Filter till liten damm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • K_Lindfors
    • March 2005
    • 61

    Filter till liten damm

    Tänkte börja konstruera ett bra filtersystem till vår 250 liters damm, har läst mycket om filter till dammar men alla jag sett känns överdrivna till en såpass liten damm. Det kommer bo ett par guldfiskar i den.

    Har tidigare kört med det lilla originalfiltret som sitter i dammpumpar från bauhaus men det var ju totalt värdelöst. Funderade på sandfilter, dvs kanske först filtrera genom grus, sedan blästersand. Alternativt köra med blå filtermatta.

    Men hur ska jag lösa hela konstruktionen så att den blir tät och väl genomtänkt?
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Köp det här. http://www.vattenliv.nu/shop/show_pr...bcategory%3D73
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • K_Lindfors
      • March 2005
      • 61

      #3
      Skulle vara helt perfekt men tror inte familjen vill lägga ut såpass mycket pengar på den lilla dammen, hur är detta filter uppbyggt om man ska bygga själv?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Bygg ett filter med Zeolit i en kruka eller det här http://www.dammtrivsel.com./prod_show.php?code_no=67400 och ett pumphuvud
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Såsom low-tech fan - varför inte en mussla - gick bra för mej i Bälinge med en damm av liknande storlek
          Skall fixa mussla/or i år
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Tias/Frida
            • March 2005
            • 8

            #6
            vilka problem är det du ska eliminera med filtret? jag tycker det kan vara en bra början att fundera över innan du väljer filter.. eller till och med om du ska ha filter alls eller om du ska köra samma variant som "erikthur" rekomenderade. en mussla filterar ca:11 l/h på det mest biologiska sätt som finns. jag tycker att man ska hålla sig till det så länge det bara går. så skaffa du några musslor du med.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              250 liter med några Guldfiskar det gör en pump/filter för 500-750 liter/ tim. det blir många musslor.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av Kramfors
                250 liter med några Guldfiskar det gör en pump/filter för 500-750 liter/ tim. det blir många musslor.
                Jag vet inte vad jag skall tro. En riktigt stor mussla från Långsjön i Björklinge gjorde vattnet betydligt klarare i min lilla damm på cirka 250-300 liter med tre guldfiskar i Bälinge. Det är i alla fall min erfarenhet värd kanske en femtioöring eller så...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Tias/Frida
                  • March 2005
                  • 8

                  #9
                  med musslor behöver du inte räkna med samma cirkulation som med tt filter som man gör. utan klarar man sig nu med musslor som t.ex "erikthur" skriver så är det bra. eller som jag gör med min. vattenfall liten bäck och musslor. inga filter på över 10 år till dammanläggning på ca:20.000 liter. har byggt ett vattenfall med anslutande bäck till huvuddamm. och efter detta är vattnet klart och fint. inga alger. bara lite trådalger p.g.a aldeles för liten cirkulation i huvuddamm. hitta en sjö någonstans som inte har alger.?? detta är lika naturligt som blommor och bin

                  så om algerna inte vållar stora problem och dom inte går att lösa på biologiskt sätt. nja då KANSKE ett filter kan hjälpa.

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Titta i trädgårdsbutikerna efter dom små fontänpumparna. bara en liten balja som motorn sitter i och ett munstycke upp. då får du cirkulation på vattnet. sen kan du hälla zeolit i filterbaljan om du skulle behöva. Eller köpa en bit ppi 10 matta. dessa finns även i dammbutikerna i form av en stor kub som man skär in pumpen i.
                    Nästa förslag är att ilverka ett snabbfilter som finns beskrivning på här på zoopet. en bit filtermatta, ett pumphuvud och en bit elrör.

                    Men en liten fontänpump är nog en bra början.

                    Urban

                    Kommentar

                    • K_Lindfors
                      • March 2005
                      • 61

                      #11
                      Har redan kört med en fontänpump på cirka 600l/h och filtret på den var ju rena skämtet, blev igensatt på några dagar.

                      Om jag vill hålla vattnet klart och filtrera bort all skit som kommer ner på ytan, hur gör jag då?

                      Har byggt filtersystemet på zoopet med blå filtermatta till mitt akvarium men skulle det ge någon effekt på en utedamm?

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Om du brukar få svävalger (grönt vatten) som "klabbar" igen filtret då kan det hjälpa att ha ett filter med Zeolit.
                        Eller/och UV-C ljus.

                        Jag säljer dammprylar, men inte de färdiga dammarna till de som ska ha fisk i dammen, de som köper dem blir bara missnöjda.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • K_Lindfors
                          • March 2005
                          • 61

                          #13
                          Kan jag använda Aqua Clear Powerhead 802 som pumphuvud även fast det är avsett för akvarium? Pumpar rätt mycket iallafall 1514 liter/tim.

                          Vad skulle hindra att använda detta till en damm?

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            ja, jag har filter med pumphuvuden som går i mina innedammar som reserv om jag eller någon i klubben skulle behöve ett i en karantän eller sjukakvarie.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!
                              Är dammen verkligen bara på 250 liter?
                              Då är det inget som hindrar ett pumphuvud för akvariebruk vad jag vet. det är ju byggt för undervattensdrift.

                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...