Är det ingen som har en natur damm :?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peson
    • November 2004
    • 21

    Är det ingen som har en natur damm :?

    Jag blir tokig på all information om koi karpar, vissa säger att dom klara sig att vara i dammen över vintern och vissa säger tvärtom. att det måste vara filter grejer. Men det kan jag förstå om man har en mindre damm att man måste ha det. Är det ingen som har en naturlig damm?
    som kan ge mig information hur jag ska göra. Eller en bra hemsida.

    MVH:Jonte
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Grejen med att ha en damm är väl för de flesta att ha utbyte av den och kunna glädjas åt dammens fiskar och växter och de växter som trivs vid en damm, och då är platsen för dammen den egna trädgården.
    Få har så stora tomter och markförhållanden att de kan bygga en naturdamm.
    En större damm utan dammduk kräver att vattennivån förblir konstant genom tex. där finns en källa i marken eller en hög grundvattennivå, nackdelen med det vattnet är att det ofta är kallt.
    Att leda vatten från något annat vatten till en damm fodrar, tror jag, tillstånd och står den dammen i förbindelse med en sjö är det inte tillåtet att ha Koi i den därför att det får inte finnas risk att fiskarna eller det vatten den varit i kan komma ut i ett annat vatten pga. att Koi kan överleva i en sjö och den kan latent bära på virussjukdomar vi inte har i Sverige.

    Jag vet några ställen där det varit grustag vid Ångermanälven där älvens vatten stiger upp genom gruset där vattnet är skapligt klart på våren men med solen kommer algerna och en bit in på sommaren är vattnet grumligt.
    Vi har också här rätt så centralt i Kramfors en damm där man tagit lera, där finns Rudor i stora mängder i ett grumligt vatten.

    Här är en länk till en som har en större damm och några problem det innebär.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Peson
      • November 2004
      • 21

      #3
      Tack kramfors för info.

      Det får bli att skippa sin dröm snyft.

      Kommentar

      Arbetssätt...