Alternativ Dammduk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Alternativ Dammduk?

    Har kollat runt lite efter nån bra lösning på mitt Dammduks problem, gummiduk är uteslutet det är påtok för dyrt. PVC blir minst 1000 Kr. Så nu har jag funderat över om man kan köpa en vanlig grön pressening 10 m * 6 m för 149 kr och behandla med något gummiliknande medel? Kanske kan man köpa presseningen och lägga på ett lager med glasfiber ovanpå? Jag vill gärna att ni spånar på lite så att jag får lite Ideer :-)
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Du blir nog olycklig om den läcker - kör på pvc med skyddsduk...
    Eller (kanske inte billigare) asfaltera botten - det gjorde den legendariske konservatorn Hjalmar Fleischer i Uppsala en gång i tiden
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #3
      Tycker också dammduken är väldigt dyr! Tur man inte ska ha en väldig dam i alla fall. Ska köra på pvc och skyddsduk.....
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • jonisg
        • April 2005
        • 172

        #4
        Jag vill ha dammen 1,20 m djup ungefär.:-(. Tycker inte om priserna.
        -:KUNGEN:-

        Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

        Zooline 50 L, Tomt....

        Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

        Kommentar

        • Torstensson
          • June 2002
          • 1964

          #5
          Jag hade hellre lagt ut extra på en bra å hållbar duk än köpt ngt billigt skräp som läcker efter ngn säsong! Kör på en bra duk iår å skippa massa dyr fisk, växter å pumpar. Satsa på att köpa det till nästa år..

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Det är bara problem med små dammar även utan fisk, pga. svävalger (vattnet blir grönt) det lilla löjliga filtret som följer med billiga pumpar "klabbar" igen av algerna.
            Det här är det minsta filtret man bör ha till en damm på upp till 5 kubik med några Koi eller Guldfiskar. http://www.aquainterior.se/produkter...rent=34&id=452
            Där står också vilken pump som rekomenderas.
            Man kan aldrig köpa för bra utrustning till dammen.
            PVC duken duger.
            Gummiduken köper man när dammen är utbyggd ett antal gånger och men är "nästan" nöjd med sin damm.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              En billig presenning har inget som helst hållbarhet. Skaffa riktig dammduk från början.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Jag säger tack för era ord. Tror man kör på riktig duk då. Firestone, here I come . Har inte sen början trott på de här "kombinerade" filter+pump. Låter lite skumt. Så därför får de bli en pump och ett bra filter.
                Tänkte typ denna: http://www.vattenliv.nu/shop/show_pr...bcategory%3D76 för min lilla/medelstora damm. Va tror folk om den???
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Den klaras 2500 liter under vissa förutsättningar som inga/få fiskar, lite sol.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #10
                    Okej, tack kramfors. Vilka pumpar/filter rekomenderar ni till en damm på ca 3.000l *antagligen* med 5-6 guldfiskar i? En del växter.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...