När blommar näckrosen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    När blommar näckrosen?

    Just det - när blommar näckrosen?
    Vad behöver den för att blomma?
    Från mina egna iaktagelser från förra "sommaren" så slog näckrosorna ut bara vid närmast helt molnfria dagar. En knopp kunde ligga upp emot två veckor och vänta på den rätta dagen.
    Förra våren funderade jag på att plantera en näckros i en större hink på den inglasade verandan. Det lär ju inte vara ovanligt. Men skulle den blomma utan fullt solljus är min fråga. Plantagen har just nu ett bra utbud med näckrosor för 50-lappen varför jag brottas med frågan igen...
    Tacksam för era erfarenheter...
    Killies is a lifetime passion
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Min erfarenhet är att blomman är "öppen" bara när det är (sol)ljust
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Sulan
      • October 2003
      • 105

      #3
      Tja den kanske behöver solljus för att blomma. Jag va innan idag o köpte både näckrosor o andra växter, dom va riktigt fina. För jag hoppas ju såklart på en solig vår o sommar och 49:- är riktigt billigt. Så chansa du me ;o).

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Bra fråga som jag inte har en susning om även om det säkert blommar uppåt hundra näckrososr varje år i dammen hemma.
        Om du påminner mig genom denna tråd så skall jag dock lämna en rapport om när de börjar blomma i år.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lennart wiklund
          • April 2005
          • 292

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bra fråga som jag inte har en susning om även om det säkert blommar uppåt hundra näckrososr varje år i dammen hemma.
          Om du påminner mig genom denna tråd så skall jag dock lämna en rapport om när de börjar blomma i år.
          Jag minns när jag var ung pilt,då tog jag hem en vild näckros med rotklump från en dytjärn vid våran stuga.
          Denna näckros satte jag i vårt 90l kar,den levde i flera år men blommade aldrig i karet.

          lennart

          Kommentar

          Arbetssätt...