Bygga filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #61
    Jag sitter här och funderar. Ni har inte över huvudtaget funderat på hur mycket vatten ni kommer skicka genom "vortex" tunnan, eller vid vilken vattenhastighet det börjar släppa från sig all skit? Alla andra rör går helt enkelt att dubblera för att öka kapaciteten, om man inte vill göra större hål på platsen för de gamla rören, men det kan ju bli lite trist om man har en för liten tunna för sin virvel, då släpper den i stort sett bara de absolut tyngsta partiklarna där, och allt det andra kommer fylla igen själva filterbehållarna.

    Jag har funderat lite på något alternativt filtermatterial, men inte haft någon möjlighet att testa det, ni kanske vill ha det i åttanke istället för filltermatter. Vanliga plast-dörrmattor. Sådana där oftast grå, eller gröna, med borst som är en, en och en halv cm långa. Jag kommer aldrig ihåg vad de heter, men jag ska fråga farsan, han vet. De använder nämligen sådana i hjulhusen på lastbilar i familjens åkeri för att inte stänka och skita ner passerande personbilar lika mycket. Jag har inte kollat om det är något alla gör, eller något gubben hittat på själv. Hur som helst. De borde vara billigare än vanlig filtermatta, och ge väldigt mycket yta för bakterier, samtidigt som det inte borde förhindra flödet helt åt skogen... Tror jag. Kanske. Möjligen värt att titta på, beror mycket på vad man får tag i för typ av matta, tror jag.
    Iofs verkar ni inte rädda för att satsa pengar i projektet...
    B!

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #62
      Jag tror jag vet vad du menar,, och jag ska kolla efter dem. Vi har redan ett par filtermattor,, men dessa plastkar slukar hur mycket material som helst. Så dessa tips är toppen.

      Vad ska man slänga i för sten/grus i sista karet? Jag vet inte ens varför man ska ha gruset i sista baljan, jag hade lagt filtermattorna där.

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #63
        Tanken är väll att man ska få gradvis mindre "porer" och därmed fånga upp allt mindre partiklar och bryta ner dem. Annars vet jag inte. Jag sitter och funderar på vad man skulle gjort för någonting smart för att sköta näringsexporten, er insjö är ju lite jobbig att byta 25% vatten i lite då o då...

        Ni skulle kunna ha gigantiska rabatter, utformade som stuprören man hänger runt huset, plastade med dammplast, fyllda med grovt grus, en tunn fiber duk, och 2dm näringsfattig jord ovanpå det. sen får ni odla rosen buskar, träd, eller veritabla skogar på det... Skalan är helt enkelt för stor för att det ska bli lätthanterligt. Ge mig ett par år kommer jag säkert på någonting som är realistiskt.
        B!

        Kommentar

        • Queen_xiter
          • January 2007
          • 264

          #64
          Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på denna insjö till damm..
          Länken i början på inlägget verkar inte fungera.
          Kolla in min hemsida
          www.dammaquaristen.se

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #65
            Ursprungligen postat av Queen_xiter
            Jag skulle väldigt gärna vilja se bilder på denna insjö till damm..
            Länken i början på inlägget verkar inte fungera.
            Jag håller med. Faktum är att jag påpekade det ett par inlägg högre upp, och fick en ny länk till svar...
            Här.
            B!

            Kommentar

            • Queen_xiter
              • January 2007
              • 264

              #66
              Ahh, den hade jag redan sett men inte kopplat ihop den till denna tråden
              Grymt fint var de iaf..
              Kolla in min hemsida
              www.dammaquaristen.se

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #67
                Vi har kollat upp denna plastmatta som du (Mr B) tipsade om. Men det var inga hål i plasten vilket gör att inget vatten kan passera där. Men det kan ju finnas andra mattor som inte är så kompakta.
                Nu funderar vi på vart vi kan få tag i borstar, lite större som skulle passa i en plasttank på 1 kubik. Det måste finnas flera olika maskiner som använder större borstar som de t.ex sopar med, dessa borde man kunna komma över när de byter sina borstar. Är det någon som har tips om detta.

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mr B
                  Jag har funderat lite på något alternativt filtermatterial, men inte haft någon möjlighet att testa det, ni kanske vill ha det i åttanke istället för filltermatter. Vanliga plast-dörrmattor. Sådana där oftast grå, eller gröna, med borst som är en, en och en halv cm långa. Jag kommer aldrig ihåg vad de heter, men jag ska fråga farsan, han vet. De använder nämligen sådana i hjulhusen på lastbilar i familjens åkeri för att inte stänka och skita ner passerande personbilar lika mycket. Jag har inte kollat om det är något alla gör, eller något gubben hittat på själv. Hur som helst. De borde vara billigare än vanlig filtermatta, och ge väldigt mycket yta för bakterier, samtidigt som det inte borde förhindra flödet helt åt skogen... Tror jag. Kanske. Möjligen värt att titta på, beror mycket på vad man får tag i för typ av matta, tror jag.
                  Iofs verkar ni inte rädda för att satsa pengar i projektet...
                  B!
                  Är det möjligen Astro Turf du menar, jag har själv funderat på dessa mattor som bottenmaterial i yngelkar men inte kommit till skott ännu, frågan är om dom är giftfria eller släpper ifrån sig nåt ämne.
                  K-Bygg erbjuder byggmaterial och verktyg till alla typer av byggprojekt!
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #69
                    Ursprungligen postat av Zirry
                    Nu funderar vi på vart vi kan få tag i borstar, lite större som skulle passa i en plasttank på 1 kubik. Det måste finnas flera olika maskiner som använder större borstar som de t.ex sopar med, dessa borde man kunna komma över när de byter sina borstar. Är det någon som har tips om detta.
                    Inte säker, men de som hänger utanför de olika fotbolls omklädningsrummen här i trakten har jag för mig att gatukontoret stått för. Det sitter järnband i centrumet som gör dem olämpliga, men kolla upp det, kan ju finnas modeller utan.

                    Ursprungligen postat av albjohn
                    Är det möjligen Astro Turf du menar, jag har själv funderat på dessa mattor som bottenmaterial i yngelkar men inte kommit till skott ännu, frågan är om dom är giftfria eller släpper ifrån sig nåt ämne.
                    http://www.fresks.se/Main.aspx?ObjectID=1315
                    Det ser ganska rätt ut, men det är glesare mellan borsten i de som farsan använder, och det är hål i bottenplasten. Om de är giftfria borde tillverkaren kunna svara på.
                    B!

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #70
                      Jag har för mig att jag sett nån sån variant ochså med lite mjukare borst, det kan ev vara nåt man använder på altaner och balkonger eftersom det bör kunna släppa igenom vatten och andas pga mögelrisken.

                      Men kolla med farsan din och rapportera gärna vad det är för något han använder.
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #71
                        Ursprungligen postat av albjohn
                        Men kolla med farsan din och rapportera gärna vad det är för något han använder.
                        Jag har jagat honom. Just nu är han i Holland, så jag kan inte göra en ny påstötning, men sist jag frågade, kunde han inte komma ihåg fabrikat eller liknande, men de skulle, om han mindes rätt, vara köpta på EKO-hallen, på en höstutförsäljning av "sommar varorna" Han har haft hur många som helst, men det är viss åtgång på dem tyvärr.
                        B!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...