Hur många liter har vi i vår damm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peson
    • November 2004
    • 21

    Hur många liter har vi i vår damm?

    Den är ca:10m åt vadera håll och 1-2m djup.
    var blir det i liter?

    Min farfar skulle gräva ett dike för ca 25års sen, när han helt plötsligt träffade på en brunn som vällde ut vatten, så dom bestämde sig att gräva ut diket så att det skulle bli en damm.
    så nu har vi haft rudor i över 20år och signal kräftor i dammen
    Men nu hadde vi tänkt att köpa koi karpar, så jag undrar lite om dom kommer att klara sig året runt?(för det gör rudorna) och hur många bör vi ha för att dom ska trivas?

    svara gärna...
    MVH:Jonte
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    100-200 kubikmeter om jag inte har tänkt helt fel.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Jag har inget svar då jag anser att Koi inte ska vara i lägre temperaturer än 12 grader.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #4
        de kommer överleva men jag har hört att färgerna kan bli något svagare när de övervintrar utomhus
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Kramfors
          Jag har inget svar då jag anser att Koi inte ska vara i lägre temperaturer än 12 grader.
          Varför egentligen?
          Om jag förstått det hela så har väl den här odlingen kristerliga proportioner.
          Det odlades karpar för cirka 2000 år sedan i Japan, men senare även i Europa.
          Jag läste någonstans att danskarna odlade den på 1600-talet och då kan de knappast gått över 12 grader året runt. Jag är egentligen mer förvånad över de magnifika exemplar av Koi jag såg i Singapore där man anser att sänka temperaturen till 25 grader kan gå an men därunder är en bedrift.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Under 12 grader är en kois immunförsvar inte aktivt, men många parasiter och bakterier är aktiva till ca 7 grader och några även lägre.
            De går att vinterförvara under 12 grader 4-6 grader är en lämplig temp.
            En könsmogen Koi behöver ca en månad i 12-15 grader utan mat för att absorbera rom och mjölke om de inte lekt, och känna årstidsväxlingen för att bilda ny rom/mjölke.
            De "lärde" anser att varje gång tempen går under 12 grader så "sliter" det på fisken och förkortar dess livslängd.
            Lite historia.
            I byn Yamakoshi i Niigatadistriktets bergstrakter upptäckte man i början på 1800-talet färgmutationer hos karparna, främst rött, vitt och ljusgult, och detta markerade början på historien om "nishikigoi", "mönstrad karp".
            Genom den "förädling" i avel en Koi genomgått är de betydligt känsliga än andra karparter.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Men enligt det resonemanget kan man knappast kalla Koi för en riktig kallvattensfisk egentligen. Eller har jag missat något i resonemanget?
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Nej Koi är ingen riktig kallvatten fisk, att den går i dvala är bara trams, Guldfiskar klarar kyla bättre än Koi, men om man kunde fråga fiskarna så är svaret att de vill ha bra förhållanden även på vintern, både Koi och Guldfisk kan vara kvar i en damm under vintern men lika förb... fryser din Koi/Guldfisk och mår inte bra i det kalla vattnet, och det finns risk att den dör.

                Koihobbyns utveckling kan man läsa här. http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/kronologi.htm
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Danei
                  • September 2004
                  • 555

                  #9
                  min farfar har en källvattens damm. Den har han odlat regnbågslax i tidigare med bra resultat. Men när han försökte med gräskarp för att hålla växterna borta gick det inte alls. Antagligen blev det för kallt. Men i den dammen går temeraturen sällan över 10°.

                  Kommentar

                  • jonisg
                    • April 2005
                    • 172

                    #10
                    Undrar vad regnbågslax är............................... Det kan väll inte vara Regnbåge ( Oncorhynchus mykiss ) du menar.

                    Ungefär som " Laxöring " Vadå laxöring?

                    Sen måste jag tillägga att han knappast kan ha haft Regnbåge i den som sedan lekte, regnbågen leker väll bara på 1 ställe i sverige och det är väll neråt skåne eller nåt åt det hållet. Regnbågens lektemp har jag för mig ligger på +14 c.
                    Senast redigerad av jonisg; 09 May 2005, 12:50.
                    -:KUNGEN:-

                    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

                    Zooline 50 L, Tomt....

                    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

                    Kommentar

                    • Danei
                      • September 2004
                      • 555

                      #11
                      Ursäkta, regnbåge. Det var utplanterad fisk som var på tillväxt. Men dock påstår han att de lekte en gång, men ynglen rymde när han såg dom. Vad js skullle säga var att karp inte funkar i kalla dammar.

                      Kommentar

                      • Peson
                        • November 2004
                        • 21

                        #12
                        Tack för all info. från er alla.

                        Det blir att inte att lägga i några karpar
                        faan vad tråkigt.... snyft.

                        Kommentar

                        • cremedaz
                          • February 2004
                          • 17

                          #13
                          Det finns ju fler arter än just koi karp....
                          kolla här http://home.swipnet.se/eyvind/pkarp.htm

                          Kommentar

                          Arbetssätt...