hur bygga innomhus dam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    hur bygga innomhus dam?

    Hej, jag ska innom en ganska avlägsen tid:-) Bygga en dam åt mina firrar.
    En redtail, och 4 Jaguar ciklider.
    Och det jag undrar är hur jag skall gåtilväga när jag bygger dammen, och hur jag skall sköta den.
    Samt hur stor den behöver vara, har tänkt mig den ganska stor.
    mvh/ nicklas
    /Sven Hund
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Här är bilder på mina innedammar.
    http://www.kramforskoi.com/dammbilder/innedamm0309181.JPG
    200x200 x90 cm 2x6" plank med byggbeslag skruvade i hörnen, klädd med skyddsmatta och dammduk.
    Frigolit i botten
    http://www.kramforskoi.com/dammbilder/innedamm0309182.JPG
    Damm 100x200x80 cm byggd av 2x4" reglar isolerad med frigolit, spånskiva skyddsmatta damm duk. Utv. med stockpanel.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • strider
      • April 2002
      • 176

      #3
      tack, men jag skall ha en mer naturtrogen dam, som är i golvhöjd, och som är på ganska många kubik, vet ej precis hur stor men typ 4*3 meter, och med ett djuphål på ca 120-150 cm.
      Så den blir ganska maffig, beroende på vilket hus jag får tag på:-)
      Har som mål/dröm att bygga ut en växthusdel från huset, med dammen, stora klängväxter, och diverse andra roliga djur och insekter.
      Men det får vi se när det blir, inte gratis direkt, men inte heller så fruktansvärdt dyrt för en dröm:-)
      /Sven Hund

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Ursprungligen skickat av strider
        tack, men jag skall ha en mer <b>naturtrogen dam</b>
        Kanske borde ragga på baren då? :o)
        Na klar!

        Kommentar

        • Nils Holmström
          • November 2004
          • 2195

          #5
          det är väl bara att ta reda på hur folk i allmänhet bygger utomhusdammar och sen göra samma sak fast i ett inglasat utrymme. problemet blir nog att hålla dammen varm vinterhalvåret, men någon sort värmeslingor nedgrävda i marken borde väl kunna ta hand om det problemet.
          222 liter Malawi

          Kommentar

          • Glajdarn
            • November 2004
            • 270

            #6
            Jag tror nog att du får, som du säger, räkna med att bygga den utomhus i en "växthusdel"... Annars får du helt enkelt gå ner i källaren och banka och gräva redigt tills du får ett hål som motsvarar dina krav - och det lär inte bli en enkel uppgift.
            Och det där med värmen kan ju också bli en utmaning...
            någon sort värmeslingor nedgrävda i marken borde väl kunna ta hand om det problemet.
            Det får nog vara ganska så rejäla slingor för det, tror du inte? Och energikrävande till 1000...
            Vore det inte bättre att isolera mellan jorden och dammduken ordentligt, och sedan ha i någon form av doppvärmare? Och naturligtvis ha ordentligt med isolering i väggarna på växthuset...

            Men funkar det hela kan det ju bli hur fräckt som helst! =) Bara du är beredd att langa fram de stålars som behövs...
            "This is a lighthouse. Your call."

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              hur hög effekt behöver man till en doppvärmare som ska värma upp 18 kubikmeter vatten?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                borde man inte kunna bygga någon sorts damm/akvarium combo, med damduk silikonat mot en stor klasruta? det hade ju helt klart öppnat för möjligheter att göra väldigt stora akvarium relativt enkelt...
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Du kan bygga en ram av trä och sedan forma in och utsida med frigolit.
                  Är det rumstemp så kan en 3000 W värmare räcka.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Glajdarn
                    • November 2004
                    • 270

                    #10
                    [quote][hur hög effekt behöver man till en doppvärmare som ska värma upp 18 kubikmeter vatten?/quote]
                    Svar: En ordentlig jävla doppvärmare - gärna atomdriven! =)

                    Fast den modellen är nog lillebror till den värmeslinga som man måste ha för att värma upp ett antal kubikmeter jord + 18 kubikmeter vatten...

                    Om du inte menade att man skulle ha slingan mellan isolering och duk - vilket i så fall skulle kräva ungefär samma energimängd som doppvärmarallternativet.
                    "This is a lighthouse. Your call."

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      man aknske kan ha en vedeldad kamin med ett skorrstensrör som först går ner under vattenytan och sen upp igen.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • Glajdarn
                        • November 2004
                        • 270

                        #12
                        man aknske kan ha en vedeldad kamin med ett skorrstensrör som först går ner under vattenytan och sen upp igen.
                        Tanken är god, men nog inte hållbar i längden... Det är nog ingen barnlek att värma 18 kubik vatten till rätt temperatur med en vedeldad kamin. Dessutom blir man ju bunden vid dammen 365 dagar om året - eller i alla fall en jäkla massa dagar... Och ved är dessutom inte billigt om man inte hugger det själv.
                        Risken är att han kommer att bli en ny "Kaminmannen"... (tänker på sketchen i "percy tårar") =)
                        "This is a lighthouse. Your call."

                        Kommentar

                        • strider
                          • April 2002
                          • 176

                          #13
                          Stavfelrt får stå kvar, det var så roligt.
                          Jag hande planerat att gräva, och isolera med "blåfrigolit"
                          Och ev guta med glasfibeväv, kan inte samma slingor som i golvvärme fungera? eller det kanske finns slingor till ändamålet? Hade oxå planer på typ en brunn, med en propp, ovanför ett djuphål, så man kan tappa på vatten, men ha fiskarna kvar i djuphålet, ett projekt alltså, kom gärna med tips och trix...
                          Sen ett vatten fall, som jag tänkte gära genom en vanlig typ jula pump, och nån sorts ytterfilter på det.
                          Jag har oxå funderat på en glasskiva, men då måste ju akvariet vara över golvhöd, har inget är iof bestämt än, har ju ingenstans att ha dammen:-)
                          /Sven Hund

                          Kommentar

                          • strider
                            • April 2002
                            • 176

                            #14
                            fan jag måste börja plugga, iof bror de mesta felen på för tätt mellan tangenterna:-)
                            Skämms ju när jag läser vad jag skrivit.
                            /Sven Hund

                            Kommentar

                            • Svalu
                              • February 2004
                              • 84

                              #15
                              18 kubik?? Inne? Bygg ett poolhus först, skaffa dig sen en rejäl lottovinst så du kan pröjsa elräkningen.
                              Du vill värma 18 kubik till runt +26C nergrävt i mark...och eftersom det är tropiska firrar du ska ha i denna enorma volym....föreslår jag att du samtidigt ringer Barsebäck och ber dem dra fram en 40 kilovoltare...du kanske får rabatt? Vem vet.
                              #Om du inte hittar vägen, bygg en"
                              Julius Ceasar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...