hur bygga innomhus dam?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    #16
    fan vad ni överdriver, att ha en pol är ej så dyrt, då kan väl inte en damm vara det, värre är det med en dam:-)
    Alltså den skall inte vara utomhus, den skall vara in en inglasad del av huset, det bästa vore ju om man kan bygga där det sluttar nedåt, så man kan ha den ovan marken men ändå vid markhöjd.
    /Sven Hund

    Kommentar

    • twistedfish
      • August 2003
      • 140

      #17
      Finns ju värmeslingor till att lägga i botten på akvarium vilket borde vara det billigaste alternativ vad gäller värme då du kan isolera dammen rejält med exempelvis frigolit och sedan gjuta ovan pådet som man gör en husgrund. Bara ett en tanke men jag tycker att det borde funka. Är nog det billigaste också om du inte ska värma det med en vedkamin vilket du kan ha som komplement för att värma luften den delen.
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        stavfel eller inte - rubriken kan bli en klassiker
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Svalu
          • February 2004
          • 84

          #19
          Överdriver? Kanske lite Men ta dig en rejäl funderare.
          -Har du tillgång till bergvärme eller något sånt som kan mata historien året om med en stabil temp på 26C? Även om du har så kan jag lovar att elräkningen inte är att leka med, oavsett.
          -Har du till det lagt anläggningskostnaden...funderat på var och hur du ska ventilera ut avdunstningen? Via en frånluftsvärmepump...kostar...ventilationen kostar...
          -Hoppar du över den biten så har du en rötskadad kåk på halsen.
          Förstå möjliga och omöjliga uppgifter...du lär få att fundera på om du drar igång det där. Din fråga skulle nog ge mer payoff på ett byggforum.
          #Om du inte hittar vägen, bygg en"
          Julius Ceasar

          Kommentar

          • strider
            • April 2002
            • 176

            #20
            jo, men pengar är så lite, luftfuktigheten har jag funderat på, men då den skall vara hög, så kanske det kan gå ganska jämnt ut.
            Och för övrigt blir jag ej en låginkomsttagare, sommar kan uppvärmning ej bli så blodig, då fiskarna kan gå ganska kallt.
            Och i ett normaltempererat rum borde inte vattnet heller hålla så låg temp.
            Men jag är för långt ifrån själva bygget för att gå djupare in på det. Skall dock bli kul med en tråd här då jag gör det.
            Det komme bli såååå bra:-)
            /Sven Hund

            Kommentar

            • Svalu
              • February 2004
              • 84

              #21
              Tja, är pengarna inga problem så är det bara att blåsa på.
              Jag hållar ju en kåk på 200 kvm med bergvärme uppvärmd för en tusing i månaden...då eldar jag ett uterumm frostfritt och ett dubbelgarage likaså. Utan bergvärme hade det kostat 3500. 18 kubik vatten är en försvarlig mängd att värma under de kalla månaderna.
              Anläggningsdelen kommer nog att bli den dyra biten rent initialt. Och tröttnar man så kostar det ju också....
              #Om du inte hittar vägen, bygg en"
              Julius Ceasar

              Kommentar

              • sammy
                • March 2004
                • 282

                #22
                Hej!

                Strider... jag såg att du bor ganska långt norrut... Om du flyttar till Skåne så blir drömmen plötsligt mycket mer realistisk

                Annars så är ju "nöden uppfinningarnas moder", så sätt igång med projektet så fort som möjligt, när du väl stöter på patrull, så blir du ju tvungen att lösa problemen...och har vi skickat människor till månen så kan vi väl bygga "inomhusdammar" som inte kostar skjortan i anläggning och drift!
                240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
                270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
                54 l. Fiskhotell

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #23
                  I en damm ser man fiskarna oppifrån dom fiskar du har har man någon glädje av att de deras ryggar.

                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • strider
                    • April 2002
                    • 176

                    #24
                    ja
                    Har de träffat en stor redtail?
                    /Sven Hund

                    Kommentar

                    • Zybeer
                      • July 2002
                      • 699

                      #25
                      Hej,

                      en riktigt läcker ide´ måste jag säga! Är det någon här som har kvar länken till den galne norrmannens källarprojkekt? Det var ju lite akvaire/damm stuk. En djuphål + glas att titta in genom och växter runtomkring. Blev ju inte helt in i helsike dyrt heller. Du kan säkert få lite schyssta tips där. Har inte kvar länken dock.

                      MVH
                      /Jens
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                      Kommentar

                      • strider
                        • April 2002
                        • 176

                        #26
                        Det vore kul om nån hittade den länken.
                        nog är det läckert allt, och ett måste till en red tail för eller senare:-)
                        /Sven Hund

                        Kommentar

                        • Mazi
                          • January 2004
                          • 868

                          #27
                          www.discusklubben.se/Artiklar/Ronny/akvariebygge.htm

                          Kommentar

                          • heljis

                            • June 2003
                            • 1150

                            #28
                            Wow. Ett sånt ska jag ha

                            Inte så farligt dyrt heller, o då bor han ändå i Norge!
                            Martin Heljedal

                            They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                            Kommentar

                            • strider
                              • April 2002
                              • 176

                              #29
                              bra länk, ger en förhoppningar iaf:-)
                              /Sven Hund

                              Kommentar

                              • Gardener
                                • October 2004
                                • 136

                                #30
                                Strider!
                                Klart du kan ha en damm i en vinterträdgård! Klart det blir lite dyrt, men så underbart läckert! Smartast är kanske att välja fisk som klarar temperaturer runt 20 grader på vintern i alla fall, det blir svårt för dej att få växter att orka växa som i tropikerna på vintern annars. Snacka om lysrörsproblem... Har du 20 grader ungefär (måste nästan bli samma i vattnet som på land liksom) kan du ha medelhavsväxter som vilar på vintern...apelsiner, citroner etc....
                                här är en länk till Victoriahuset i Bergianska trädgården i sthlm. Jättegammalt med enorm damm i mitten av växthuset. Kunde dom på 1800talet så ska väl du kunna.http://www.bergianska.se/vaxthus_victoria.html
                                och jo du har nog rätt i att en dam kan bli mycket dyrare (vet nog vad jag skulle fylla växthuset med;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...