hur bygga innomhus dam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    #31
    rankan jag skall ha där, har jag redan, ingen vanlig vinranka utan en som får stora blad, och växer mycket fort, hette nåt emd vin och ranka tror jag skall kolla upp det. den jag fick skottet av var typm 50m och 6 år gammal. sjukt fin. Vad är dyrt då vad tror ni årskostnaden kommer ligga på?
    /Sven Hund

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #32
      Här är bilder på ett dammbygge.http://home.swipnet.se/Tsunami_Koi/koihusbygge.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #33
        Jag tror att dina årliga driftskostnader för en sådan damm hamnar runt 50-60.000:-, eller cirka 5000:-/månaden. Det mesta är uppvärmning och ventilation, men även vattenräkningen blir av det mer hiskeliga slaget. Räkna också med att det kostar en bra slant att bygga det hela, kanske 75-100.000:- om du vill ha det riktigt gjort så det håller i många år utan överhängande risk för katastrofer och elände.

        Kommentar

        • dgqlof
          • November 2003
          • 1344

          #34
          Jag tror att uppgifter i denna tråden om höga uppvärmningskostnader är överdrivna. Ett tankeexempel: Tänk att du har har ett akvarium på 18 m3 i ett rum som håller 26C. Blir det rummet dyrare att värma upp än ett rum utan akvarium? Nej, inte förrän du byter vatten, med elvärme kostar det 23 kr för varje m3 du byter.

          Med en damm kommer visserligen värmeförlusten via avdunstningen till men den kan hållas låg genom att hålla hög luftfuktighet hela tiden. Det kräver naturligtvis material som tål fukt.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #35
            Om rummet och vattnet har samma temp så dunstar det inte så mycket vatten.
            Jag har ca 4,5 kubik vatten inne och 15 kubik ute och räknar med att det kostar mig i ström och vattenbyten ca 6000:- om året.
            Fiskarna är inne från oktober till mitten på juni.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • dgqlof
              • November 2003
              • 1344

              #36
              Och bor man i villa kan man ju roa sig med att gräva en brunn om förhållandena passar. Visserligen går det åt rätt många kubikmeter vatten för att tjäna in brunnen, men på köpet behöver man aldrig oroa sig för klorerat vatten.

              Kommentar

              • kkpa
                • April 2004
                • 8

                #37
                Det här var nog fan en av dom dummaste diskussioner jag varit med om.
                Ett konstigt önskemål och en drös (inte alla) idiotiska svar.
                Mitt tips lyder nog hellre så här....
                Du har akvariefiskar....bygg ett akvarium.
                Vill du bygga en innedamm, glöm Dammduk och kontakta en poolbyggare, dom kan det där med konstruktion och kostnader. den blå kakeln går alla gånger att byta ut till tex granit (eftersom du verka ha obegränsat med pengar).
                Och för att tillägga så kan jag nog lova dig mycket mer glädje om du huserar Koikarpar i dammen.
                Men.....
                Lycka till.

                Kommentar

                • strider
                  • April 2002
                  • 176

                  #38
                  Det där var nog det dummaste hittils...
                  Obegränsat med pengar har jag ej, men det har du ej att göra med.
                  Men du kanske oxå har hört att man vill bygga drömmar själv?
                  Och nån karp intresserar mig inte.
                  Det enda indiotiska i denna trån är ditt inlägg.

                  Men nåt bra komm ju ur det..

                  Vad kostar det att ha en innomhuspol på ca 18kubik per år nån som vet?

                  För övrigt så tror jag inte att drifts kostnaden är så hög.
                  /Sven Hund

                  Kommentar

                  • strider
                    • April 2002
                    • 176

                    #39
                    Byggkostnaden lär ju snarare hamna på 100000+
                    Men det kunde ju inte du veta.
                    /Sven Hund

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Det här var nog fan en av dom dummaste diskussioner jag varit med om.
                      Ett konstigt önskemål och en drös (inte alla) idiotiska svar.
                      ?????????????????
                      Håller med strider om att ditt svar var det dummaste i tråden
                      Orealistiskt eller inte - oavsett vilket - drömma kan vi väl alla få göra.
                      Själv går jag i tankar om att bygga en inlglasad uteterass till huset på uppåt 100 kvm och där har jag tänkt ha en damm på uppåt 15-20 kubik - av värmeskäl så blir det dock sannolikt koi eller störar i dammen. Vi får se hur det blir - har ännu inte räknat på vad det kostar samt vet inte om man får bygglov för en så stor utbyggnad.
                      Men drömma och fundera känns skönt när det är skitväder som idag.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • strider
                        • April 2002
                        • 176

                        #41
                        Tack!
                        Tycker för övigt att de flesta svar varit mycket vettiga, och det mindre vettiga i tråden är väl min stavning i inlägen:-)
                        Detta beror dock på att jag är dålig att stava, har brottom, ligger med min laptop, inte för att jag är dum:-)
                        Jag skall kolla upp ungefär vad driften av en sån här ung kommer att kosta, sen skriver jag det här.
                        /Sven Hund

                        Kommentar

                        • Kitty
                          • December 2004
                          • 50

                          #42
                          Min "mäster" när jag gick till plattsättare byggde en inomhuspol till barnen,mest som ett större badkar ca 2*1,5 m ca 80 cm djupt bara men endå, ungarna hade nog kul : )
                          Hans hus var ett äldre bygge på vanlig torpargrund, han rev helt sonika ut golv, trossbotten mm, isolerade ordentligt och jöt ett kar som han klädde invändigt me kakel.
                          så varför skulle det va så svårt att bygga en inomhus damm?
                          Om man har hyfsad temp i växthus delen året runt och isolerar dammen bra så ska väl inte det vara några problem.
                          Kör så de` ryker!

                          Kommentar

                          • jolon
                            • December 2002
                            • 1075

                            #43
                            Där har du något kitty! Klart intressant uppgift för en Bygg/arkitekt/Ingengör lärare att sätta dit sina elever på, Fan strider kolla med din lokala högskola om dom kan hjälpa dig med siffrorna! (Kommer helt ärligt inte ihåg vad frågan från början men alla hakar upp sig på ventilation el och pengar)
                            My internet should be readonly.

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #44
                              din dröm är visst samma som min.. Mycket samma.. hmm... fast min var i litet mindre skala... kanske ska du se på hur man bygger ett rum för varm innomhuspool? det finns ju.. och det är liksom isolerat för vattnet..

                              *suckar drömmande, jag ville ha en grund innedamm för slamkrypare.. flera kvadratmeter och bara typ.. högst trettio cm djup.. med stenar där man kan sitta och titta på dem...*

                              Kommentar

                              • AndreasBK
                                • December 2003
                                • 374

                                #45
                                Vem har inte den drömmen *L*
                                Jag har spanat in mig på dammen i Victoriaväxthuset på Bergianska, där tror jag att mina fiskar skulle få det toppenbra.
                                Kanske skulle ta med dem i en påse o bara ploppa ner dem?
                                Andreas akvariesida

                                Kommentar

                                Arbetssätt...