Insjöfisk som ej klarade vintern.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Insjöfisk som ej klarade vintern.

    Jag har ju tidigare berättat att det följde med yngel från dammen vid Rocksjön vid foderfångsten förra våren. De växte till under sommaren och var för svåra att fånga.
    Tyvärr tycks de inte ha klarat vintern något vidare. Isen är nu dm-tjock och jag har sett 5 döda fiskar. Nedan är en bild på de fyra jag kom åt. De mäter cirka 6-8 cm i storlek. De två översta är väl abborrar och vitfisken skulle jag gissa är en löja. den nedersta har ett band mer än de två översta. Kan det vara en annan art eller är det en abborre också?
    Bifogade filer
    Killies is a lifetime passion
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Alla tre är abborrar. De ser litegrann ut som gärs pga att de är så väldigt magra. Vitfisken vet jag inte om det är en mört eller en löja.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Apropå mager...
      Det var minst 20 yngel (i alla fall mindre än 100) som hamnade i dammen min på en kubikmeter. Ingen som helst stödutfodring har dock ägt rum. Så dom har växt upp på det som dammen erbjudit dem...
      Jag välkomnar dock fisk i dammen eftersom mina erfarenheter från en tidigare mindre damm i Bälinge säger mej att en damm utan fisk är blott en uppfödning av myggor som senare suger blodet ur dej...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        såg aquarias kallrum med grunt vatten och små aborrar och mörtar.. det var något. fast dammen var ganska stillastående.. fiskarna stod still och såg väldigt uttråkade ut.. tycker att den kunde andvänts till annan typ av fisk... (slamkrypare)

        Kommentar

        • Robot
          • February 2004
          • 1174

          #5
          Det är lite svårt att se på bilden men mörtar har orangea iris i sina ögon.. Alltså är fisken ingen mört om jag ser rätt..

          Kul när man får invånare som man inte hade tänkt sig från början..

          Kommentar

          • petrol
            • January 2002
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Apropå mager...
            Det var minst 20 yngel (i alla fall mindre än 100) som hamnade i dammen min på en kubikmeter. Ingen som helst stödutfodring har dock ägt rum. Så dom har växt upp på det som dammen erbjudit dem...
            Jag välkomnar dock fisk i dammen eftersom mina erfarenheter från en tidigare mindre damm i Bälinge säger mej att en damm utan fisk är blott en uppfödning av myggor som senare suger blodet ur dej...
            Men varför i hela friden har du inte matat dem??
            -----------------------------
            5 meter salt
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Ursprungligen postat av petrol
              Ursprungligen postat av erikthur
              Apropå mager...
              Det var minst 20 yngel (i alla fall mindre än 100) som hamnade i dammen min på en kubikmeter. Ingen som helst stödutfodring har dock ägt rum. Så dom har växt upp på det som dammen erbjudit dem...
              Jag välkomnar dock fisk i dammen eftersom mina erfarenheter från en tidigare mindre damm i Bälinge säger mej att en damm utan fisk är blott en uppfödning av myggor som senare suger blodet ur dej...
              Men varför i hela friden har du inte matat dem??
              Jag såg att de växte till utan matning och jag ville att de skulle koncentrera sej på mygglarverna som jag påpekat ovan.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • chrille_91_3
                • December 2003
                • 409

                #8
                jag tror nästan 100% på att det är 3 abborrar och 1 löja..
                msn: christianedlund1@hotmail.com
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                Kommentar

                • jonisg
                  • April 2005
                  • 172

                  #9
                  Nog är det tre abborrar. Men om det är en Löja är jag inte säker på, ser ut som en mört i kroppen men huvudet är lite åt löj hållet. :S
                  -:KUNGEN:-

                  Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

                  Zooline 50 L, Tomt....

                  Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

                  Kommentar

                  • kanaldamm
                    • May 2005
                    • 3

                    #10
                    fem feta aborrar

                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Ursprungligen postat av petrol
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Apropå mager...
                    Det var minst 20 yngel (i alla fall mindre än 100) som hamnade i dammen min på en kubikmeter. Ingen som helst stödutfodring har dock ägt rum. Så dom har växt upp på det som dammen erbjudit dem...
                    Jag välkomnar dock fisk i dammen eftersom mina erfarenheter från en tidigare mindre damm i Bälinge säger mej att en damm utan fisk är blott en uppfödning av myggor som senare suger blodet ur dej...
                    Men varför i hela friden har du inte matat dem??
                    Jag såg att de växte till utan matning och jag ville att de skulle koncentrera sej på mygglarverna som jag påpekat ovan.
                    Vi lånade fem aborrar som vi fiskat till vår damm. I slutet av oktober fångade
                    vi dem igen - idammen- när vi tömde den inför vintern och körde hem dem till havet igen.
                    De var ganska feta - vi har inte utfordrat dem. Tror att de får rätt mycket mat iform av mask odh insekter - ingen konkurrens från andra fiskar heller.
                    Just nu läcker vår damm som ett såll.

                    Kommentar

                    • guldfiskfreak92
                      • May 2005
                      • 24

                      #11
                      nors eller löja är det nog.. är inge bra på vitfisk.. men skulle tro det

                      Kommentar

                      Arbetssätt...