hur bygga innomhus dam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    #46
    Nu verkar det dock som drömmen får vänta, då jag har andra drömmar att upfylla.
    Har just beställt en rally bil från japan, som mina pengar kommer gå till ett bra tag framåt, om jag lever så länge:-)
    /Sven Hund

    Kommentar

    • Michael Jordan
      • March 2005
      • 5

      #47
      Vinter

      Enligt en bekant ska man iallafall kunna ha koi ute i dammen på vintern, detta beror förstås på vart man bor och djup på dammen, han som berättat detta för mig bodde ioch för sig i skåne på den tiden, själv bor man i mitten av sverige i jämtland där det kan bli ganska kallt, så jag tar för säkerhets skull upp mina koi på vintern och har dom i ett av mina akvarium i runt 20 grader, börjar dock spekulera i hur det skulle funka att ha mina koi ute till nästa vinter..men men har någon några tips så vore jag tacksam, det får ju framförallt inte bottenfrysa..... och det är nog inte alltför lätt att med en rimlig summa ordna värme i en stor damm...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #48
        En Koi ska inte förvaras under 12 grader då immunförsvaret inte är aktivt vid lägre temp, men det finns parasiter och bakterier som fortfarande är aktiva över 7 grader.
        Vinter förvaring i "kyla" ska vara 4-6 grader, men det blir ofta problem att hålla den tempen på hösten och våren.
        De "lärde" anser också att varje gång vattentempen passerar 12 grader så "sliter" omställningen på fisken.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #49
          Vi

          har våra koi ute i vinter. De har även varit uppe så vi sett dem här i vintras, så jag antar att de lever ännu. Men jag får väl återkomma med information om hur de mår till våren, då ser man antagligen hur det hela fungerade. Vi bor i Skaraborg.

          Kommentar

          • J A D E
            • January 2005
            • 63

            #50
            Hittade denna tråd om 3000L på norska; http://www.diskusjonsforum.no/akvari...ead.php?t=1639

            Kommentar

            • Mr B
              • September 2004
              • 1310

              #51
              Ursprungligen postat av Zirry
              har våra koi ute i vinter. De har även varit uppe så vi sett dem här i vintras, så jag antar att de lever ännu. Men jag får väl återkomma med information om hur de mår till våren, då ser man antagligen hur det hela fungerade. Vi bor i Skaraborg.
              Zirry, ni har ingen damm, ni har en lite konstgjord sjö, man padlar inte kanot i dammar *- )

              B!

              Kommentar

              • Zirry
                • June 2004
                • 78

                #52
                *skrattar* grejen är att man kan göra mkt i dammen,, även bada. Det blir liksom en kombination.

                Kommentar

                • truezingo
                  • August 2009
                  • 1

                  #53
                  strider

                  Du är och förblir en drömmare! Du pluggar och "ska" tjäna bra med pengar...
                  Efter att ha läst alla inläggen så är det inte stavfelen man irriterar sig på, inte heller meningsuppbyggnaden som är....

                  Lycka till med bilen

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #54
                    Han kanske tjänar bra med pengar nu eftersom det var över fyra år sedan han skrev i denna tråden.

                    Kommentar

                    • teden77
                      • August 2009
                      • 47

                      #55
                      Ursprungligen postat av strider
                      Stavfelrt får stå kvar, det var så roligt.
                      Jag hande planerat att gräva, och isolera med "blåfrigolit"
                      Och ev guta med glasfibeväv, kan inte samma slingor som i golvvärme fungera? eller det kanske finns slingor till ändamålet? Hade oxå planer på typ en brunn, med en propp, ovanför ett djuphål, så man kan tappa på vatten, men ha fiskarna kvar i djuphålet, ett projekt alltså, kom gärna med tips och trix...
                      Sen ett vatten fall, som jag tänkte gära genom en vanlig typ jula pump, och nån sorts ytterfilter på det.
                      Jag har oxå funderat på en glasskiva, men då måste ju akvariet vara över golvhöd, har inget är iof bestämt än, har ju ingenstans att ha dammen:-)

                      funkar det inte att bara värma upp rumet med någon slags infravärmare?

                      Kommentar

                      • Grothras
                        • July 2009
                        • 401

                        #56
                        Ursprungligen postat av myslas
                        Han kanske tjänar bra med pengar nu eftersom det var över fyra år sedan han skrev i denna tråden.
                        Ja nu verkar han ha så mycket att göra så att han inte har hunnit vara här inne på ett och ett halvt år så nu tjänar han nog kosing

                        Kommentar

                        Arbetssätt...