Vilket vinterliv....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Vilket vinterliv....

    Denna damm slutar aldrig att förvåna mig. Nu har jag upptäckt att dammen är full av paddor, tror de är paddor de är bra stora. Det ligger säkert 30-40 av dessa djur efter kanterna och i alla storlekar. Men de flesta är väldigt stora. Det måste ju ha varit så att de har kommit till dammen som vuxna och att vi inte sett dem. Jag hittade en padda på gärdet i somras och bar den till dammen. Men eftersom jag aldrig sett den sen så antog jag att den hoppat därifrån, men som sagt nu kryllar det av dem.
    Har vi någon kunnig på groddjur? Kommer de att leva vidare i dammen även i sommar eller brukar de endast övervintra i vatten. Jag trodde faktiskt att de grävde ner sig i lite lerig dy och låg där hela vintern. Men det vore kul att få lite information om dessa varelser nu när vi har upptäckt så många.
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Paddor och grodor brukar inte vara välkommna besökare i dammar med fisk då de ofta bär på parasiter och iglar.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #3
      Så kan det mycket väl vara. Men nu har vi massor här iaf. Jag fundera lite på hur vanligt det är att det blir så här och lite hur de fungerar.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Vad jag kommer ihåg från bokstudier brukar paddor och grodor försöka övervintra i bottenslammet på dammar. Men nu kan jag minnas fel. Och nu är detta definitivt så här långt inte någon normal vinter Och slutligen är både grodor och paddor fridlysta i Sverige. Så hursomhelst bör du inte göra något åt detta.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #5
          Jag tänker absolut inte göra något åt dessa nya innevånare. Jag gillar dessutom denna typ av djur. Fast jag vill inte ha dammen full i sommar. Jag trodde också att dessa djur övervintrade i slam och det har vi inget. Därför var det hela lite märkligt.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag brukar ha döda grodor i min damm på våren.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Grodor vet jag övervintrar ofta under vatten; de tål t.o.m. lätt infrysning. Om dammen fryser hårt är det dock game over, liksom om det blir syrebrist.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #8
                Ja,

                jag misstänker att de ligger en hel del döda grodor i dammen nu. Den frös till rejält innan vi fick i en syrepump och jag antar att det blev syrebrist för dem. Förhoppningsvis så blir inte förruttnelsen för stor.

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Ett problem med stora damma är att hålla ren.
                  Sjukdomar kan också bereda besvär det är svårt att fånga den sjuka/skadade fisken, tänk bara att behandla dammen mot vita prick om köper medlet i Zoobutiken.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • lenis3
                    • June 2004
                    • 2254

                    #10
                    hej!

                    ang paddorna storlek har jag för mig jag läst att padd-honorna är mycket större än hanarna, vet dock inte om detta stämmer. Varje sommar hittar jag flera enorma paddor (rätt söta) i rabbatterna här, intressanta djur.
                    Min zoon
                    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                    Kommentar

                    • Zirry
                      • June 2004
                      • 78

                      #11
                      Vet ni någon bra sida på nätet där man kan gå och fösöka identifiera dessa grodor/paddor? Jag har försökt leta med inte hittat någon. Tror att dessa kanske är barnmorskegrodor. Vi får väl se när våren kommer vad som har hänt i dammen och vad som kliver upp.

                      Kommentar

                      • Tias
                        • December 2003
                        • 98

                        #12
                        vi har med Paddor och grodor i våran lilla "pöl" (ca:20.000 liter). dom övervintrar och förökar sig dock begränsat för fiskarna mummsar på både rom och yngel. hittils varje år. 10:e året nu. även en annan kul grej massor av vattenödlor. dessa är så söta innan dom växt färdigt och gälarna hänger ut som ett par hornliknande öron.
                        jag finner inga problem med varken ödlor eller grodor. inga sjukdommmar eller något sånt på dessa tio åren som dammen varit igång.

                        vet dock ingen sida som man kan identifiera de olika sorterna.
                        Det jag skriver är min åsikt som bygger på den erfarenhet och de tankar jag har och inget annat.

                        www.tielias.blogspot.com

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Den här sidan kanske? http://www.teorekol.lu.se/~rana/grodokral/arter.html

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Zirry
                            • June 2004
                            • 78

                            #14
                            Ja,

                            nu har jag fått fiskat upp en massa döda grodor och fler ligger det däri. Även 5 guldfiskar har satt livet till. Men idag såg jag 30 fiskar som jag kunde räkna till och de såg ut att leva välnärda och i god kondition.
                            Jag kollade även vattnet och det fanns ingen nitrit men rätt högt PH-värde 8 - 8,5. Jag trodde snarare att det skulle vara lågt. Vilket PH-värde brukar ni ha i era dammar?

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Min damm är fortfarande frusen men isen har börjat släppa vid kanterna och pH var som som regn/smältvatten brukar vara ca 5,0.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...