Vart får man tag på Dammrudor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Damm_Forskaren
    • April 2005
    • 2

    Vart får man tag på Dammrudor?

    Hej!
    Har under helgen börjat gräva ur/rensa en damm som under åren växt igen.
    Och vill att den skall hållas i trim, så vi har planer på att plantera ut fisk som tål svenska vintrar.
    Tittade först på gräskarp, men till att börja med käkade den nåt hejdlöst med mat, och behöbde fruktansvärda ytor att röra sig i.
    Så fann jag en annan fisk som skall vara som en stridsvag, dvs tål vad som helst!
    Den kallas, dammruda.
    Vart får man tag på denna?
    Finns det nån som odlar den?
    Vad kostar de c:a?
    Hur många kan/bör man ha i en damm som är beräknad till 34'000 liter?
    1.5-2m djup.
    Tacksam för svar.

    /Andreas
  • Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

    #2
    Jag har själv håvat upp en hel del dammrudor till min damm jag hade en gång. De är ganska vanliga i just små dammar och dylikt. Vet inte om det bedrivs någon direkt odling på dem.. låter tveksamt.

    Bor du i lundatrakten så vet jag ett ställe där de finns att fånga, men annars så pröva att höra av dig till nån sportfiskeförening, en del specimenmetare metar efter rudor, så de kanske känner till nåt ställe. Om inte, ge dig ut till närmaste lilla naturliga damm och sätt ut en mjärde. (Får nog fråga om lov först förstås...hehe)

    /Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #3
      Man brukar fånga ruda med mjärde/skinnfiskhåv kring midsommar. Då ska dom tydligen vara igång. Hade tre stycken i en damm på 4 dm djup förut. Dom klarade sig i 4 år tills vattnet dunstade bort helt en sommar. Innan dom vart i satta i dammen hade jag cyklat omkull med dom, dom blödde rätt rejält. Men heter man Ruda så bryr man sig inte så mycket tydligen :-)
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        Det känns lite som om rudan, liksom kackerlackan, bara kommer rycka lite på sina fiskaxlar när väl USA tröttnat på resten av världen och bombat den "back to the stoneage" som Bush JR väl uttryckte sig.

        /Kalle
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • jonisg
          • April 2005
          • 172

          #5
          Exakt. Läste i en fisketidning och dom har ett organ som producerar alkohol när dom går i ide. Och därför klarar dom botten frusna dammar. Ganska bra prestation att ligga 4 månader helt infrusen.
          -:KUNGEN:-

          Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

          Zooline 50 L, Tomt....

          Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

          Kommentar

          • Damm_Forskaren
            • April 2005
            • 2

            #6
            Ursprungligen postat av jonisg
            Exakt. Läste i en fisketidning och dom har ett organ som producerar alkohol när dom går i ide. Och därför klarar dom botten frusna dammar. Ganska bra prestation att ligga 4 månader helt infrusen.
            De skall tydligen klarar att förbränna mjölksyra istället för syre kortare perioder om det inte finns syre i vattnet! :O
            Men vet ni vad man skall köpa för mjärdar och vart de skall sättas ut om man bor i Göteborgs-området?
            Vad skall de agnas med?

            //Andreas

            Kommentar

            • Tottofagrin
              • July 2003
              • 330

              #7
              Jag skulle gå till antingen en sportfiskeaffär och inhandla en mjärde för fångst av agnfisk, eller till en redskapsaffär för yrkesfiskare (fast de har oftast bara större mjärdar).

              Ett recept på grundmäsk till karpar (kan nog användas till rudor också) är malet vitt bröd med kryddning av t.ex. anis, koriander, fänkål, vallmomjöl, malda nötter, vaniljsocker, m.m. Blanda även in lite av t.ex. maggots, hackad mask, majskorn, fjädermygglarver.. alternativen är många som du ser.. Ta en plastbehållare va lämplig storlek med lock, gör massa små hål i den och pressa ner agnet i den. Fixera sedan burken upphängd i mjärden så att doftämnena sprids i vattnet utan att alltför mycket av själva käket sprids i vattnet..

              Lycka till!

              /kalle
              MVH Kalle
              "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

              Kommentar

              • Peson
                • November 2004
                • 21

                #8
                Ursprungligen postat av Damm_Forskaren
                Hej!
                Har under helgen börjat gräva ur/rensa en damm som under åren växt igen.
                Och vill att den skall hållas i trim, så vi har planer på att plantera ut fisk som tål svenska vintrar.
                Tittade först på gräskarp, men till att börja med käkade den nåt hejdlöst med mat, och behöbde fruktansvärda ytor att röra sig i.
                Så fann jag en annan fisk som skall vara som en stridsvag, dvs tål vad som helst!
                Den kallas, dammruda.
                Vart får man tag på denna?
                Finns det nån som odlar den?
                Vad kostar de c:a?
                Hur många kan/bör man ha i en damm som är beräknad till 34'000 liter?
                1.5-2m djup.
                Tacksam för svar.

                /Andreas
                Synd att du bor i Gt, för vi har rudor och dom klarar sig jätte bra över vintrarna.
                Bor i Oskarshamn. Vi har haft rudor över tjugo år. så det finns gått om dem.

                Lycka till med rudorna.
                / Jonte

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Har inte själv fiskat efter ruda, men köpte nyligen det s.k. Gula Kortet, ett fiskekort som gäller vattendrag i Göteborgsområdet. I den foldern som följer med nämns två vatten på Hisingen som har ruda. Läs mer om fiskekortet på http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/. Där står dock inget om ruda, det finns bara i den tryckta foldern man får när man köper kortet.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    #10
                    När jag var grabb så fanns det en damm ditt vi åkte för få de små liven. Vi gjorde på två sätt. Det roligaste var att meta på deg, en liten vanlig vatten vetemjölsdeg. En mycket liten krok måste användas. Degen rullade vi till en liten kula som sattes längst ut på kroken. Flötet måste vara mycket känsligt, sedan gällde det att vara snabb och rycka snabbt. Teknik förståss. Vi blev bra på det.
                    Det andra sättet var med en sänkhåv och havregryn. Sänk håven ca 1 meter, vänta, kasta lite havregryn, efter en liten stund var det bara att håva in ett gäng rudor.
                    Valstasjön i närheten av orten hallstahammar i Västmanland, där fanns det mycket Ruda och gör det förmodligen fortfarande.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ruda är som sagt en fullständigt skottsäker fisk, men jag vill bara be alla att inte plantera ut ruda i naturliga vatten som inte redan innehåller fisk. Problemet med rudor är att de är nästan omöjliga att utrota när de väl kommit in - på djurgården brukar man torrlägga de små sjöar som finns ibland för att hålla nere antalet, men några överlever i slammet likförbaskat - och de går mycket hårt åt de groddjur som finns i små fiskfria vatten. Våra grodor och salamandrar har redan så ont om leklokaler att varje lekdamm som det kommer in ruda i spelar roll.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • forza78
                        • July 2004
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av HazelCR
                        När jag var grabb så fanns det en damm ditt vi åkte för få de små liven. Vi gjorde på två sätt. Det roligaste var att meta på deg, en liten vanlig vatten vetemjölsdeg. En mycket liten krok måste användas. Degen rullade vi till en liten kula som sattes längst ut på kroken. Flötet måste vara mycket känsligt, sedan gällde det att vara snabb och rycka snabbt. Teknik förståss. Vi blev bra på det.
                        Det andra sättet var med en sänkhåv och havregryn. Sänk håven ca 1 meter, vänta, kasta lite havregryn, efter en liten stund var det bara att håva in ett gäng rudor.
                        Valstasjön i närheten av orten hallstahammar i Västmanland, där fanns det mycket Ruda och gör det förmodligen fortfarande.
                        Jodå, i Valstasjön finns det mycket Ruda
                        //Tommy

                        Mitt akvarium

                        Kommentar

                        • faebo_tarzan
                          • December 2004
                          • 119

                          #13
                          Bor du i Göteborgstrakten så kan du ju alltid kolla i Ruddalen.

                          Kommentar

                          • cribba
                            • August 2005
                            • 5

                            #14
                            hehe rudor är inte utrotningshotade hmm nej, finns typ över allt, dom bästa vattnena för stor ruda är ursjön och paviken på gotland !,

                            där svenska rekordet kommer ifrån på 3000 gr av Kristoffer Smeby en kompis till mig , jag har också tagit ruda på 2500 gram där vilket räknas som väldigt stort i sportfiskevärlden !,
                            smårudor kan man ju ta me håv eller vafan som helst , bara mäska upp dom, ett kastnät skulle nog funka bra !,

                            även om damrudorna inte är lika vackra som riktiga rudor eftersom dom riktiga är så hödryggade pågrund av skydd från predatorer!, rudor dör inte så lätt på vintern pågrund av att dom är djävligt smarta, ja vet dammar som bottenfrusigt och ändå har dom klarat sej, !

                            rudan gräver nämligen ner sej i dyn när en viss temp nås och rudans kropp börja faktiskt av sej självt tillverka sprit ! väldigt lite sprit men de räcker för en ruda att supa ner sej en hel vinter och ligga där !, frågan är hur fet bakfylla han får på våren !! hehe

                            mvh Cribba

                            Kommentar

                            • dammrudan
                              • October 2007
                              • 5

                              #15
                              mata dammruda

                              vad kan mata dammrudor om man har dom i akvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...