

        dom andra värdena som kompisen får fram på labbet
        återkommer jag med så fort jag har fått dom.

        hoppas på bra värden kan vara lite svårt att ändra dom i en sådan stor damm
        det är nog ganska många liter vatten.

        mvh Ruben77

        Kommentar

        • petrol
          • January 2002
          • 124

          #5
          Vad härligt med en naturdamm!! Håller på att gräven en damm på ca 20m2.. Som ett snappsglas i jämförelse

          Salifert är ett märke som är omtyckt / bra kritik.
          -----------------------------
          5 meter salt
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

          Kommentar

          • Ruben77
            • May 2005
            • 45

            #6
            hej igen.

            har nu pratat med min komun o enligt deras mätningar så skall det vara PH 7.8
            i mitt drickvatten inte 7.0 som jag får fram så antaligen inte hel tillförlitligt med min mätare.

            så antar därför att jag för bättre värden i dammen oxå eller har jag fel ??

            åker iallafall o köper ph testare med droppar. nu o återkommer senare med dom reslutaten.

            är det rent möjligt för en vanlig persson att kunna höjja PH värdet i en sådan stor damm ?? med hjälp av kalk ? eller hur mycket behöver man trycka i ??
            antar det rör sig om mnga Kg kalk.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hur mycket kalk som går åt vet jag inte, men man kan ju kalka hela sjöar så då borde det ju gå också här.
              Men som sagt sannolikt är väl ditt pH betydligt högre så det kanske inte behövs.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #8
                Ja, om du skulle vilja höja pH med kalk så är det mycket svårt att veta hur mycket eftersom man inte vet hur mycket vattnet och markinnehållet kan buffra. Det kan ju sluta med att du häller i mängder av kalk utan att det händer så mycket. Men gör ett tillförlitligt prov först så att du vet var du ligger. Förhoppnigsvis behövs det kanske ingen kalkning.

                Och för att återgå till växtsituationen så kan du nog, om det är sphagnum mossa som växer in över dammen, räkna med en pH höjning (eller iaf en minskad buffert) i vattnet om du tar bort den, sphagnum har en försurande effekt som du säkert vet.

                Som jag sa innan så tror jag mer på att skörda växterna i dammen själv än att låta fiskar käka upp det, du får snabbare bort näringsämnen ur vattnet på det viset. Sen skulle jag upplåta en del av dammen till nåt snabbväxande bladvass eller liknande som du sen skördar årligen, på det sättet kan du nog hjälpa till att hålla näringsnivåerna i schack.

                Skulle vara kul att se några bilder från dammen!
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Men enligt de tester han har gjort hitentills är näringsnivåerna inte ett problem tvärtom, de är för låga.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Men enligt de tester han har gjort hitentills är näringsnivåerna inte ett problem tvärtom, de är för låga.
                    MVH
                    Magnus
                    Jo, jag håller med, men då är det ju ganska konstigt att dammen håller på att växa igen.. Jag menar om pH testet är dåligt så kanske de andra också visar fel värden..
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Så sant. Det var därför jag sade enligt testerna. Jag anser att man skall ha ett bättre beslutsunderlag än så innan man gör något åt saken.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Ruben77
                        • May 2005
                        • 45

                        #12
                        hej igen har nu mätt PH igen o det är under 7.0


                        dammen har varit så här igenväxt i väldigt många år så den växer ju inte igen mer än den är nu.

                        i många år menar jag med ca 30 år
                        lite mer växlighet har det blivit på 30 år men det är inte mycket.

                        så jag skall prova med att ta bort växterna samt mossan på egen hand.

                        börjar i ena ändan tänkte jag vet inte om jag skall börja vid utloppet o jobba mig inåt i dammen ?? eller om jag skall börja på motsatta sidan.
                        det finns inget inlopp i dammen vattnet som kommer till dammen kommer
                        underfirån.

                        så vilket är det bästa sättet att rensa upp i dammen.

                        har funderat på om man kan slänga i en liten mindre harvliknande sak i en bit ut i dammen i sedan vinsha in den med en traktor tex.

                        tar gärna emot förslag på hur jag skall rensa upp i dammen.
                        skall snar fixa upp bilderna på det hela.

                        tillbaka till PH testet. spelar det någon roll var i dammen jag tar testet
                        märkte att det var skillnad vid utloppet samt vid kanten där jag kom åt.
                        fick ta vatten inne i mossan o där hade jag lägre PH än vid utloppet.
                        skall jag försöka komma ut på öppet vatten o ta ett prov där ??

                        många frågor här på samma gång. ( är lite ivrig)

                        mvh Ruben77

                        Kommentar

                        • Tottofagrin
                          • July 2003
                          • 330

                          #13
                          Det verkar ju kanske inte vara några problem med näringsöverskott i dammen, och det är ju bra.

                          Att harva upp växterna låter ju som en bra idé, men tänk på att om det är mycket dy eller slam i dammen och det virvlas upp så kan man få en ökning av näringsämnen i vattnet som tidigare har varit sedimenterade. Men att lösa det på annat sätt är kanske att ta sig vatten över huvudet, både bildligt och bokstavligt..

                          Försök att ta pH provet i fritt vatten, du kanske kan slänga ut en liten flaska med ett snöre eller nåt. Inne i mossan så kan det vara betydligt lägre pH än utanför. Precis som hos trädrötter där marken är surare precis utanför roten än i marken i övrigt.

                          Vad har du för markförhållanden i övrigt runt dammen? Är det skogsmark, barrskog t.ex? Eller öppet slättlandskap? Lerjord? Morän? Ligger den helt öppet för solen? Sådana saker sätter ju sin prägel på vattenförhållandena i dammen och hur den ser ut. Med sådana här naturliga dammar tror jag det är betydligt enklare och mer energibesparanade att ta till vara de naturliga förhållandena och förutsättningarna och bygga kring dem än att försöka skapa en typ av damm som naturligt inte skulle finnas där.
                          MVH Kalle
                          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                          Kommentar

                          • Ruben77
                            • May 2005
                            • 45

                            #14
                            hej igen här kommer några länkar till några bilder på dammen.

                            har dragit ner dom i kvalite väldigt då jag sitter med modem. :=(




                            ovanstående bilder är på den vänstradelen av dammen
                            alltså den öppning som finns till vänster i dammen.
                            dammen har varit när den var som störst varit ändå borta vid träden
                            som ni ser längst upp i höger hörn på bilden fick inte riktigt med allt på bilderna.



                            bilden ovan här är på den högra delen av dammen närmast
                            delen som är lite bakom är den vänstradelen.
                            delarna är ungeför lika stora med en passage imellan på ca 1 meter
                            i bredd lite svårt att se på bilden.



                            ovan en bild på den högra delens slut som smalnar av i drar iväg mot utloppet i dammen.




                            ovan bilder på gräset samt mossan som växer i dammen.

                            hoppas nu länkarna fungerar som dom ska.

                            det är även med lite på bilderna om hur det ser ut runtomkring dammen.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              i den dammen hade det vart kul att fånga evertebrater...

                              jag är nog väldigt skadad av min utbildning..
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...