Nån som provat killis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Nån som provat killis?

    Bara nyfiken på om nån provat att hålla Aphanius iberus eller Valencia hispanica i utomhusdamm över vintern?

    En norsk sida jag hittat påstår att de är vinterhärdiga bara inte dammen bottenfryser.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • harbard
    • July 2002
    • 1085

    #2
    En dansk sida om "Lave temperaturer for tandkarper": http://snurl.com/lavtemp
    Här finns de båda killiarter du nämnner (och många fler).
    &lt;&lt;&lt;(<font color="red">^</font id="red">:<font color="red">&gt;*</font id="red"> harbard
    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Fascinerande. Nu blir man ju lite sugen på att skaffa trädgårdsdamm. Jag är helt ointresserad av blaffiga guldfiskar och koi, men såna här killies vore väldigt skoj att hålla i damm.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag har för mej att jag läst om någon som köpte en riktigt stor hink och grävde ner den i rabatten och jag undrar om det inte var någon av dessa arter han hade där. Men han såg ju inte fisken alls förrän hade tömde den lilla dammen till hösten. Så mycket fisknöje blir det ju inte...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Väcker liv i den här tråden.
          Svaret på vilken killi i dammen kanske är Megalebias.
          En större art som i naturen kalasar på mindre killis.
          På cynolebias group finns foton på några Megalebias som nyligen blev uppfiskade ur en damm i Danmark. Tyvärr kan jag inte länka till de bilderna eftersom det kräver att man är inloggadi gruppen. Men här en annan bild på en Megalebias:

          Och här lite mer fakta om hur de hålls i Danmark:
          Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

          Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

          Jag köpte lite ägg tidigare även om jag inte tyckte jag hade ett tillräckligt stort akvarium.
          Men dammen kanske duger...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          Arbetssätt...