Akvariefisk utomhus - idéer någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CissiB
    • October 2004
    • 25

    Akvariefisk utomhus - idéer någon?

    Jag har en 160 liters formpressad damm som med stöd av några lecablock kunde stå på min uteplats i sommar. Hyr stället - så jag kan inte gräva ner den tyvärr. Det är så frestande att fundera på vilken liten fisk som kunde trivas där fram till hösten när jag får ordna övervintring inomhus. Den lilla Kardinalfisken har jag tänkt på, men jag är rädd att temperaturen kan bli lite hög i gassande sol. Platy, Molly m fl borde gå. Är det nån av er som har provat på? eller som har liknande drömmar?!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Prakt Barb, Kardinalfisken och Gambusia affinis (stavning?) vet jag en som har i damm ute
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kardinalfisken har inga problem upp till åtminstone 30 grader, så jag tror inte för hög temperatur blir ett problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • CissiB
        • October 2004
        • 25

        #4
        Så Kardinalfisken skulle kunna tåla lite temperaturhöjningar. Det låter bra, för den går ju att få tag på i zoo-affärer. Vad jag förstår så blir den finare i färgen om den hålls lite svalare, och det skulle det nog bli i varje fall på natten. Gambusia affinis, moskitfisk har jag också läst om. Den verkar intressant, men Kramfors: har du någon aning om var man kan få tag i den?

        Kommentar

        • cecilia
          • January 2003
          • 754

          #5
          Makropoder går också bra, så länge temperaturen inte går under ungefär femton grader. De färgar ut något otroligt utomhus och är väldigt vackra i solljus.
          Mvh Cecilia
          Ps. Spigg är också kul.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av CissiB
            Vad jag förstår så blir den finare i färgen om den hålls lite svalare
            Skall jag vara brutalt uppriktig tror jag inte på det. Trivseltemperaturen för kardinal är 25-28 grader, då förökar de sig och växer snabbast; precis som de andra akvarie-"kallvattensfiskarna" kommer de egentligen från subtropiska och varmtemererade klimat (motsvarande spanien/italien ungefär).

            Just kardinalfisken är t.ex. extremt vanlig i vattnen kring Hong Kong, och kallaste månaden där är Januari, med snitt-temperatur 16 grader, medan Juni - Augusti snittar 28 grader.

            Deras kallaste månad på året är alltså samma snitt-temp som vår varmaste månad på året.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • CissiB
              • October 2004
              • 25

              #7
              Intressant om Kardinalfisk, Azur. Alltså den vill ha varm sommar och kallare vinter. Och du menar att det inte är tillräckligt varmt utomhus för att den ska trivas och färga ut bra? Eller fattade jag fel, du kanske menar att man kan vända på det. Deras vinter blir vår sommar och så ger man dem varmare vinterperiod? Makropoden verkar också intressant. Men var får man tag på en sådan? Har aldrig sett dem annat än på bild.

              Kommentar

              • Cine
                • February 2005
                • 25

                #8
                Hej!



                Låter kul tycker jag. Jag har själv haft liknande planer och funderingar. I gamla nummer av tidskriften Akvariet kan man läsa om liknande försök. Det var tydligen inte helt ovanligt att man under efterkrigstiden använde hällkar ute på skärgårdsöarna som låg ovanför tidvattenzonen till att hålla och odla diverse akvariefiskar. Kardinalfiskar bland annat.

                Man satte helt sonika ut några par Kardinalfisk och en del finbladiga växter i ett hällkar tillsammans med en rejäl dos vattenloppar på försommaren och sedan åkte man dit på hösten och håvade upp några hundra exemplar. Billigt och enkelt. Olika ungfödare förekom också, men de är så pass sönderavlade nu 50-60 år senare, så det kanske inte funkar med dem.

                Gambusior går nog också bra, men ha dem inte med Kardinalfiskar. Gambusior är riktigt aggressiva och ger sig på Kardinalfiskarna.

                Andra arter som kan fungera är Guldbarb och Praktbarb

                Försök ordna så att din damm får skugga åtminstone mitt på dan i det hetaste solgasset annars kan det nog gå illa om det blir en varm sommar. Algodling blir det nog också.

                Lycka till!

                Kommentar

                • susanne
                  • June 2003
                  • 60

                  #9
                  Jag hade Kardinalfisk i min damm i somras, den låg i skugga mestadels av dagen. Så jag var snarare rädd för att det skulle vara för kallt, men dom förökade sig och mådde prima!!
                  Sann Akvarienörd med 170, 152, 100, 64, 60, 50 och 18 liters..

                  Kommentar

                  • ola sjödin
                    • March 2005
                    • 31

                    #10
                    Jag har provat lite olika fiskar i min damm. Guldbarber, Odessabarber och röda standardsvärdbärare har klarat sig mycket bra. När jag tog upp dem i höstas så visade termometern på sex grader och alla fiskar klarade det bra! Det var ca. tio stycken av vardera barbarten och två svärdbärare + ett tjugotal yngel. De klarade även omställningen till varmare vatten alldeles utmärkt. Jag tror dock inte att de klarar så pass låg temp någon längre tid och förmodligen bör omställningen till rumstempererat vatten få ta ngn dag. Mina fick bo i en balja i garaget (12-13 grader) i två dygn. Nästa år skall jag låta svärdbärarna komma upp lite tidigare då det hann bli lite i kallaste laget i höstas. Jag skall då även prova med macropoder och ev. även kardinalfirrar. Då en av mina dammar är ganska stor så hoppas jag få tag på lite sydliga sydamerikanska ciklider (Gymnogeophagus gymnogenys eller C.facetum) som skulle göra sig bra i dammen.
                    Fisk som inte mått bra i min damm är Texasciklider, Röd ciklid och O. mossambica. Sebraciklider fungerar ganska bra, men de bör enligt mina erfarenheter tas upp kring 12-13 grader.
                    Jag har pratat med folk som på 70-talet testat med guppys (vildformen) och det gick tydligen alldeles utmärkt men mängder av yngel som resultat. En annan fisk som skall tåla låg temp är Norsk flaggtetra. Nackdelen är väl att de ibland kan trycka i sig stora mängder växter. Ytterligare en fisk som bör fungera bra är Praktbarben.

                    / Ola Sjödin, Piteå

                    Kommentar

                    • CissiB
                      • October 2004
                      • 25

                      #11
                      Spännande! Det verkar som om det finns ganska många akvariefiskar som skulle kunna trivas ute på sommaren. Men mycket beror på vilken typ av damm det är frågan om. Jag måste nog tänka mig för både en och två gånger när det gäller placeringen , eftersom temperaturen i en liten svart plastdamm säkert kan bli rätt hög om den står i solen. Dessutom måste jag vara säker på att kunna övervintra fiskarna på ett bra sätt. Det lutar nog åt Kardinalfisken ändå, eftersom den är relativt enkel att få tag på till skillnad från Gambusia eller Makropod (som jag inte har sett i någon zooaffär). Viktigast är ändå att mina fiskar mår bra både utomhus och på vintern inne. Jag läser allt jag kan, och är tacksam för alla era tips!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...