Damm - Nybörjarfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #16
    Om jag hade lov skulle jag nog bygga hela tomten till en damm Bara öppna fönstret liksom Men den blir rätt stor ändå *jag tycka* och så djup vi orkar gräva .

    Hur djup är din 15kubiks damm och grävde du för hand, eller använde du maskin som jag sett folk göra?
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #17
      En fråga till: som jag har uppfattat det kan man låta fisk (guldfisk) övervintra (med värmare, luftpump dvs) om djupet är 1m som djupast?
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Paniktandborste
        • March 2005
        • 330

        #18
        minst 120 e vad jag har hört men om du klara av att inte hålla den bottenfryst ska det nog inte vara något problem
        Aka Pixel eller Bildpunkt

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #19
          Kanske gör någon "djurhåla" på mer en 1m då. Får se.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Jag tycker att även Guldfiskar har rätt till en trygg och bra vinterförvaring i ett akvarium eller innedamm, då har du på köpet glädje av dem på även på vintern.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              #21
              Har inte plats för ett akvarium mer i hemmet. Innedamm är uteslutet.
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Men det här att ta in guldfisken över vintern är inte en så dum tanke.
                Så gjorde jag i Bälinge (norr om Uppsala Zon IV- minimal damm - och fisken överlevde).
                Jag bor numera i Huskvarna (zon II) och åkte förra vintern iväg på en vintersemester med tre guldfiskar någorlunda skyddade (trodde jag) i en inglasad veranda. Men under min frånvaro slog vintern till med full kraft och burken bottenfrös och alla förstår resultatet av detta.
                Denna vinter hade jag bara obestämbar inrikes fisk i dammen. Mycket sen vintersemester denna gång men då var också vintern sen och jag tror inte dammen bottenfrös. Dock samma resultat - inga överlevande.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  Med en anpassning av dammdjup. luftpump, dammvärmare så kan Guldfiskar vara kvar i dammen, men risken att tappa dem finns.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #24
                    Mm, men har redan innan tänkt köpa dammvärmare/doppvärmare, luftpump och gräva en djuphåla på kanske 110-120cm....
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...