Vart får man tag på Dammrudor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Nästan vad som helst. Foder avsett för guldfisk är förmodligen helt perfekt (rudan är nära släkt med guldfisk).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • THE_DUDE
      • February 2004
      • 764

      #17
      haha det här var en bra bump! mycket intressant, skulle själv vilja ha några.
      http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
      ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

      Kommentar

      • dammrudan
        • October 2007
        • 5

        #18
        ja men dom äter inte fiskfoder torfoder

        ja ha
        men jag matar mina guldfiskar med torfoder och jag har inte sett dammrudorna äta det men dom kanske äter när jag int är där

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Bara en fråga - varför vill ni ha dammruda?
          Det är inte en vacker fisk på något vis, den äter inte jättemycket växter (till skillnad från t.ex. mört!), den massförökar sig som guldfisk, och i en två meter djup 34 kubiks damm kan man ha praktiskt taget vilken vinterhärdig fisk som helst, man behöver inte välja utifrån tålighet...

          Om det hela bara är riktat att hålla efter växter hade jag nog personligen planterat in kräftor i en sån damm... De kan man i alla fall äta!
          Plus gräskarp. De går ju fånga ut och äta de med när de blir för stora.

          (Detta under förutsättning att det är en konstgjord damm, inte en naturdamm. Kräftor är ännu värre för grodor och salamandrar än vad ruda är.)
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • THE_DUDE
            • February 2004
            • 764

            #20



            ...inte vackra!?! ...du e konstig azur.

            VISSERLIGEN! så fick man ju reda på att det kanske är skillnad på ruda och dammruda (?) i denna tråden, det kännde inte jag till innan, men jag skulle gärna haft några ändå, i mitt kar alltså... säkert inte lika kul i damm, det är nog sant.
            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

            Kommentar

            • Aircut64
              • July 2007
              • 1207

              #21
              Jag skulle också vilja ha rudor men jag bor i lägenhet vilket jag säger fan för För jag kan ju inte ge dom det dom behöver om jag bor i lägenhet, har iafl en pytteliten gräskarp än så länge går han i akvarium men han ska få flytta till en polares damm när han blir stor o stark . Gräskarp är ju en rolig fisk! Och de flesta damm odlare har ju sånna inne, varför inte köpa sånna? Men dom kan hoppa rejält mkt så det kan gå illa om dammen inte är nätad...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                På vilket sätt är Gräskarp rolig?
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • dammrudan
                  • October 2007
                  • 5

                  #23
                  Ha, Nu Va Det Fel På Dammruda Också

                  men kan dom äta torrfoder elle
                  så syn att du kritiserar dammruda för dammruda är en bra fisk till dammar enligt mig

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Det är några som har Ruda här, de äter Koi/Guldfiskfoder.
                    Men de syns inte så väl när det blivit en "algmatta" på dammduken.
                    Ruda från sjöar som det inte är rovfisk i brukar inte vara lika höga och kan ha en "gulare" färg och röda fenor.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #25
                      Ursprungligen postat av THE_DUDE
                      ...inte vackra!?! ...du e konstig azur.
                      Jaja, man skall ju inte diskutera smak men nej, jag tycker inte det där är vackra fiskar, inte jämfört med t.ex. guldfisk eller guldid. Eller mört. Eller ens med sutare eller brax.
                      Det där är dessutom sjöruda, så stora och högryggade kommer de inte bli i dammen, utan de kommer att se ut så här:

                      Dvs precis som vildformen av guldfisk.

                      Det är troligt att min mycket låga uppfattning om ruda påverkats av att den är skadlig för andra smådjur i tidigare fiskfria vatten där den inplanteras. Det kanske är lite orättvist, men jag betraktar den som närmast ohyra.

                      gärna haft några ändå, i mitt kar alltså...
                      Pja, jag vet var du kan få tag i ett par miljoner om du bor i Stockholmstrakten. De massförökar sig i dammar där det inte finns rovfisk, så små-sjöarna på Djurgården eller t.ex. Gullsjön här i Täby är knökfulla av tusenbröder av vildformsguldfisk-lika rudor.

                      @kramfors: jag sa inte att gräskarpar (eller kräftor för den delen) är roliga, men om avsikten bara är att hålla efter vattenväxter gör de ett mycket bättre jobb än dammruda, massförökar sig inte, samt blir större och är godare att äta.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Ursprungligen postat av Azur
                        .



                        @kramfors: jag sa inte att gräskarpar (eller kräftor för den delen) är roliga, men om avsikten bara är att hålla efter vattenväxter gör de ett mycket bättre jobb än dammruda, massförökar sig inte, samt blir större och är godare att äta.
                        Viss anser att Gräskarp förorenar och äter vattenrenande växter som tex vattenpest, hornsärv.
                        Här i Västernorrland tror jag att man inte får sätta ut Gräskarp i sjöar.
                        I den sjö där jag hade sommarstuga fick vi inte plantera Gräskarp för fiskekonsulenten på Länstyrelsen.
                        Vi har också en damm ett minne från då det togs lera till ett tegelbruk som är "full" med Ruda, där planterades Gräskarp för 10-15 år sedan om det finns Gräskarp där nu är tveksamt.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • THE_DUDE
                          • February 2004
                          • 764

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kramfors
                          På vilket sätt är Gräskarp rolig?
                          på samma sätt som koi är rolig! ...fast gräskarp kan ju lätt bli dubbelt så stor som koi, och därför även dubbelt så rolig. så står det i min bok i alla fall...
                          http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                          ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                          Kommentar

                          • THE_DUDE
                            • February 2004
                            • 764

                            #28
                            Ursprungligen postat av Azur
                            sutare eller brax.
                            där har vi SNYGGA firrar! sådana SKA jag ha nån gång, det är ett som är säkert.

                            Ursprungligen postat av Azur
                            Det där är dessutom sjöruda, så stora och högryggade kommer de inte bli i dammen,
                            jo insåg det iom. denna tråden, det va lite tråkigt.

                            Ursprungligen postat av Azur
                            utan de kommer att se ut så här:

                            Dvs precis som vildformen av guldfisk.
                            njaa lite lite skillnad är det allt (iaf. från dom vildguldfiskar jag har sett)

                            Ursprungligen postat av Azur
                            Pja, jag vet var du kan få tag i ett par miljoner om du bor i Stockholmstrakten. De massförökar sig i dammar där det inte finns rovfisk, så små-sjöarna på Djurgården eller t.ex. Gullsjön här i Täby är knökfulla av tusenbröder av vildformsguldfisk-lika rudor.
                            tack för tipset! fast bor i gbg så det får bli hisingen eller nått.

                            för att gå lite mer on-topic...

                            dammrudan: har du fått dina dammrudor att äta ännu eller? gör ett vatten byte annars, och testa med lite daggmask, alla fiskar jag haft blir galna av det ja lovar och om rudor är som guldfisk även i betende så borde det nog funka på dom också.
                            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                            Kommentar

                            • dammrudan
                              • October 2007
                              • 5

                              #29
                              jag har 4 dammrudor i mitt akvarium och dom mår jätte bra och är roliga för dom rör på sig rätt mycket
                              men dom är inte så fina men jag är nöjd
                              direkt från dammen

                              Kommentar

                              • classekoi
                                • March 2007
                                • 325

                                #30
                                ruda

                                Rudan är en jätte vacker fisk (särskilt de från sjöbodasjön) men i en damm så syns den inte särskilt bra jämfört med en röd guldfisk eller koi i olika fina färger!!!!!!!!!!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...