Behöver experters hjälp med damm-projektering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ponzi
    • May 2005
    • 3

    Behöver experters hjälp med damm-projektering

    Hej,

    Har blivit inspirerad av en vän att bygga en fiskdamm till vårt nya hus, tänkte passa på redan nu när vi ändå skall anlägga en trädgård. Jag har försökt läsa på så gott jag kan men är fortfarande novis. De artiklar jag kommit över behandlar mestadels formgjutna kar, folie eller PVC som botten.

    Vi har en bergig tomt och jag har hittat en perfekt sänka (ej tät) som utgångspunkt för en naturlig damm. Storleken är ca 3,5x1,5 meter med ett maxdjup på ca 1 meter.

    Mina frågor:

    1. Är det rimligt att tro att man kan få en naturlig bergsdamm tät och framtidssäker?
    2. Vore det djurplågeri att hålla fiskar i en damm av denna storlek?
    3. Vilket materialval föreslår ni för tätning?

    Fler frågor lär komma, oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
    Ponzi
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #2
    Vad gäller själva dammbyggandet och tätning av berget så tror jag du kan få många svar genom att söka här: http://www.odla.nu/forums

    Låter som ett kul projekt.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag har tidigare haft en damm i en "skreva" i berget, jag provade täta med olika medel som betong, husfix, fogtätning, osv. men fick aldrig riktigt tätt men då jag hade egen brunn så gjorde det inget då det var kostnatsfritt att fylla på.
      Det är de små sprickorna där berget är poröst som är svårast att få tätt.
      Kolla med ett byggvaruhus vad de har, det kan kommit något nytt sedan jag hade den dammen.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Rhoca-Gil skall vara effektivt, och populärt i Hallandstrakten, har jag hört. :-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Jag tror det kan bli väldigt svårt att få en sådan damm helt tät. Men det beror ju på hur den ser ut osv. Att täta alla små sprickor och dylikt är nog ett digert arbete om man inte vill täcka hela botten med ett lager betong.

          En idé kan ju vara att försöka täta med ren lera i sprickor och dylikt. Om det rör sig om ett mindre antal större sprickor så kan det nog tänkas gå. Fylla sprickan med lera så mycket man kan och sen ett typ 15 cm lager lera ovanpå. Leran får dock aldrig få en chans att torka, då får man göra om allting... Fast det finns nog en fara för att vattnet hittar en väg precis i kontaktytan mellan lera/berg..

          Lycka till!
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Ponzi
            • May 2005
            • 3

            #6
            Tack alla snabba och trevliga svar. Är inte guldmedlem så jag kan inte publicera några foton, kanske kommer en länk senare.

            Är precis inkommen efter att ha grävt ut gropen/skrevan och resultatet var något som utseendemässigt ser ut att fungera perfekt som en damm, med plats för litet vattenfall och allt. Djupet blev ca en meter på djupaste stället.

            Men som ni skriver, flera sprickor och djupa skrevor gör det svårt att täta, funderade först på lera som alternativ men ser att det inte kommer att fungera. Har faktiskt fått förslaget Rhoca-Gil tidigare, vet fortfarande inte om det är ett skämt eller allvar...

            Just nu verkar lösninge vara betong, är det ofarligt för djur och växter? Skulle man kunna använda en formbar folie som grund för att sedan smeta på betong för att få till en "balja"? Sen gäller det ju att få det snyggt i kanterna mot berget...

            Sen till sist, min fru är tveksam till hela projektet eftersom vi har en son på ett år, hon är livrädd för att han skall trilla i. Hon hävdar med bestämdhet att en damm är till för pensionärer utan barn
            Ponzi

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Visst är det en stor risk för småbarn med damm.
              Det är ju därför en massa dammar tömdes på 1960-talet.
              Det har ju varit ett par otrevliga drunkningstillbud redan detta år.
              Jag rekommenderar verkligen att du ser till att dammen blir barnsäker med ordentlig inhängning till exempel. Barn älskar vatten. Han kommer att hitta dit - tro mej.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Största risken för barn att drunkna är nog inte trädgårdsdammar, men man ska vara medveten om risken och att det inte räcker med att ha staket, jämför att lämnar sitt barn på vägrenen på E 4, eller på en brygga vid Mälaren, vem gör det.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Största risken för barn att drunkna är nog inte trädgårdsdammar, men man ska vara medveten om risken och att det inte räcker med att ha staket, jämför att lämnar sitt barn på vägrenen på E 4, eller på en brygga vid Mälaren, vem gör det.
                  Få småbarnsfamiljer bor dock vid vägrenen på E4.
                  Och alla föräldrar är nog mycket aktsam när dom går ut på bryggan i Mälaren.
                  Men dammen bygger man på egna tomten. Och det är svårt att alltid övervaka två-tre åringar där - tro mej.
                  Jag hade ju en liten damm i Bälinge när min lille son var just i den åldern. Men den var bara på drygt 300 liter och hade dessutom upphöjd kant. Ingenting farligt hände men jag skulle vara betydligt nervösare med den damm som nu planeras. Och risken för barnet ökar de närmaste åren när han blir allt rörligare och innan förstår vad föräldrarna varnar honom för.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #11
                      Hej!

                      Polyester
                      Armeras med glasfiberväv. För reparation av stora hål i bilkarosser, husvagnar, plastbåtar, swimmingpooler etc. Extremt god vidhäftningsförmåga. Fäster mot metall, trä, betong m m. Mycket vibrationstålig. Blandas med 1 ml härdare per 1 dl polyester (1%). Stelnar vid rumstemperatur efter ca 30 min. OBS! Levereras utan härdare.

                      Glasfibermatta
                      För armering av polyester. Vikt 300 gram/m². Bredd 0,9 meter.

                      Hämtat från Biltema!

                      Plasta dammen i sprickorna så blir det tätt. Det är samma material som man bygger båtar och badkar av.

                      Urban

                      Kommentar

                      • Rosa
                        • September 2002
                        • 435

                        #12
                        Äntligen trädgård på fyran eller om det var fyran+ nu i veckan, så gjorde dom en damm i bla en klippskreva.

                        Titta på tv4 hemsida: http://www.tv4.se/visa/?ID=291359
                        du kan se programmet där och en inköpslista
                        Eva

                        Kommentar

                        • Ponzi
                          • May 2005
                          • 3

                          #13
                          Har fortsatt grävandet och inser att jag måste dela med mig av lite bilder efter alla trevliga svar, låt mig återkomma till detta.

                          Status: Platsen är perfekt, känns helt naturlig och tom en liten bäck/fall finns redan i berget (utan vatten förstås...)

                          Barndiskussionen var bra, kommer att barnsäkra på ett eller annat sätt.

                          Då återstår materialval, tittade på TV4:s trädgårdsprogram, de använde något som kallades plastisk betong, kan vara ett alternativ men mycket "yta" försvinner.

                          Glasfiberväv+polyester är intressant, lämner det inga kemikalier i vattnet efter sig? Har någon annan använt detta material i en damm? Fördelen är att det blir tunt men inte sprickkänsligt vid temperaturväxlingar. (Rosa, såg att du tittar på samma sak, vi kanske kan deala till oss ett bra pris )

                          Jag skall även konferera med killen som anlägger vår nya trädgård. Så fort jag kan kommer jag att publicera bilder.

                          Mvh
                          Senast redigerad av Ponzi; 15 May 2005, 02:07.
                          Ponzi

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            biltemas polyester må va bra till mycket men var skit till att laga plastkåpor på moppe med.

                            i en annan tråd härinne fanns det en länk som visade en barnsäkrad damm.
                            där hade nån tatt armeringsjärn och lagt det kors och tvärs till ett nät strax under ytan.
                            blev rutor och de kan ju va nåt.
                            Senast redigerad av Raven; 15 May 2005, 04:25.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...